Jump to content

Featured Replies

comment_164491

Varför vill du inte ta bort tornen?
Det är riktigt skräp ändå så jag skulle ta tillfället i akt när du ska påfresta med kanske dubbla effekten!

Självklart för hålla ner budget låt dom vara isåfall.

Det går bra med 351W i 65-66.  Det gäller bara investera i bra grenrör

Hooker "Engine Swap" är garanterat trevliga och vet fler som kör

https://www.cjponyparts.com/hooker-long-tube-headers-1-3-4-super-competition-black-for-351w-engine-swap-1965-1970/p/EXHD61/?gclid=Cj0KCQiA8_PfBRC3ARIsAOzJ2uqXlUpjW9Tk_VdV7JNyYVRahZ-g0pfuSTOuiqjSUZEnHab06ts0WUMaAuw4EALw_wcB

Här exempel på 65a med 351W

• Author
comment_164497

Gokväll 😁. Den såg ju bra ut den svarta 66 an 😎. Ser ut som ett fint alternativ till 289. Får fundera lite kring om jag byter hela motorn eller "fixar till 289. Som ni sa så blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom växer inte på träd precis😔

comment_164498
32 minuter sedan, murre 77 said:

Som ni sa så blir det nog mkt billigare o skaffa en 351. Bara det att dom växer inte på träd precis😔

Det är det dom gör!  Inte lika vanligt som 5.0

Dom är vanliga i pickisar, van och suv och även äldre personbilar.

Allra bäst hitta en 90-talare då dom inte "kissar på sig" lika lätt då tätningar är överlägsna de äldre

En komplett maskin kan man plocka upp för mellan 3-5000kr

Men egentligen är allt begagnat oftast en dålig affär då du måste investera i en väldig massa

Du får lätt en fabriksbyggd klar för ca 40" och numera är dom väldigt bra byggda från exempelvis ATK eller Blueprint som är budget men de gör det bra

Bara ett stroker kit är dyrare med maskinarbeten

Motorbyte oavsett vad du gör hamnar utan vidare på runt 70" minst

• Author
comment_164501

70 papp 😯. O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30😖. Får väl söka runt efter en bättre beg 351. Behövs det verkligen såna summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar på mina frågor 😎

Ändrade %s av %s (%s)

comment_164503
12 timmar sedan, murre 77 said:

70 papp 😯. O jag som hade en dröm om att det skulle klara sig med Max 30😖. Får väl söka runt efter en bättre beg 351. Behövs det verkligen såna summor för ett byte till en bra 351? Tack för att ni bemödar er o svarar på mina frågor 😎

Ja det trillar på mycket snabbare än du anar och oftast är det delar runtomkring som gör att det sticker iväg.

"Bättre beg" motor som fungerar är inga problem att hitta men du måste redan nu sätta ambitonen vad du vill uppnå?
Är det bara 300Hk eller så finns ingen anledning alls att byta motor överhuvudtaget.

En 351 är däremot lätt massera upp till 400hk utan större insats

Idag känns 400hk inget märkvärdigt med moderna bilars effekt....Den effekt vi pratar om är i verkligehten bara runt 300-330hk på bakhjulen... Effektsiffror mäts på svänghjulet sen försvinner minst 17% till bakhjulen... Dessutom är det tröttare hästkrafter än nyare insprutningsbilar med samma effekt.
Så allt under 400 känns väldigt  tamt faktiskt.

Att sitta på kammaren och drömma framför "blocket" funkar inte utan du måste sätta dig ner och grovt stapla upp kostnader i en uppskattad budget
Var realist så ser man snabbt budget och kan gå till banken efter det

15,000 Motor fungerande
15,000 Toppar som kan andas
10,000 Turbin, start,flexplatta
15,000 Eventuell nödvändiga maskinarbeten
15,000 Headers, förgasare, tändsystem ,
5000 Insug
5000 Oförutsedda kostnader

Det finns säkert en massa åsikter om vad saker kostar i en sån här budget men titta inte så hårt på benämningar!  Av erfarenhet vet jag att det alltid dyker upp saker man inte räknat med!  
Ofta passar man dessutom på att göra saker som annars är svårt

Att fuska och ta en genväg straffar sig direkt med en grym besvikelse när du provkör första gången..."blev den inte starkare än så här!!!!"

• Author
comment_164504

Tackar för den utförliga infon Per. Jag ringde idag på en Windsor 351 som ägaren påstår är renoverad men kunde ej bekräfta detta pga att han aldrig fick användning för den o därför vill sälja den. 29 papp vill han ha för den men jag är osäker 😐. Han har iofs riggat upp den för provkörning. Det stämmer det du säger att det blir dyrare än beräknat (Har renoverat en del😏). Så det är väl lika bra att räkna högt. Man blir lite wankelmodig 😖

comment_164505

Finns det inga papper på det eller annat domumenterat är det en bra varning för slarv!
Vem gör helrenovering men skiter i alla papper???

Förvisso kan man ta med en komptestmätare som talar sanning men du vet fortfarande inte vad som är i motorn eller skicket.

Jag hade hellre get lite mer för något dokumenterat.

Glöm inte räkna in i budget att du får minst 15.000 för din befintliga motor.....Många säger att "ska spara den för framtiden".....Lovar dig den blir bara bortglömt eller förstörd så gör dig av med den hel och fin!

Faktisk är oftast en Crate motor bästa och säkraste köp och jag känner många som köpt och varit nöjda

Det går mycket snack om att det fuskas men vill nog påstå vi svenskar fuskar bäst av alla.
En "renoverad" motor i sverige är för det flesta en ny packningsats från Fel-Pro!

I dagens internet tider så dör fuskande motorfirmor DIREKT!
Hur man än väljer så är ett motorköp lite som att skrapa en TRISS lott....Enda säkra är en 351W garantimotor från Ford!

Med ett klick så åker en ny BOSS motor i varukorgen bara!!

https://www.summitracing.com/int/parts/fms-6007z2427fft/overview/

• 2 weeks later...
comment_164599

Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trångt i mellan tornen. Som sagt det mesta går. Hade jag haft större budget så hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.😀😀😀😀😀👍👍👍.

• 2 months later...
  • Author
comment_165444

Gokväll 😁. Tänkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet.

Har haft inne 289 på uppmätning o blocket såg bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var så rätt dåliga 😥. Så min tanke är fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu är jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall välja. Är inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi på att få ut ca 300-350 Hk 🙄. Men som sagt jag är ganska "oerfaren" när det kommer till dessa saker😖. Kom gärna med input. Ps bilder kommer så småningom 🤓. Roger

• Author
comment_165445
On 2018-12-12 at 22:11, stepside said:

Hej jag satte i en 351w i min 66a och det blev trångt i mellan tornen. Som sagt det mesta går. Hade jag haft större budget så hade jag satt dit en ny framvagn och blivit av med tornen. Men det blev myyyyycke roligare med 351an i mustangen.😀😀😀😀😀👍👍👍.

😎👍

• 2 months later...
comment_166410
On 2019-03-04 at 20:10, murre 77 said:

Gokväll 😁. Tänkte komma med lite uppdatering ang motorprojektet.

Har haft inne 289 på uppmätning o blocket såg bra ut (loppen borrade till 030) ganska nyligen. Men topparna var så rätt dåliga 😥. Så min tanke är fortfarande att stroka 289 an till antingen 331 el 347 o köpa nya toppar ev Edelbrock ny kam mm. Nu är jag lite vilsen vilka toppar o kam jag skall välja. Är inte ute efter en "tok racer" utan en go gat bil med lite pulver under huven. Man vill ju ha grejor som funkar bra ihop. Har en fantasi på att få ut ca 300-350 Hk 🙄. Men som sagt jag är ganska "oerfaren" när det kommer till dessa saker😖. Kom gärna med input. Ps bilder kommer så småningom 🤓. Roger

Nyfiken på hur det gått för dig..kommit ngn vart?

• 3 weeks later...
  • Author
comment_166761

Hallå 😁. Har haft fullt upp så jag har inte tänkt riktigt på min projekt tråd här 🤪. Men hur som helst jag beställde en ny crate motor från Summit o jag är i sluttampen o montera i den i bilen ( som för övrigt får nymålar motor utrymme 😁). Bilder kommer nu i helgen på alltsammans o lite mera fakta. Mvh Roger

• 3 weeks later...
  • Author
comment_167040

Här bilder på det nyrenoverade motorn utrymmet 😁. Blir en klar förbättring mot tidigare 😀. En fråga, kan man återanvända skruvarna till svänghjulet? (alltså som som skruvas i veven) å även dom som håller "koppling kassetten"? 

O kan man även återanvända skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette på svenska 😏

IMG_20190616_150620.jpg

comment_167053
19 timmar sedan, murre 77 said:

Här bilder på det nyrenoverade motorn utrymmet 😁. Blir en klar förbättring mot tidigare 😀. En fråga, kan man återanvända skruvarna till svänghjulet? (alltså som som skruvas i veven) å även dom som håller "koppling kassetten"? 

O kan man även återanvända skruven till "harmonic balanser" visste inte vad den hette på svenska 😏

IMG_20190616_150620.jpg

Ser bra ut!

Ordet "återanvända" ska man försöka undvika i den här nivån.
Klart du kan det går nog bra!

På stroker får man en helt annan "pisksnärt" på vevaxeln så fästelementen ska vara god kvalitet likaså dämparen.
Ser det sitter en billigare dämpare men går säkert bra...Har själv använt Pioneer men det är tveksamt.