Jump to content

Tvingar sig till ojämn tomgång


AddeAndersson

Recommended Posts

Hej! 

Ny här på forumet och fick tips att fråga runt här om mitt problem!

Har en Mustang V6 2010 som tvingar sig själv till tomgång och ojämn sådan. Får felkoder på gasreglage och spjällhus. 

Installerade ett sportluftfilter och tune i början  på säsongen 2018 och funkade jättebra fram till slutet av augusti då problemet började uppstå. Vissa dagar funkar den kanon och vissa dagar blir det problem direkt vid uppstart i garaget. När den får problemet kan man inte gasa eller nått, fast på platsen! 

Vad är problemet? Någon mer som varit med om detta?? 

Tacksam för alla tips och idéer !! 

Med vänlig hälsning, Andreas 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Tbird said:

Börja med att installera original filter och ta bort tune.

Funkar det då så vet du var problemet är.

Faktiskt de flesta är så kallade "canned tunes" , generiska som kanske funkar.

Okej! 

Har faktiskt gjort det och åkt med det ca 1 månad men fortfarande samma problem! Ska man ”nollställa” bilen efter ? 

Link to comment
Share on other sites

Tips är att du kollar upp alla kontaktdonen som är inblandade, fukt och eller korrosion. Ta isär och inspektera och spraya rikligt med kontaktsparay innan återmontering.  Tänker på dom till trottelhuset och luftmassemätaren. Och när vi är inne på den kan du montera bort den och rengöra med brakekleener. Har du kn filter eller liknande som du oljar in kan del av problemet sitta där då det är lätt hänt att det blir för mycket olja  som sugs in och hamnar i givaren som blir förorenad och ger fel värden. Borde dock inte komma och gå vilket snarare tyder på glapp någonstans. Trottelhuset har ju en spjällmotor som kan krångla och en spjäll lägesgivare som kan bli oxiderad eller sliten med felvärden som resultat att styrdator som säger ifrån. Teoretisk kan gaspedalen också vara paj, samma princip/sak som trottellägesgivaren fast i andra änden av processen.

Grundprincipen är nånting liknande:

Du trycker på pedalen som ger ett värde, styrdatorn får info om ditt önskade läge på gasspjället, om alla övriga stjärnor i motorhimlen (tändning, bränsle, luft, knack, temp, m.m. m.m. ) pekar rätt säger styrdatorn åt spjällmotorn att ställa in ditt önskade läge som spjällägesgivaren bekräftar. Vid felvärden på någon del kommer styrdatorn bli desorienterad och omvärdera och göra några försök tills den i värsta fall ge upp eller ger dig limp mode beroende på hur felaktiga värden som kommer. Det kan såklart vara vara helt andra givare som ger input till datorn att inte göra som du säger men felkoden pekar i riktning ovan område.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...