Jump to content

Reinforcers. Förstärkning Shock Towers


Alin92

Recommended Posts

Jag håller på att byta front fjädring, bärarmar och hela smäcket.  Jag har än så länge fått en rätt Smothe ride.  Lite lagning måste göras i innerskärmens bakre del, ett par cm bakom tornet.  Sen är det en himla massa underedsmassa, olja, fett och skräp.  Men det är bara att jobba på.

Nu undrar jag om dessa saker.  jag tänkte förstärka tornet, dels för att de har 51 år på nacken och att de bara de senaste åren har gått med v8, samt en ny fjädring och styvhet kan det bli tuffare åktur för dem.

Skall jag bygga dem själv?  Hur?  finns de att köpa eller har någon en form/templet? och om man gör snäv vilken tjocklek på plåt, tycker ni?

 

Vänligen tjohoo

Petter

Sundsvall

Shocktower 3.jpg

Shock Tower1.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Per Berglund said:

Japp svetsa på bara!
Bara ta 3-4mm plåt och hyvla till så det passar

Svetsa även ihop fjädertornet med motorbalken lite bättre det är bara punktat från fabrik.

Innan du svetsar kontrollera chassimåtten på tornen så de verkar OK

Chassiemått, hur menar du då?  mellan tornen och i förhållande till torped och front, samt ev höjd?  Är det så du menar..?

Det är ju en himla massa skit, massa, fet och olja här så det blir rejält med skrap, slip och rengöring innan det blir någon svets.

Link to comment
Share on other sites

Japp dessa mått finns i tillverkningsritning.
Googla upp det eller köp Mustang Chassi Manual för din årsmodell.
Det är bra göra rätt från början!  Som snickarn säger "Mät 2ggr och såga 1 gång"

Untitled.thumb.png.111f441b1dd38222f8e93e8ddfe93000.png

Innan jag gör jobb på bilar så högtryckstvättar jag allt rejält och länge.
Skit är det värsta jag vet hålla på med!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det är rätt mått så vitt jag kan se, utan att plocka ner allt.  Då jag mäter hamnar jag rätt på det jag kan mäta!!!.  Nu har jag märkt att min "Fender Apron, den bakre delen bakom tornet på förarsidan, från toppen, den platta delen vid skärmfästet och drygt ett hål ned där man fäster fjäderkåpan/skyddet är lite ruttet, lagat, dealat, plastat, trixat och fixat och jag vill nog lägga in plåt och fixa det så det blir snyggt, men helst inte byta hela innerskärmdelen.  Den verkar frisk efter lite skrapande och hackande.  Jag tror att det är just infäster för fjäderkåpan som har läkt in fukt och även att det har runnit ned längshyvgångjärnen och ansamlats vatten, som i kombo med dålig lagning, har gjort det värre.

Vad tror du måste jag ge mig på hela aprönen.  balken är ok!

 

Högtryck, ja det är bra.  jag körde den ren med en massa sodaläster, utomhus, då det fortfarande var lite höst och trot ute, mur är det snö

 

Link to comment
Share on other sites

Bakre innerskärmen är nästan alltid skadad. Låter som det går bra att laga!
Har bytt sådana själv och det är varken roligt eller bra passning på dessa så rädda originalet är prio!

Kolla bara alla punktsvetsar rosten brukar "gotta sig" i dom områdena


 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Per Berglund said:

Bakre innerskärmen är nästan alltid skadad. Låter som det går bra att laga!
Har bytt sådana själv och det är varken roligt eller bra passning på dessa så rädda originalet är prio!

Kolla bara alla punktsvetsar rosten brukar "gotta sig" i dom områdena


 

Nu har jag kapat och slipat och fått någon form av förståelse.  Mustang är verkligen ett lappverk, plåt på plåt. jag fattar att det är även det som stabiliserar hela kärrosen alla överlapp och flänsar.  I mitt fall här i innerskärmens bakre del (framför huvgångjärn) är det 10 cm på överplåten, den skärmen är skruvad i, samt sjävklart  den under som är inne från skärmen, under + själva bakre innerskärmens främre tio cm som överlappar uppåt och på sidan + översta hålet. Helt rostigt!  Det blir att slipa rent från allt djävla gammalt skit och svetsa in ny plåt och får det så bra det går, helst utan att behöva bygga upp med plast och klet.  jag kommer att borra underifrån(inne i skärmen) och punkta de övre uppåt för att slippa mycket svets i motorrummet, dels för brandrisk, men även för att slippa slipa och pillar så mycket

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för form av tjocka oljepuckar som ligger i botten på Shoch towers.  Det är som en limpa med rostdämpare och olja.  Den är jätte tor på toppen och separerad, ca 3-4 cm tjock.  Läns som något som är speciellt placerat där..  Någon som känner till?

 

Link to comment
Share on other sites

Crossmeber reinforcment!!  vad kan ni om det att svetsa vingar på Bolt on-prylen, jag har hört att vissa svetsar den!  Rent tekniskt borde ju all ev flerx i det röret ligga just i att det är Bolt on, som är svagare än svets, så då är frågan vad gör i så fall vingarna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...