Jump to content

Poler, batteri, tändning och startmotor


Alin92

Recommended Posts

Jag har helt plötsligt råkat ut för något.  jag brukar starta bilen en gång i veckan, oftast inget prov, ibland är batteriet inte tillräckligt så startmotorn bara klickar och tickar, men nu small den inån, men det känns som om startmotor och sonoloid, ligger på, den lever om går illa, ett klingande ljud som om startmotorn ligger på.  Då jag vred av fortsatt den att gå, tills öjag lyfte av röd pol på batteriet och så fort jag lägger på polen så smäller den igång med damm dåliga gång, fräs och missljud..  jag har vridit start nyckeln hit och dit och dragit ut alla kablar och återkopplat, men det är alldeles som att den har låst sig i sändningsläge.....  

Mitt batteri är nog inte världens bästa, det drar ur även då låter det stå utan +pol.  Bilen startar sällan under 13v.  Dessutom hela hösten har den blinkat i belysningen, så ev är det något tjall med laddningsrelät. jag har även ett nytt startrelä/Sonoloid, liggande.  Ytterligare ett problem jag har är startspärren på lådan(C4) som gör att jag ibland får pressa spaken framåt i P för att den skall tända.  jag skall byta men det har inte bara blivit av än..

Vad tror ni är startmotorn rökt?  eller är det genomströmning som är dålig.  jag är dålig på bilel.  jag behöver hjälp

Link to comment
Share on other sites

Det låter som om du har problem med ett dåligt batteri och ett startrelä som hänger sig. Att batteriet drar ur när det är urkopplat är inte normalt, det klarar minst ett antal veckor frånkopplat. Mitt startrelä har vid ett tillfälle hängt sig, då gick inte bilen att stänga av med nyckeln. I ditt fall verkar reläet ha hängt sig i startläget, det förklarar i och för sig inte att motorn går dåligt, annat än att startmotorn för oväsen eftersom den ligger inkopplad, startmotorn och / eller startkransen kommer dessutom ta skada ganska snabbt av det.

Börja med att sätta i det nya startreläet.

Du har möjligen även ett dåligt laddningsrelä, kan du se om det är originalreläet? Det är i så fall ett mekaniskt relä som kan vara slitet, det innebär att batteriet får för dålig laddning, eller för mycket, ingetdera är bra. Det finns moderna laddrelän som ser ut som de gamla, och är bolt on.

Att du behöver pressa växelspaken för att kunna starta går förmodligen att justera genom att flytta en kontakt där växelföraren går in i växellådan, den är justerbar.

/Tomas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Rudhan said:

Det låter som om du har problem med ett dåligt batteri och ett startrelä som hänger sig. Att batteriet drar ur när det är urkopplat är inte normalt, det klarar minst ett antal veckor frånkopplat. Mitt startrelä har vid ett tillfälle hängt sig, då gick inte bilen att stänga av med nyckeln. I ditt fall verkar reläet ha hängt sig i startläget, det förklarar i och för sig inte att motorn går dåligt, annat än att startmotorn för oväsen eftersom den ligger inkopplad, startmotorn och / eller startkransen kommer dessutom ta skada ganska snabbt av det.

Börja med att sätta i det nya startreläet.

Du har möjligen även ett dåligt laddningsrelä, kan du se om det är originalreläet? Det är i så fall ett mekaniskt relä som kan vara slitet, det innebär att batteriet får för dålig laddning, eller för mycket, ingetdera är bra. Det finns moderna laddrelän som ser ut som de gamla, och är bolt on.

Att du behöver pressa växelspaken för att kunna starta går förmodligen att justera genom att flytta en kontakt där växelföraren går in i växellådan, den är justerbar.

/Tomas

jag tror som du, jag skall byta startrelä i morgon och hoppas att de några minieter de handlar om inte sabbade startmotorn, annars får jag väl byta att ett ladurelä är slut det är jag säker på och även att saftkontakten vid lådan måste bytas, jag har en ny, men inte hunnit att byta)  nu är dags.  Men jag börjar med startrelä.  Motorn går ok, man det är ju ett djävla liv från startmorotorn, så ev har jag rökt den...

 

Link to comment
Share on other sites

Åsså löste det sig, utan att jag riktigt vet hur, men efter lite ryckande i startspärren, pallrande i tändningslåset och knackande på sonoloiden/reläet, så funkar det, utan problem igen.  En del i det är ev att jag såg till att spänna upp och ladda batteriet, till full kräm.  Jag misstänker att en för låg spänning i det kan skapa snurriga låsningar i det relativt enkla elsystemet.  Så att se till att batteriet är friskt och laddat kan nog vara en bra ide, men det vista jag ju

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...