Tungelsta HT-67 January 21, 2019 Report January 21, 2019 (redigerad) Någon som kan ge råd till mig ang motorbyte . Om jag har en classic Mustang med en 6:a och vill byta till en 1987-92 5.0 l motor. Vad ska jag tänka på ang original elektronik (behövs den eller finns eftermarknads kit) som gör det enklare ? Ska jag välja man låda eller automat , vet ej så mycket om "modernare lådor" vill gärna åka snålare på landsvägen. Antar att byte av bakaxel gäller till 8 tum , om bilen är utrustad med 6:a Hur löser man hastighetsmätare och nyare låda ? Bromsar förstår jag behöver uppgraderas till skivor/servo ? Ngt mer att tänka på ? Tack på förhand Tim Ändrade %s av %s (%s) Citera
Lars Alfredsson January 21, 2019 Report January 21, 2019 Försök få tag på komplett motor+låda. Jag har en 65:a HT försedd en 88 5.0 motor med original insprutning och 5-växlad Tremec T5. Tycker inte det var speciellt besvärligt att få till det. Har man hela elhärvan till motorn så är det inte mycket kompletteringar som behöver göras. Hastighetsmätardrev, växellådsbalk osv. finns att köpa. Kör med 3,5 i bakaxeln. Citera
Tbird January 22, 2019 Report January 22, 2019 Byte till 1987-92 5.0 ska vara enkelt då det egentligen är en 302 windsor motor. 289 och 302 har samma yttre mått. Automat som användes då är AOD som inte har någon elektronik men med överväxel. Vill man ha insprutning, ta då hela paketet (motor, låda, motor kabelhärva och styrbox) från en donator bil som redan har rekomenderats. Citera
Lars Alfredsson January 22, 2019 Report January 22, 2019 Det finns en bra bok för att förstå vad som behöver göras om man använder original insprutning Citera
Tungelsta HT-67 January 22, 2019 Author Report January 22, 2019 Antar att bakaxeln är för klen för 225 hk + bilbesiktningen vill ha bättre bromsar (även jag) Citera
Tbird January 23, 2019 Report January 23, 2019 7.5 tum bakaxel har använts på många bilar med 5.0. Citera
Martin Bäckström July 12, 2019 Report July 12, 2019 Har du gått vidare och gjort detta? Hur gick det? Citera
Tungelsta HT-67 July 13, 2019 Author Report July 13, 2019 (redigerad) Har inhandlat nytt projekt -67:a HT med 289:a och automat . Kollade på en Mustang med 6:a , men blev ingett mer med det . Vad som kommer att hända under huven Möjligtvis om originalspisen bör helrenoveras blir det en 351:a https://www.mabbcomotors.com/catalog/auto/performance-short-blocks-no-core-required/manufacturer/ford/performance-ford-58-351w-short-block-1994-1997-roller-no-core-required-90-day-limited-warranty/ Måste helrenovera resten av bilen först Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.