Jörgen Å January 26, 2019 Report January 26, 2019 Då min 68 hällar två centimeter på vänster sida bak, trodde jag i mitt stilla sinne att det var bladfjädrarna som var slut. Så sagt o gjort så byttes dom i våras utan bra resultat tills jag insåg att det tydligen är vanligt att karossjiggen var fel ifrån fabriken. Provat att sätta dit ett 1" block på höger sida och då jämnas den ut och alla mätvärden stämmer så det är karossen som felar. Många som kommer virra på huvudet och säga att använd inte block, men lagt shit load av pengar sista två åren så känner inte för att köpa mid-eye eller revers just nu. Har sökt landet runt och beställt hem 2" ifrån några av landets affärer men ingen har passat min bakaxel helt. Antingen är längden fel eller styrtappen och sen är bultarna alltid fel och så vitt jag vet så är det en vanlig 8" axel. Detta 1" kit har jag o passar men som allt annat är amerikaner värdelösa på skriva mått på sidor så fattas även på Svenska sidor http://www.drakeautomotivegroup.com/Store/Product/C5ZZ-5705-LK1.aspx?wid=141 Någon vänlig själ som vet var man kan hitta 2" block o bultar som funkar? Samt vad är det för storlek på lilla skruven till timing pointern på 302? Citera
Wirzen February 8, 2019 Report February 8, 2019 Kan tyvärr inte hjälpa dig men undrar om du råkar ha några 2" block att sälja?... Citera
Per Berglund February 8, 2019 Report February 8, 2019 (redigerad) Bilen har säkert nosat i ett dike någongång under sin livstid och påverkat ram måtten Självklart gjordes det inte snett i fabriken! 2" block skall man helt undvika du förstärker krafter in i ramstruktur och bladfjädrar. Defentift kommer pinjongvinkeln fladdra rejält vilket både är obehagligt och rent farligt då en knut lätt kan skjuta Om du inte vill ta till pengar och få bilen justerad på chassi verkstad så skulle jag ta bort bladfjädrarna och få dom justerade. En billig åtgärd att bara smida om en av öglorna Ändrade %s av %s (%s) Citera
Wirzen February 8, 2019 Report February 8, 2019 35 minuter sedan, Per Berglund said: Bilen har säkert nosat i ett dike någongång under sin livstid och påverkat ram måtten Självklart gjordes det inte snett i fabriken! 2" block skall man helt undvika du förstärker krafter in i ramstruktur och bladfjädrar. Defentift kommer pinjongvinkeln fladdra rejält vilket både är obehagligt och rent farligt då en knut lätt kan skjuta Om du inte vill ta till pengar och få bilen justerad på chassi verkstad så skulle jag ta bort bladfjädrarna och få dom justerade. En billig åtgärd att bara smida om en av öglorna Per Strul med pinjonvinkeln gäller det även en "rak" bil med 2" block? Citera
Per Berglund February 8, 2019 Report February 8, 2019 36 minuter sedan, Wirzen said: Per Strul med pinjonvinkeln gäller det även en "rak" bil med 2" block? Ja! Om den är rak eller sned har har ingen roll. 2" blocket ökar vridningen på bladfjädrarna under hård belastning Citera
Jörgen Å February 9, 2019 Author Report February 9, 2019 Rent för många när man googlar som har problem med diff i höjd från höger o vänster sida, samt läste på nån amerikansk sajt om jiggfelet. Må hända att den varit krockad nån gång men svensksåld med alla papper kvar även beställningslapp/köpekvitto sen 68a och inga uppgifter om det i pärmen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 11, 2019 Report February 11, 2019 Mycket vanligt med höjd diff, har renoverat några Mustanger och alltid samma fel, troligen ett jigg fel som aldrig åtgärdats under åren. brukar diffa ungefär eller strax under 2 cm. Som mycket annat på en brottomtillverkad bil så blir det ibland något som följer med in i framtiden.? 1 Citera
Jörgen Å February 14, 2019 Author Report February 14, 2019 Min diffar runt två cm och blev hyfsat jämn när jag satte 1 tums kloss på höger och ingen på vänster. Men då är den rent för hög bak, och gjorde ju general felet och trodde på slitna fjädrar så dom är nya. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.