Jump to content

Recommended Posts

Då min 68 hällar två centimeter på vänster sida bak, trodde jag i mitt stilla sinne att det var bladfjädrarna som var slut.

Så sagt o gjort så byttes dom i våras utan bra resultat tills jag insåg att det tydligen är vanligt att karossjiggen var fel ifrån fabriken. Provat att sätta dit ett 1" block på höger sida och då jämnas den ut och alla mätvärden stämmer så det är karossen som felar.  Många som kommer virra på huvudet och säga att använd inte block, men lagt shit load av pengar sista två åren så känner inte för att köpa mid-eye eller revers  just nu.

Har sökt landet runt och beställt hem 2" ifrån  några av landets affärer men ingen har passat min bakaxel helt. Antingen är längden fel eller styrtappen och sen är bultarna alltid fel och så vitt jag vet så är det en vanlig 8" axel.

Detta 1" kit har jag o passar men som allt annat är amerikaner värdelösa på skriva mått på sidor så fattas även på Svenska sidor

http://www.drakeautomotivegroup.com/Store/Product/C5ZZ-5705-LK1.aspx?wid=141

Någon vänlig själ som vet var man kan hitta 2" block o bultar som funkar?

Samt vad är det för storlek på lilla skruven till timing pointern på 302?

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Bilen har säkert nosat i ett dike någongång under sin livstid och påverkat ram måtten
Självklart gjordes det inte snett i fabriken!

2" block skall man helt undvika du förstärker krafter in i ramstruktur och bladfjädrar.
Defentift kommer pinjongvinkeln fladdra rejält vilket både är obehagligt och rent farligt då en knut lätt kan skjuta

Om du inte vill ta till pengar och få bilen justerad på chassi verkstad så skulle jag ta bort bladfjädrarna och få dom justerade.

En billig åtgärd att bara smida om en av öglorna

Ändrade %s av %s (%s)
35 minuter sedan, Per Berglund said:

Bilen har säkert nosat i ett dike någongång under sin livstid och påverkat ram måtten
Självklart gjordes det inte snett i fabriken!

2" block skall man helt undvika du förstärker krafter in i ramstruktur och bladfjädrar.
Defentift kommer pinjongvinkeln fladdra rejält vilket både är obehagligt och rent farligt då en knut lätt kan skjuta

Om du inte vill ta till pengar och få bilen justerad på chassi verkstad så skulle jag ta bort bladfjädrarna och få dom justerade.

En billig åtgärd att bara smida om en av öglorna

Per 

Strul med pinjonvinkeln gäller det även en "rak" bil med 2"  block? 

36 minuter sedan, Wirzen said:

Per 

Strul med pinjonvinkeln gäller det även en "rak" bil med 2"  block? 

Ja! Om den är rak eller sned har har ingen roll.
2" blocket ökar vridningen på bladfjädrarna under hård belastning

Rent för många när man googlar som har problem med diff i höjd från höger o vänster sida, samt läste på nån amerikansk sajt om jiggfelet.

Må hända att den varit krockad nån gång men svensksåld med alla papper kvar även beställningslapp/köpekvitto sen 68a och inga uppgifter om det i pärmen.

 

Mycket vanligt med höjd diff, har renoverat några Mustanger och alltid samma fel, troligen ett jigg fel

som aldrig åtgärdats under åren.

brukar diffa ungefär eller strax under 2 cm.

Som mycket annat på en brottomtillverkad bil så blir det ibland något som följer med in i framtiden.?

  • Like 1

Min diffar runt två cm och blev hyfsat jämn när jag satte 1 tums kloss på höger och ingen på vänster.

Men då är den rent för hög bak, och gjorde ju general felet och trodde på slitna fjädrar så dom är nya.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...