Jump to content

Turbin FMX


Recommended Posts

Nu äntligen har jag fått tummen ur och beställt en ny turbin med lite högre stallvarv. Körde hela sommaren med orginalturbin och det skapade en del problem. Tomgångsvarv var ca. 800 men ner jag la i driven så sjönk den till 500. Var då motorn varm så ville den gärna dö. Dels sög den väl in bara varm luft från motorn och dels är motorn kanske lite klen på 500 varv.

När man skulle dra lite så la jag i ettan och stämplade. Ibland bara dog den. Men när den inte gjorde det så gick den loss direkt men inte så mycket. Det blev liksom två svarta spår i asfalten hela ettan ut ca. 25- 30 meter men ingen däcksrök och bilen verkligen gav sig av. Skulle tro att det blev en perfekt start egentligen. En gång så klang det till i lådan när jag växlade vid lite drygt 6000 varv. Vad kunde det har varit?

Hur som helst ny turbin och oljekylare bör väl bli bra.

En annan sak jag har funderat över är luftfilter. Orginal luftburk är ju en pip på så den inte tar varmluft från motorn, men dom kromade custom filtrerna tar ju egentligen all luft ovan motorn= varm luft= inte bra. Vad göra? Scoop eller slang från fronten typ racing?

Stig

Link to comment
Share on other sites

Kall luft är alltid att föredra,,,frågan är mer hur mkt Du vill hugga i din fina bil??

vad vart det för turbin?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Har funderat mycket på om det finns någon liten kåpa över förgasaren som man kan koppla på en slang eller rör och sedan ett filter typ till dom nyare mustangerna med insprutning. I så fall skulle man kunna ha filtret framme i fronten, typ framför kylaren och sedan ett rör/slang till förgasaren. Har dock ej hittat något sådant. Skulle vara hur bra som helst=frisk kall luft till förgasaren.

Turbin

http://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361

Stig

Link to comment
Share on other sites

Du är inte så dum , Leffe. Varför har jag inte tänkt på detta? Måste vara att jag skulle vilja slippa att kapa i huven .... men va fan. Lysande Sickan!

Nån som har nån på lager? Pris?

Stig

Link to comment
Share on other sites

Hej. Har nu fått hem delarna. Beställde 6/1 kom med taxi! idag den 10/1.

Beställde Luftfilter Edelbrock Pro Flo Air, oljekylare TCI och turbin TCI

Kostnad Delar + frakt 3390:- Tull 113:- Moms 841:- Totalt= 4344:-

Stig

Link to comment
Share on other sites

Hej Stig!

Jag kopte den TCI turbinen till min FMX i samband med motorbytet och den har funkat mycket bra.

Jag har funderat pa scoop men jag vill inte garna kapa i min huv. Nan som har forslag?

En kille i USA som har kopt likadan motor som vi har, bytte till ett storre luftfilter och markte

ganska stor skillnad. Det verkar som om den luftrenare de skickat med ar for liten. :?

Olika typer av luftfilter ger inte mer hastkrafter men om de ar dimensionerade fel

sa kan det nog paverka en del. :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag tänkte jag skulle prova med Edelbrock Pro Flo. Det är ju ett litet filter men inget motstånd. Det är väl inte mycket filterverkan i det heller men man får väl skruva på det på när det drar ihop sig till race. Är det någon som har någon åsikt om det filtret.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...