January 6, 200520 yr comment_12244 Nu äntligen har jag fått tummen ur och beställt en ny turbin med lite högre stallvarv. Körde hela sommaren med orginalturbin och det skapade en del problem. Tomgångsvarv var ca. 800 men ner jag la i driven så sjönk den till 500. Var då motorn varm så ville den gärna dö. Dels sög den väl in bara varm luft från motorn och dels är motorn kanske lite klen på 500 varv.När man skulle dra lite så la jag i ettan och stämplade. Ibland bara dog den. Men när den inte gjorde det så gick den loss direkt men inte så mycket. Det blev liksom två svarta spår i asfalten hela ettan ut ca. 25- 30 meter men ingen däcksrök och bilen verkligen gav sig av. Skulle tro att det blev en perfekt start egentligen. En gång så klang det till i lådan när jag växlade vid lite drygt 6000 varv. Vad kunde det har varit?Hur som helst ny turbin och oljekylare bör väl bli bra.En annan sak jag har funderat över är luftfilter. Orginal luftburk är ju en pip på så den inte tar varmluft från motorn, men dom kromade custom filtrerna tar ju egentligen all luft ovan motorn= varm luft= inte bra. Vad göra? Scoop eller slang från fronten typ racing?Stig
January 6, 200520 yr comment_12246 Kall luft är alltid att föredra,,,frågan är mer hur mkt Du vill hugga i din fina bil?? vad vart det för turbin? mvh
January 6, 200520 yr Author comment_12247 Har funderat mycket på om det finns någon liten kåpa över förgasaren som man kan koppla på en slang eller rör och sedan ett filter typ till dom nyare mustangerna med insprutning. I så fall skulle man kunna ha filtret framme i fronten, typ framför kylaren och sedan ett rör/slang till förgasaren. Har dock ej hittat något sådant. Skulle vara hur bra som helst=frisk kall luft till förgasaren.Turbinhttp://www.jegs.com/cgi-bin/ncommerce3/ ... rmenbr=361Stig
January 6, 200520 yr comment_12253 Varför inte bygga på ett "Shaker"-scoop?Då får du kall å frisk luft samtidigt som det ser tufft ut. :wink: Har för mig att dom större Mustang-firmorna har kompletta satser med scoop, luftrenare och allt annat som behövs.
January 6, 200520 yr Author comment_12260 Du är inte så dum , Leffe. Varför har jag inte tänkt på detta? Måste vara att jag skulle vilja slippa att kapa i huven .... men va fan. Lysande Sickan!Nån som har nån på lager? Pris?Stig
January 6, 200520 yr Author comment_12262 I bland tänker man inte så långt. Hmmmm. Hur blir det med orginalscoopets infästningar. Skruvad igen huven! Svetsa igen och ny lackad huv. Inte poppis. Stig
January 6, 200520 yr comment_12283 Så här kan man göra.Jag lånar "shaker Hood" och huv från min 70:a cab som jag renoverar.Fixa en annan huv och ett shaker hood och lacka mattsvart. (Inte billigt).
January 10, 200520 yr Author comment_12366 Hej. Har nu fått hem delarna. Beställde 6/1 kom med taxi! idag den 10/1.Beställde Luftfilter Edelbrock Pro Flo Air, oljekylare TCI och turbin TCIKostnad Delar + frakt 3390:- Tull 113:- Moms 841:- Totalt= 4344:-Stig
January 11, 200520 yr comment_12387 Hej Stig!Jag kopte den TCI turbinen till min FMX i samband med motorbytet och den har funkat mycket bra. Jag har funderat pa scoop men jag vill inte garna kapa i min huv. Nan som har forslag?En kille i USA som har kopt likadan motor som vi har, bytte till ett storre luftfilter och markteganska stor skillnad. Det verkar som om den luftrenare de skickat med ar for liten. Olika typer av luftfilter ger inte mer hastkrafter men om de ar dimensionerade fel sa kan det nog paverka en del.
January 11, 200520 yr Author comment_12405 Hej. Jag tänkte jag skulle prova med Edelbrock Pro Flo. Det är ju ett litet filter men inget motstånd. Det är väl inte mycket filterverkan i det heller men man får väl skruva på det på när det drar ihop sig till race. Är det någon som har någon åsikt om det filtret.Stig
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.