Jump to content

Solenoid, vad är vad?


Recommended Posts

(redigerad)

Goddagens kamrater

Jag håller som bäst på att byta ut en gammal generator mot en nyare samt sätta in en ny alternator. Nu har jag drabbats av en fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Solenoiden på min 66:a är idag belamrad med kablar av olika typer. Då bilen är gammal och haft multipla ägare så funderar jag på vad tanken med alla kopplingar är och hur solenoiden spelar in. Att den tjänar som en spridningspunkt för 12V förstår jag men varför har den olika typer av kopplingar?

Jag hajjar att 12V måste komma in på en av två större polerna i sida men vad kan man koppla in på de mindre som finns i framkant? Vad klarar dom att driva? Finns det en "in" resp "ut" sida på en solenoid? Just nu är tränseln på de större polerna total och det är nätt å jämt att man kan få muttrarna att ta gäng.

Jag har försökt hitta en sprängskiss och en mer ingående beskrivning men inte lyckats finna en. Den fina bilden föreställer samma typ av solenoid som jag har... den skitiga är den defacto som sitter i (dock nu rengjord ordentligt och nästan ser ut som den fina).

Något annat jag skall tänka på med kopplingarna på Solenoiden? Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

 

image.png.b04af83e98fe264045d8a8dd227d7b22.pngimage.png.27dc3bfe27a63c496af2154f696ca87f.png

Ändrade %s av %s (%s)
feli bilder
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Dom små ska du helst inte koppla nått alls till.

Den ena är från tändningen och aktiverar solenoiden för startmotorn ska gå igång

Jag minns inte var den andra går till (jag använder den ej) men har för mig den går till tändspolen för att mata 12V i startögonblicket
När du släpper nyckeln och motorn är igång så matas spolen med 9V.

Detta kör man endast på äldre tändsystem med brytarspetsar.
Elektronisk tändning tar man bort det
 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Alla kopplingar till vänster på + sidan får du nog själv söka var alla kablar går till
Tyvärr gör många så för koppla in diverse annat.

Har du mer el som behöver 12V kan jag rekommendera en extra säkringsdosa från Biltema Båttillbehör. 
Då har du bara 2st anslutningar på solenoidens + sida och drar allt extra från säkringsdosan
 

Link to comment
Share on other sites

Stort tack Per. Säkringsdosa inköpt för att hantera alla lösa trådar. passade även på att köpa ny säkringslimpa med moderna säkringar istället för oskyddade glassäkringar som sitter i motorrummet. Nu ska elen få sig en omgång efter decenier av vedbodkopplingar.

Link to comment
Share on other sites

Just jänkare har varit extra utsatta för "vedbodkopplingar" känns det som och jag gissar att elen är oftast den största boven för brand/haverier av olika slag.
Alla bör se över detta!

Våra 50år bilar har elsystem dimensionerade för att max koppla in ett extra ljus på sin höjd!


Idag med alla nya finesser plus åldrat elsystem med dåliga kontakter så är den extra amperen rena döden.
Ford har dessutom valt en usel design av eldragning som innebär att nästan all belastning (Ampere) går genom tändningslås och ljusströmbrytare.
Inga relän alls som avlastar
Detta innebär stora förluster som yttrar sig till värme här och där som kan utvecklas till nått väldigt illa.

Exempelvis min kärra som jag utsatt för en massa uppgraderingar som innebar  mycket mer el förbrukare så som insprutning, el-pump, elfläkt, elektronisk tändning, 100A generator och kraftigare stereo etc,etc.
På den har jag dragit om allt till relästyrning så i princip går det nog bara 1A genom hela kabelstammen in till tändningslås/lys brytare
Startrelät är trots jag monterat 2st extra + plintar i karossen full med kabel.
Ej så vackert i dagsläget då det byggts på genom åren men den är väldigt tryggt och säkert

2057717829_ScreenShot03-13-19.thumb.JPG.a0fd30e1757162eca71729d43db48820.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Snyggt Per!.

Jag har nu kommit en bit på vägen även om jag ännu inte kapslat alla kablar. Har spenderat timmar med att riva eltejp, letat hemliga kablar som inte går någonstans och bytt skitiga/ärgade kontakter (dom med krypslang är mina nya/renoverade kontakter). Jag kan konstatera att jag är LÅNGT från färdig men man måste börja nånstans. Bara att byta säkringsboxen var en upplevelse, misstänker att hälften av säkringarna inte funkade pga ärg. Kan också konstatera att jag fortfarande inte vet vart 70% av kablarna går som nu är inkopplade men, en sorg i sänder. Tack för de bra tipsen Per, nu blir det till att riva vidare i tur och ordning. image.thumb.jpeg.bb9ff2d54d3a92b86a81c8f48258b298.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...