Streiff April 16, 2019 Author Report Share April 16, 2019 (redigerad) Okej, Då har mussen vart på hjulinställning efter sänkningen med Eibach Pro-Kit Fråga; Har googlat som en dåre då jag var övertygad om att camber bak går att justera och har hittat att det visst går, dock finns ingen excentrisk bult utan hålet som bulten sitter i är ovalt... Lösningen är då att hissa upp bilen för att släppa trycket på bulten och justera ut den helt för att sen tajta lite lagom och med bilens vikt på armen bända med ett spett tills man får bulten att glida in "lite lagom" så man får ner cambern.... Gör om tills du hittar rätt - bökig lösning! Vänster bak hade en camber på -2,03 grader vilket ju är en del, och höger bak hade ca -1,6 grader. Detta tyckte killen var helt ok. Jag är helt rookie när det kommer till hjulvinklar och undrar om det verkligen är ok med hela 2 grader och även om det är ok att det inte är symmetriskt. Notera att han inte lade in någon vikt på förarstolen och att bilen hade halv tank. Toe in fram fick jag tjata mig till att få 0.03 grader istället för fabriksrek. på 0.00 för att få den lite mer kursstabil. Bak fick jag toe ni på 0,06 på var sida och den tuggar inte i sidled när man drar på längre som den gjorde från fabrik så det känns helt ok. Det jag undrar är som sagt; är det ok med 0,5-0,6 grader asymmetrisk camber där bak och är det ok med 2 grader mot 1,6? Negativ camber är ju bra för väghållningen och även för att klara skärmkanterna, men jag vill inte tugga däck in onödan och inte heller ojämnt eller riskera oförutsägbara vägegenskaper pga asymmetri. Notera att bakre camber har en max limit på -2, så den var precis på gränsen. Han valde modell Performance pack / track pack och inte Non performance. Bör ju stämma då alla i EU har performance pack. Det är dom jag köpte fjädrarna av och man kan ju tycka att Eibach bör ha rekommenderad inställning - väl?? Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 16, 2019 Report Share April 16, 2019 41 minuter sedan, Streiff said: Okej, Då har mussen vart på hjulinställning efter sänkningen med Eibach Pro-Kit Fråga; Har googlat som en dåre då jag var övertygad om att camber bak går att justera och har hittat att det visst går, dock finns ingen excentrisk bult utan hålet som bulten sitter i är ovalt... Lösningen är då att hissa upp bilen för att släppa trycket på bulten och justera ut den helt för att sen tajta lite lagom och med bilens vikt på armen bända med ett spett tills man får bulten att glida in "lite lagom" så man får ner cambern.... Gör om tills du hittar rätt - bökig lösning! Vänster bak hade en camber på -2,03 grader vilket ju är en del, och höger bak hade ca -1,6 grader. Detta tyckte killen var helt ok. Jag är helt rookie när det kommer till hjulvinklar och undrar om det verkligen är ok med hela 2 grader och även om det är ok att det inte är symmetriskt. Notera att han inte lade in någon vikt på förarstolen och att bilen hade halv tank. Toe in fram fick jag tjata mig till att få 0.03 grader istället för fabriksrek. på 0.00 för att få den lite mer kursstabil. Bak fick jag toe ni på 0,06 på var sida och den tuggar inte i sidled när man drar på längre som den gjorde från fabrik så det känns helt ok. Det jag undrar är som sagt; är det ok med 0,5-0,6 grader asymmetrisk camber där bak och är det ok med 2 grader mot 1,6? Negativ camber är ju bra för väghållningen och även för att klara skärmkanterna, men jag vill inte tugga däck in onödan och inte heller ojämnt eller riskera oförutsägbara vägegenskaper pga asymmetri. Notera att bakre camber har en max limit på -2, så den var precis på gränsen. Han valde modell Performance pack / track pack och inte Non performance. Bör ju stämma då alla i EU har performance pack. Det är dom jag köpte fjädrarna av och man kan ju tycka att Eibach bör ha rekommenderad inställning - väl?? Jag har nollkoll på värdena för detta. Men jag har hittat detta tidigare på Eibach hemsida... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 16, 2019 Author Report Share April 16, 2019 11 minuter sedan, PelleC said: Jag har nollkoll på värdena för detta. Men jag har hittat detta tidigare på Eibach hemsida... Ja men det är ju den amerikanska där OE väl är utan performance pack och dessutom amerikanska Eibach som är progressiva. Dock samma höjd så.. Men 2.0 är ju inom tolerans (original 1,2 +/- 0.8 ) Är som sagt inom toleranserna även med dom nya med PP och track pack valt som referens men är just att det är olika på hö/vä bak camber jag funderar på om det är värt att hänga upp sig på. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 16, 2019 Report Share April 16, 2019 11 minuter sedan, Streiff said: Ja men det är ju den amerikanska där OE väl är utan performance pack och dessutom amerikanska Eibach som är progressiva. Dock samma höjd så.. Men 2.0 är ju inom tolerans (original 1,2 +/- 0.8 ) Är som sagt inom toleranserna även med dom nya med PP och track pack valt som referens men är just att det är olika på hö/vä bak camber jag funderar på om det är värt att hänga upp sig på. Har du värdena för inställningen som du kan skicka. Kanske är bra att ha med till Brandt? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 16, 2019 Author Report Share April 16, 2019 1 hour ago, PelleC said: Har du värdena för inställningen som du kan skicka. Kanske är bra att ha med till Brandt? Yes här kommer dom. Kolla gärna med Brandt vad dom säger om värdena.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 16, 2019 Report Share April 16, 2019 24 minuter sedan, Streiff said: Yes här kommer dom. Kolla gärna med Brandt vad dom säger om värdena.. Tackar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 20, 2019 Author Report Share April 20, 2019 Dagens projekt förutom att njuta av soliga vägar var att göra det jag borde gjort innan gårdagens biltur där jag i 70 knyck dundrade in i en helt nygrusad vägsträcka utan varningsskyltar. Hur mötande motorcyklar upplevde samma överraskning och de kommande två kilometrarna på slingriga skogsvägar vill jag inte ens veta. Klarade mig som tur är utan vidare stenskott men jädrar vad det smattrade. Resultat med ZL1 Addon's stänkskydd fram nedan: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 April 20, 2019 Report Share April 20, 2019 39 minuter sedan, Streiff said: Dagens projekt förutom att njuta av soliga vägar var att göra det jag borde gjort innan gårdagens biltur där jag i 70 knyck dundrade in i en helt nygrusad vägsträcka utan varningsskyltar. Hur mötande motorcyklar upplevde samma överraskning och de kommande två kilometrarna på slingriga skogsvägar vill jag inte ens veta. Klarade mig som tur är utan vidare stenskott men jädrar vad det smattrade. Resultat med ZL1 Addon's stänkskydd fram nedan: Lite off topic. Var har du köpt det det svarta 5.0 märket? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 20, 2019 Author Report Share April 20, 2019 25 minuter sedan, Tobbe1977 said: Lite off topic. Var har du köpt det det svarta 5.0 märket? Beställde från CJ Ponyparts när jag köpte muttrar och spacers, blir nog dyrt att bara köpa dom löst kanske. Finns hos Ford Tillbehör också men här är länken till dom jag köpte: https://www.cjponyparts.com/fender-emblem-5-0-stick-on-gloss-black-pair-gt-2015-2019/p/EMF122/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 April 21, 2019 Report Share April 21, 2019 On 2019-04-20 at 17:18, Streiff said: Beställde från CJ Ponyparts när jag köpte muttrar och spacers, blir nog dyrt att bara köpa dom löst kanske. Finns hos Ford Tillbehör också men här är länken till dom jag köpte: https://www.cjponyparts.com/fender-emblem-5-0-stick-on-gloss-black-pair-gt-2015-2019/p/EMF122/ Tack så mkt för det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 21, 2019 Author Report Share April 21, 2019 1 hour ago, Tobbe1977 said: Tack så mkt för det. Skyddade lacken runt om med maskeringstape, men dessa emblem har guide-pinnar så dom kan inte hamna fel! Smidigt värre. Liten snabb ändring på utseendet som gjorde stor skillnad i mina ögon. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 April 21, 2019 Report Share April 21, 2019 1 hour ago, Streiff said: Skyddade lacken runt om med maskeringstape, men dessa emblem har guide-pinnar så dom kan inte hamna fel! Smidigt värre. Liten snabb ändring på utseendet som gjorde stor skillnad i mina ögon. Jag funderade annars på att dippa 5.0 emblemen på sidan, pållen i grillen och GT märket på bakluckan. Eftersom jag har en CO med svarta detaljer så vill jag ju gärna komma ifrån dessa kromdetaljer. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 21, 2019 Report Share April 21, 2019 2 timmar sedan, Tobbe1977 said: Jag funderade annars på att dippa 5.0 emblemen på sidan, pållen i grillen och GT märket på bakluckan. Eftersom jag har en CO med svarta detaljer så vill jag ju gärna komma ifrån dessa kromdetaljer. Jag köpte mina på Ford. Liten modd som gör stor skillnad! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 April 22, 2019 Report Share April 22, 2019 7 timmar sedan, PelleC said: Jag köpte mina på Ford. Liten modd som gör stor skillnad! Precis, blev riktigt snyggt på din bil. Kommer du ihåg vad ponnyn och 5.0 kostade hos Ford? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 22, 2019 Author Report Share April 22, 2019 5 timmar sedan, Tobbe1977 said: Precis, blev riktigt snyggt på din bil. Kommer du ihåg vad ponnyn och 5.0 kostade hos Ford? Har för mig siffrorna kostar 200kr styck hos Ford. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 22, 2019 Report Share April 22, 2019 11 timmar sedan, Tobbe1977 said: Precis, blev riktigt snyggt på din bil. Kommer du ihåg vad ponnyn och 5.0 kostade hos Ford? Här kommer artikelnr på 5.0 märket, Hästen fram fick min reservdels man gräva lite efter, för på Fords hemsida kan bara beställa med hela grillen. Men här är från mitt kvitto. Muttrarna på baksidan kan vara bra att ha om dom går sönder på originalmärket. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 April 24, 2019 Report Share April 24, 2019 On 2019-04-22 at 19:36, PelleC said: Här kommer artikelnr på 5.0 märket, Hästen fram fick min reservdels man gräva lite efter, för på Fords hemsida kan bara beställa med hela grillen. Men här är från mitt kvitto. Muttrarna på baksidan kan vara bra att ha om dom går sönder på originalmärket. Var hos Ford idag och skulle beställa 5.0 märken. Skiljer visst lite på priserna från handlare till handlare. Men var inga större diffar. Var mer att han inte hittade 5.0 märken i sitt datasystem. Så jag fick plocka fram artikelnr till honom. Visade sig att de endast fanns i Köln. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 24, 2019 Report Share April 24, 2019 6 timmar sedan, Tobbe1977 said: Var hos Ford idag och skulle beställa 5.0 märken. Skiljer visst lite på priserna från handlare till handlare. Men var inga större diffar. Var mer att han inte hittade 5.0 märken i sitt datasystem. Så jag fick plocka fram artikelnr till honom. Visade sig att de endast fanns i Köln. Tror dom höjt priserna ngt sen jag köpte. Men dom bör matcha priserna på Fords hemsida. Dom är nämligen lägre än hos handlarna. Det har dom gjort för mig varje gång... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 24, 2019 Author Report Share April 24, 2019 6 timmar sedan, Tobbe1977 said: Var hos Ford idag och skulle beställa 5.0 märken. Skiljer visst lite på priserna från handlare till handlare. Men var inga större diffar. Var mer att han inte hittade 5.0 märken i sitt datasystem. Så jag fick plocka fram artikelnr till honom. Visade sig att de endast fanns i Köln. Ja det skiljer en hel del, på sänkfjädersatsen diffade det ca 700 kr mellan olika handlare trots tydligt riktpris på Fords hemsida. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 24, 2019 Author Report Share April 24, 2019 2 minuter sedan, PelleC said: Tror dom höjt priserna ngt sen jag köpte. Men dom bör matcha priserna på Fords hemsida. Dom är nämligen lägre än hos handlarna. Det har dom gjort för mig varje gång... Går ju dock inte köpa direkt från hemsidan så det är en klen tröst... :/ Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe1977 April 24, 2019 Report Share April 24, 2019 7 minuter sedan, PelleC said: Tror dom höjt priserna ngt sen jag köpte. Men dom bör matcha priserna på Fords hemsida. Dom är nämligen lägre än hos handlarna. Det har dom gjort för mig varje gång... Tyckte bara att de måste ha ett rätt kasst system när inte ens deras egen personal hittar produkterna utan kunden får leta upp artikelnr. O andra sidan så är det säkert skillnad på en Ford åf som säljer Mustang mot en som inte gör det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 24, 2019 Report Share April 24, 2019 2 timmar sedan, Streiff said: Ja det skiljer en hel del, på sänkfjädersatsen diffade det ca 700 kr mellan olika handlare trots tydligt riktpris på Fords hemsida. Dom två Fordstore jag handlat saker på här i Sthlm har alltid matchat priserna på hemsidan... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streiff April 24, 2019 Author Report Share April 24, 2019 10 minuter sedan, PelleC said: Dom två Fordstore jag handlat saker på här i Sthlm har alltid matchat priserna på hemsidan... Typiskt stockholmare att låta resten av landet betala för era utsvävningar... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PelleC April 25, 2019 Report Share April 25, 2019 9 timmar sedan, Streiff said: Typiskt stockholmare att låta resten av landet betala för era utsvävningar... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gunnar Flyberg August 29, 2019 Report Share August 29, 2019 Monterade Eibach fjädersats från Ford, ca 2-2,5 cm sänkning. Bytte inga genomslagsgummin och har kört utan ny hjulinställning och det fungerar perfekt. Däckslitaget är inte heller påverkat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.