Jump to content

Fjäderbensstag och sänkning..?


Streiff

Recommended Posts

Tjenare.

Har en -17 GT manuell som ju likt alla européer inte har fjäderbensstag trots PP. Ser att Ford säljer GT350-staget i aluminium för riktpris 3200 (fick förslag på 3900kr igår - magstarkt) medan man från CJ Ponyparts kan beställa det svarta i stål för 175 USD. Dock hamnar det på ca 2800kr med frakt och tull. 

I seten ingår ju det bakre staget också, mot torpedväggen, men det sitter väl monterat redan med europeisk PP?? Har inte tillgång till min bil på ett par v så kan inte kolla, men vill beställa hem stag så det är redo när jag kommer åt bilen... Känns dumt att betala massa jädra pengar för ett stag som redan finns monterat så nästa fråga är om man inte kan köpa ett Ford-stag separat?

Kan man skaffa det "amerikanska" i stål i Sverige?? Känns overkill att betala över 3k för en bit aluminium men man vill ju ha Ford Performance-loggan under huven. Ett halvkilo-kilo viktskillnad gör ju varken till eller från 😄

Ytterligare fråga; Om man köper Eibach sänkningsfjädrar, ingår då fjäderstoppen??

 

Link to comment
Share on other sites

Det är riktigt att de två bakre triangelstagen ingår I det europeiska sportpaketet men inte fjäderbensstaget mellan fjäderbenen. I USA ingår även fjäderbensstaget I sportpaketet så I USA behöver bilar utan sportpaket hela kittet.

Det ska gå att få tag I bara fjäderbensstaget billigt. När man sätter på kompressor så måste man ta bort fjäderbensstaget för att få plats med kompressorn. Bilar I USA som får kompressor har ofta sportpaket. Jaga billiga fjäderbensstag I USA. Speed shops och trimfirmor som exempelvis Hennessey I Huston borde ha billiga fjäderbensstag som blir över när de sätter på kompressorkit.

Det fanns ett tag hos Ford Performance ett GT350R kolfiberstag för några få dollar extra.

Mitt dilemma är att antingen hoppas på att Ford gör sin kompressor gatulegal I EU eller om inte köpa fjäderbensstag.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt Eibach Pro Kit fjädrar hos Ford och med dessa följde det inte med några fjäderstopp.

Använder man inte dom som sitter original på bilen?

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, PelleC said:

Jag har köpt Eibach Pro Kit fjädrar hos Ford och med dessa följde det inte med några fjäderstopp.

Använder man inte dom som sitter original på bilen?

Vet ej, har bara sett på CJPonyparts video när dom sänkte och då bytte dom dom.

Bör ju Ford ha koll på så haa du köpt dom så är det väl original man sätter tillbaks.

Bytte du själv eller hos Ford? Man behöver väl göra en hjulinställning runtom efteråt - bytte du bultar eller räckte originalen?

Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, Streiff said:

Vet ej, har bara sett på CJPonyparts video när dom sänkte och då bytte dom dom.

Bör ju Ford ha koll på så haa du köpt dom så är det väl original man sätter tillbaks.

Bytte du själv eller hos Ford? Man behöver väl göra en hjulinställning runtom efteråt - bytte du bultar eller räckte originalen?

Ja, dom verkar inte ingå i några kit som säljs här i Sverige. Mycket bra pris på fjädrarna hos Ford direkt med.

Mina är inte monterade än. Köpte dom i höstas när bilen redan var avställd. Skall på så fort som möjligt i april/maj.

Hjulinställning behövs. Lutar åt Grufman för montering...

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Streiff said:

Vet ej, har bara sett på CJPonyparts video när dom sänkte och då bytte dom dom.

Bör ju Ford ha koll på så haa du köpt dom så är det väl original man sätter tillbaks.

Bytte du själv eller hos Ford? Man behöver väl göra en hjulinställning runtom efteråt - bytte du bultar eller räckte originalen?

Fram kan du byta bultar för att ställa camber om det är en mindre justering som skall göras annat så måste du ha caster/camber plates. Bak så måste du på med liknande Steedas enklare camber adjustments annars så måste du på med camber arms.

Men om du inte toksänker eller skall på med 315 och uppåt så räcker standard. 

Hjulinställning måste du göra. Om du ändå skall ner med barnvagnen så rekommenderar jag över allt annat att montera BMR CB005 eller BMR 762 samt subframe alignment kit

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
13 timmar sedan, RRS550 said:

Fram kan du byta bultar för att ställa camber om det är en mindre justering som skall göras annat så måste du ha caster/camber plates. Bak så måste du på med liknande Steedas enklare camber adjustments annars så måste du på med camber arms.

Men om du inte toksänker eller skall på med 315 och uppåt så räcker standard. 

Hjulinställning måste du göra. Om du ändå skall ner med barnvagnen så rekommenderar jag över allt annat att montera BMR CB005 eller BMR 762 samt subframe alignment kit

Ja det vore väl gott att slippa skuttandet i häcken men jag tänker att en sänkning tar hand om en del av det... En sänkning i stil med Fords eibach-kit verkar lagom så man inte tar med sig varje vägbula som finns när man är ute och kör... Har mussen som bruksbil så den skall funka i vanlig trafik.

Har någon koll på vettig firma som kan ordna sänkning i Göteborgstrakten?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Streiff said:

Ja det vore väl gott att slippa skuttandet i häcken men jag tänker att en sänkning tar hand om en del av det... En sänkning i stil med Fords eibach-kit verkar lagom så man inte tar med sig varje vägbula som finns när man är ute och kör... Har mussen som bruksbil så den skall funka i vanlig trafik.

Har någon koll på vettig firma som kan ordna sänkning i Göteborgstrakten?

Hej

Sänkning tar ej hand om det tyvärr är för slappt i bakvagnen.

Vet tyvärr ingen firma i Gbg 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kollade lite på grejerna du tipsade om men fick inte riktigt med mig vad BMR CB752 är jämfört med CB005 eller om det är två olika uppstyvningar som gör samma sak....? 

Främst är det ju looken jag är på jakt efter då jag har bilen som vardagsbil och inte kör bana med den. Visst är det trevligt med sjysst väghållning men har fått uppfattningen om att folk tycker att enbart en sänkning ger klar förbättring. Vill inte kasta pärlor åt svin 😆

Skruvar fartygsmaskiner hela dagarna så teknisk är jag men har inte extremt mycket erfarenhet av att meka bilar och vad som kan vara värt att fixa undertill för att få det rätt.

Funderar vid sänkning även på att sätta på spacers för en lite bredare look men vågar man det med tanke på slitage?

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, RRS550 said:

Hej

Sänkning tar ej hand om det tyvärr är för slappt i bakvagnen.

Vet tyvärr ingen firma i Gbg 

Då var BMR-CB005 och Steedas alignmentkit matchande det samma beställt 🙂

Nästa steg blir att jaga rätt på bra fjädrar så får man bytt allt på ett bräde. 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Streiff said:

Då var BMR-CB005 och Steedas alignmentkit matchande det samma beställt 🙂

Nästa steg blir att jaga rätt på bra fjädrar så får man bytt allt på ett bräde. 

Jag har samma inriktning som dig när det gäller användandet av bilen. Därför blev det Eibach Pro Kit för att det skall vara lagom sänkning ihop med originaldämparna.

Dessutom till ett bra pris runt 2000:- hos Ford själva. Hoppas på att detta blir bra.

Var beställde du delarna och vad gör dessa exakt?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, PelleC said:

Jag har samma inriktning som dig när det gäller användandet av bilen. Därför blev det Eibach Pro Kit för att det skall vara lagom sänkning ihop med originaldämparna.

Dessutom till ett bra pris runt 2000:- hos Ford själva. Hoppas på att detta blir bra.

Var beställde du delarna och vad gör dessa exakt?

Jag beställde nedanstående delar - finns bra videor på installation och omdöme på Youtube.

https://nemesisuk.com/products/steeda-irs-subframe-alignment-kit-for-bmr-cb005-mustang-2015-18-555-4447

https://nemesisuk.com/products/mustang-2015on-cradle-bushing-lockout-kit-level-2-bmr-suspension-bmr-cb005h

Synd att pundet är så j*kla dyrt. Kan ju tycka velandet med brexit skulle lösa det men icke! 

Sammanfattningsvis fyller Steeda-bussningarna det hålrum som bultarna till subframe/underram i bakvagnen går igenom vilket centrerar ramen mot chassiet och tar bort den offset som kan uppstå om den inte är riktigt uppriktad från fabrik (sägs det). Bussningarna fixerar underramen så den inte kan röra sig i förhållande till dess infästningsbultar - fakta.

BMR CB005 är stag och brickor som komprimerar bussningarna som ovanstående bultar håller fast subframen via, vilket tar bort en del spel i dessa då de komprimeras och gör ovannämnda subframe fastare. Dessa brickor finns separata (level 1) men kitet ovan är level 2 vilket inkluderar två stag som ersätter fabriksbracketterna som håller subframen centrerad och låst i ett läge.

Detta gör att man fixerar hela subframen till 90-95% med gatudäck (oklart om detta gäller jenkarnas allrounddäck - kan bli lite sämre resultat med bättre grepp som ex våra mjuka Michelin Pilot Sport) och resultatet skall vara att man slipper nästan allt hoppande och skuttande i bakvagnen (aka bunnyhop) pga de mjuka bussningarna vid t.ex burnout eller kraftigt gaspådrag vilket jag upplever uppstår ganska lätt vid kraftiga starter. Kraften hålls ner i backen istället för att skutta runt.

Dessutom skall bakvagnen följa styrningen bättre och man skall bli av med känslan av att häcken inte riktigt hänger med i svängarna som jag upplevt under aktiv körning och jag även fått med mig från recensioner av bilen. Förhoppningsvis slipper man dom lite knepiga "svampiga" sido-rycken jag också upplevt ibland vid kurvtagning.

Summa summarum: jag lyssnade på RRS550's tips, googlade och blev övertygad :D

Det verkar vara en billig (iaf om man vore amerikan) och enkel lösning på de småsaker jag faktiskt upplevt med min bil och verkar stämma med den allmänna uppfattningen.


Gällande fjädrar; jag är också inne på Fords då dom har riktigt bra pris. Kan man kan få loss Eibach för riktpriset är det ju en no-brainer. Installationen gör jag nog själv men det jag oroar mig över är hjulinställningen efteråt som verkar svår att få till då det inte går att justera camber.

På nätet påstår folk att man ligger inom toleranserna så länge man inte sänker mer än 1" men det är ju precis där Eibach Pro ligger. Vill inte bränna däck i onödan och skall man montera camber-plattor där fram så är man ju snart uppe i många tusen för att kunna få till hjulinställningen korrekt.

Någon med erfarenhet av hjulinställning efter sänkning??

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Streiff said:

Jag beställde nedanstående delar - finns bra videor på installation och omdöme på Youtube.

https://nemesisuk.com/products/steeda-irs-subframe-alignment-kit-for-bmr-cb005-mustang-2015-18-555-4447

https://nemesisuk.com/products/mustang-2015on-cradle-bushing-lockout-kit-level-2-bmr-suspension-bmr-cb005h

Synd att pundet är så j*kla dyrt. Kan ju tycka velandet med brexit skulle lösa det men icke! 

Sammanfattningsvis fyller Steeda-bussningarna det hålrum som bultarna till subframe/underram i bakvagnen går igenom vilket centrerar ramen mot chassiet och tar bort den offset som kan uppstå om den inte är riktigt uppriktad från fabrik (sägs det). Bussningarna fixerar underramen så den inte kan röra sig i förhållande till dess infästningsbultar - fakta.

BMR CB005 är stag och brickor som komprimerar bussningarna som ovanstående bultar håller fast subframen via, vilket tar bort en del spel i dessa då de komprimeras och gör ovannämnda subframe fastare. Dessa brickor finns separata (level 1) men kitet ovan är level 2 vilket inkluderar två stag som ersätter fabriksbracketterna som håller subframen centrerad och låst i ett läge.

Detta gör att man fixerar hela subframen till 90-95% med gatudäck (oklart om detta gäller jenkarnas allrounddäck - kan bli lite sämre resultat med bättre grepp som ex våra mjuka Michelin Pilot Sport) och resultatet skall vara att man slipper nästan allt hoppande och skuttande i bakvagnen (aka bunnyhop) pga de mjuka bussningarna vid t.ex burnout eller kraftigt gaspådrag vilket jag upplever uppstår ganska lätt vid kraftiga starter. Kraften hålls ner i backen istället för att skutta runt.

Dessutom skall bakvagnen följa styrningen bättre och man skall bli av med känslan av att häcken inte riktigt hänger med i svängarna som jag upplevt under aktiv körning och jag även fått med mig från recensioner av bilen. Förhoppningsvis slipper man dom lite knepiga "svampiga" sido-rycken jag också upplevt ibland vid kurvtagning.

Summa summarum: jag lyssnade på RRS550's tips, googlade och blev övertygad :D

Det verkar vara en billig (iaf om man vore amerikan) och enkel lösning på de småsaker jag faktiskt upplevt med min bil och verkar stämma med den allmänna uppfattningen.


Gällande fjädrar; jag är också inne på Fords då dom har riktigt bra pris. Kan man kan få loss Eibach för riktpriset är det ju en no-brainer. Installationen gör jag nog själv men det jag oroar mig över är hjulinställningen efteråt som verkar svår att få till då det inte går att justera camber.

På nätet påstår folk att man ligger inom toleranserna så länge man inte sänker mer än 1" men det är ju precis där Eibach Pro ligger. Vill inte bränna däck i onödan och skall man montera camber-plattor där fram så är man ju snart uppe i många tusen för att kunna få till hjulinställningen korrekt.

Någon med erfarenhet av hjulinställning efter sänkning??

Ok. Tack för infon och länkarna! :)

Kollade lite videos om detta med, verkar vara en vettig investering.

Link to comment
Share on other sites

BMRs CB005 kommer att bli superbra, då slipper du wheel-hopping! Jag köpte även Steedas bakvagnsbussningar minska "sladdrigheten" i bakaxeln.

Och passade även på att köpa BMRs sänkningssats SP080 (1,2"sänkning fram och 0,5" bak).

Saamtliga dessa saker förändrade bilens uppförande helt, blev mer BMW över det hela... 😉

Grufmans monterade ovan delar med påföljande fyrhjulsinställning på min GT -16, det blev perfekt!

Link to comment
Share on other sites

58 minuter sedan, BigShadow said:

BMRs CB005 kommer att bli superbra, då slipper du wheel-hopping! Jag köpte även Steedas bakvagnsbussningar minska "sladdrigheten" i bakaxeln.

Och passade även på att köpa BMRs sänkningssats SP080 (1,2"sänkning fram och 0,5" bak).

Saamtliga dessa saker förändrade bilens uppförande helt, blev mer BMW över det hela... 😉

Grufmans monterade ovan delar med påföljande fyrhjulsinställning på min GT -16, det blev perfekt!

Grufman ligger tyvärr på fel sida landet men monteringen ordnar jag själv om jag bara har orken. Gäller bara att hitta någon i Göteborg som klarar hjulinställningen. 

Du fick ordentlig inställning även på camber med den sänkningen och utan att montera camber-plattor?

Menar du differentialbussningar eller vilka?

Hur är det egentligen med garanti med alla dessa moddar? 

Link to comment
Share on other sites

Sänkningen ska funka bra utan att man skaffar camber plates (men gör hjulinställning).

Men jag glömde nämna att jag skaffade camber plates när jag ändå skulle sänka bilen (https://www.steeda.com/steeda-s550-mustang-camber-plates-15-16-all-555-8139.html), med påföljande hjulinställning.

Ja, diff-bussningar (https://www.steeda.com/steeda-s550-mustang-adjustable-differential-bushing-insert-system-urethane-2015-all-555-4439.html).

Ang garantin, så jag har lyckligtvis inte råkat ut för nåt än, men jag tror inte att dessa mods gör till eller från. Däremot skulle det nog vara svårare att få gehör om man monterar på en kompressor och motorn sen skulle rasa...

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, BigShadow said:

Sänkningen ska funka bra utan att man skaffar camber plates (men gör hjulinställning).

Men jag glömde nämna att jag skaffade camber plates när jag ändå skulle sänka bilen (https://www.steeda.com/steeda-s550-mustang-camber-plates-15-16-all-555-8139.html), med påföljande hjulinställning.

Ja, diff-bussningar (https://www.steeda.com/steeda-s550-mustang-adjustable-differential-bushing-insert-system-urethane-2015-all-555-4439.html).

Ang garantin, så jag har lyckligtvis inte råkat ut för nåt än, men jag tror inte att dessa mods gör till eller från. Däremot skulle det nog vara svårare att få gehör om man monterar på en kompressor och motorn sen skulle rasa...

 

Absolut, effekthöjande saker tas inte, så ett H-pipe tex är inte ok enligt Brandt. Men går ju alltid att plocka av kompressorn när det rasat 😄

På nätet råder det skilda meningar, men verkar som att man ligger inom toleranserna på camber med en tums sänkning men det går ju inte att justera så kan kanske vara värt camber plats ändå så att den inte bara är "ok" utan även perfekt.

Just dom Steeda camber plates har jag kikat på faktiskt. Varför valde du att montera camber plates trots allt?

Link to comment
Share on other sites

Vad du än gör installera inte diffbussningar om bilen är din daily. Jag kommer plocka ur mina, blir helt tokig på det vinande ljudet.

Du kommer ej ångra CB005, 762 är en nyare variant på det hela som skall ge än mer rigid bakvagn.

Jag har GT350 sänkfjädrar på min med magneride de sänker 0.75" runtom inga problem med att ligga rätt vad gäller hjulinställningarna med standardprylar.

 

Vem säger att garantin inte gäller på en H-pipa monteras. Vilken garanti är det som inte gäller?

Ändrade %s av %s (%s)
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
8 minuter sedan, RRS550 said:

Vad du än gör installera inte diffbussningar om bilen är din daily. Jag kommer plocka ur mina, blir helt tokig på det vinande ljudet.

Du kommer ej ångra CB005, 762 är en nyare variant på det hela som skall ge än mer rigid bakvagn.

Jag har GT350 sänkfjädrar på min med magneride de sänker 0.75" runtom inga problem med att ligga rätt vad gäller hjulinställningarna med standardprylar.

 

Vem säger att garantin inte gäller på en H-pipa monteras. Vilken garanti är det som inte gäller?

X / H-pipa räknas som effekthöjande och det gillar inte farbror blå, inte heller motorgarantin.

CB005 ligger i beställning som sagt tillsammans med alignmentkit. 762 såg än mer seriöst ut men lite overkill. 

0.75 - 1" blir väl 20-25mm så då håller jag tummarna att det funkar.

Vet någon om det ingår bumpstops till Fords Eibach Pro kit??

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Streiff said:

Eller så var det kanske besiktning dom snackade om. X / H-pipa räknas som effekthöjande och det gillar inte farbror blå. 

CB005 ligger i beställning som sagt tillsammans med alignmentkit. 762 såg än mer seriöst ut men lite overkill. 

0.75 - 1" blir väl 20-25mm så då håller jag tummarna att det funkar.

Vet någon om det ingår bumpstops till Fords Eibach Pro kit??

Som jag skrev innan, jag fick inte med bumpstops genom min beställning på Ford... 🙂 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 minut sedan, PelleC said:

Som jag skrev innan, jag fick inte med bumpstops genom min beställning på Ford... 🙂 

Jag läser för många olika trådar samtidigt om samma sak så börjar tappa fotfästet helt 😄

Hur tänker dom man skall montera dom utan bumpstops?? Är väl en ganska relevant del. Har inte sett att dom säljs separat heller när man kikat på olika fjädersatser.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Just now, Streiff said:

Jag läser för många olika trådar samtidigt om samma sak så börjar tappa fotfästet helt 😄

Hur tänker dom man skall montera dom utan bumpstops?? Är väl en ganska relevant del. Har inte sett att dom säljs separat heller när man kikat på olika fjädersatser.

Använder man inte original stopen tror du?

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, PelleC said:

Använder man inte original stopen tror du?

Dom är längre och riskerar ju att slå i. På många videor om olika kit så monterar dom nya (även eibach) 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Streiff said:

Dom är längre och riskerar ju att slå i. På många videor om olika kit så monterar dom nya (även eibach) 

Är ju konstigt att inte Ford skickar med sådana isf. Då är det ju inte komplett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...