Jump to content

Fjäderbensstag och sänkning..?


Streiff

Recommended Posts

(redigerad)

Okej,

Då har mussen vart på hjulinställning efter sänkningen med Eibach Pro-Kit

Fråga; 

Har googlat som en dåre då jag var övertygad om att camber bak går att justera och har hittat att det visst går, dock finns ingen excentrisk bult utan hålet som bulten sitter i är ovalt... Lösningen är då att hissa upp bilen för att släppa trycket på bulten och justera ut den helt för att sen tajta lite lagom och med bilens vikt på armen bända med ett spett tills man får bulten att glida in "lite lagom" så man får ner cambern.... Gör om tills du hittar rätt - bökig lösning!

Vänster bak hade en camber på -2,03 grader vilket ju är en del, och höger bak hade ca -1,6 grader. Detta tyckte killen var helt ok. Jag är helt rookie när det kommer till hjulvinklar och undrar om det verkligen är ok med hela 2 grader och även om det är ok att det inte är symmetriskt. Notera att han inte lade in någon vikt på förarstolen och att bilen hade halv tank.

Toe in fram fick jag tjata mig till att få 0.03 grader istället för fabriksrek. på 0.00 för att få den lite mer kursstabil.

Bak fick jag toe ni på 0,06 på var sida och den tuggar inte i sidled när man drar på längre som den gjorde från fabrik så det känns helt ok. 

Det jag undrar är som sagt; är det ok med 0,5-0,6 grader asymmetrisk camber där bak och är det ok med 2 grader mot 1,6?

 Negativ camber är ju bra för väghållningen och även för att klara skärmkanterna, men jag vill inte tugga däck in onödan och inte heller ojämnt eller riskera oförutsägbara vägegenskaper pga asymmetri.

 

Notera att bakre camber har en max limit på -2, så den var precis på gränsen.

Han valde modell Performance pack / track pack och inte Non performance. Bör ju stämma då alla i EU har performance pack.

Det är dom jag köpte fjädrarna av och man kan ju tycka att Eibach bör ha rekommenderad inställning - väl??

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Streiff said:

Okej,

Då har mussen vart på hjulinställning efter sänkningen med Eibach Pro-Kit

Fråga; 

Har googlat som en dåre då jag var övertygad om att camber bak går att justera och har hittat att det visst går, dock finns ingen excentrisk bult utan hålet som bulten sitter i är ovalt... Lösningen är då att hissa upp bilen för att släppa trycket på bulten och justera ut den helt för att sen tajta lite lagom och med bilens vikt på armen bända med ett spett tills man får bulten att glida in "lite lagom" så man får ner cambern.... Gör om tills du hittar rätt - bökig lösning!

Vänster bak hade en camber på -2,03 grader vilket ju är en del, och höger bak hade ca -1,6 grader. Detta tyckte killen var helt ok. Jag är helt rookie när det kommer till hjulvinklar och undrar om det verkligen är ok med hela 2 grader och även om det är ok att det inte är symmetriskt. Notera att han inte lade in någon vikt på förarstolen och att bilen hade halv tank.

Toe in fram fick jag tjata mig till att få 0.03 grader istället för fabriksrek. på 0.00 för att få den lite mer kursstabil.

Bak fick jag toe ni på 0,06 på var sida och den tuggar inte i sidled när man drar på längre som den gjorde från fabrik så det känns helt ok. 

Det jag undrar är som sagt; är det ok med 0,5-0,6 grader asymmetrisk camber där bak och är det ok med 2 grader mot 1,6?

 Negativ camber är ju bra för väghållningen och även för att klara skärmkanterna, men jag vill inte tugga däck in onödan och inte heller ojämnt eller riskera oförutsägbara vägegenskaper pga asymmetri.

 

Notera att bakre camber har en max limit på -2, så den var precis på gränsen.

Han valde modell Performance pack / track pack och inte Non performance. Bör ju stämma då alla i EU har performance pack.

Det är dom jag köpte fjädrarna av och man kan ju tycka att Eibach bör ha rekommenderad inställning - väl??

Jag har nollkoll på värdena för detta.

Men jag har hittat detta tidigare på Eibach hemsida...

 

 

Skärmavbild 2019-04-16 kl. 17.51.47.png

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, PelleC said:

Jag har nollkoll på värdena för detta.

Men jag har hittat detta tidigare på Eibach hemsida...

 

 

 

 

Ja men det är ju den amerikanska där OE väl är utan performance pack och dessutom amerikanska Eibach som är progressiva. Dock samma höjd så.. Men 2.0 är ju inom tolerans (original 1,2 +/- 0.8 )

Är som sagt inom toleranserna även med dom nya med PP och track pack valt som referens men är just att det är olika på hö/vä bak camber jag funderar på om det är värt att hänga upp sig på.

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, Streiff said:

 

Ja men det är ju den amerikanska där OE väl är utan performance pack och dessutom amerikanska Eibach som är progressiva. Dock samma höjd så.. Men 2.0 är ju inom tolerans (original 1,2 +/- 0.8 )

Är som sagt inom toleranserna även med dom nya med PP och track pack valt som referens men är just att det är olika på hö/vä bak camber jag funderar på om det är värt att hänga upp sig på.

Har du värdena för inställningen som du kan skicka. Kanske är bra att ha med till Brandt?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, PelleC said:

Har du värdena för inställningen som du kan skicka. Kanske är bra att ha med till Brandt?

Yes här kommer dom. Kolla gärna med Brandt vad dom säger om värdena.. 🙂

 

image1.thumb.jpeg.eb7b7b4112450f41ee01d4d0d4818a48.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Dagens projekt förutom att njuta av soliga vägar var att göra det jag borde gjort innan gårdagens biltur där jag i 70 knyck dundrade in i en helt nygrusad vägsträcka utan varningsskyltar. Hur mötande motorcyklar upplevde samma överraskning och de kommande två kilometrarna på slingriga skogsvägar vill jag inte ens veta.

Klarade mig som tur är utan vidare stenskott men jädrar vad det smattrade.

Resultat med ZL1 Addon's stänkskydd fram nedan:

 

image1.thumb.jpeg.ec4ab42a385954c667aa01eb8e589ae6.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Streiff said:

Dagens projekt förutom att njuta av soliga vägar var att göra det jag borde gjort innan gårdagens biltur där jag i 70 knyck dundrade in i en helt nygrusad vägsträcka utan varningsskyltar. Hur mötande motorcyklar upplevde samma överraskning och de kommande två kilometrarna på slingriga skogsvägar vill jag inte ens veta.

Klarade mig som tur är utan vidare stenskott men jädrar vad det smattrade.

Resultat med ZL1 Addon's stänkskydd fram nedan:

 

image1.thumb.jpeg.ec4ab42a385954c667aa01eb8e589ae6.jpeg

 

Lite off topic. 🙂

Var har du köpt det det svarta 5.0 märket?

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Lite off topic. 🙂

Var har du köpt det det svarta 5.0 märket?

Beställde från CJ Ponyparts när jag köpte muttrar och spacers, blir nog dyrt att bara köpa dom löst kanske. Finns hos Ford Tillbehör också men här är länken till dom jag köpte:

https://www.cjponyparts.com/fender-emblem-5-0-stick-on-gloss-black-pair-gt-2015-2019/p/EMF122/

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tobbe1977 said:

Tack så mkt för det. 

Skyddade lacken runt om med maskeringstape, men dessa emblem har guide-pinnar så dom kan inte hamna fel! Smidigt värre.

Liten snabb ändring på utseendet som gjorde stor skillnad i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Streiff said:

Skyddade lacken runt om med maskeringstape, men dessa emblem har guide-pinnar så dom kan inte hamna fel! Smidigt värre.

Liten snabb ändring på utseendet som gjorde stor skillnad i mina ögon.

Jag funderade annars på att dippa 5.0 emblemen på sidan, pållen i grillen och GT märket på bakluckan. 

Eftersom jag har en CO med svarta detaljer så vill jag ju gärna komma ifrån dessa kromdetaljer. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Jag funderade annars på att dippa 5.0 emblemen på sidan, pållen i grillen och GT märket på bakluckan. 

Eftersom jag har en CO med svarta detaljer så vill jag ju gärna komma ifrån dessa kromdetaljer. 

Jag köpte mina på Ford. Liten modd som gör stor skillnad! 👍🙂

413573-3912619.jpg

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Precis, blev riktigt snyggt på din bil. 

Kommer du ihåg vad ponnyn och 5.0 kostade hos Ford?

Här kommer artikelnr på 5.0 märket,

324572727_Skrmavbild2018-08-29kl_15_50_46.thumb.png.a12f2279a20b112e4830c898f83e6fda.png

 

Hästen fram fick min reservdels man gräva lite efter, för på Fords hemsida kan bara beställa med hela grillen.

Men här är från mitt kvitto. Muttrarna på baksidan kan vara bra att ha om dom går sönder på originalmärket.

1842812657_hst.thumb.jpg.cd729a09d20bcbc35765999137f1a55f.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-04-22 at 19:36, PelleC said:

Här kommer artikelnr på 5.0 märket,

324572727_Skrmavbild2018-08-29kl_15_50_46.thumb.png.a12f2279a20b112e4830c898f83e6fda.png

 

Hästen fram fick min reservdels man gräva lite efter, för på Fords hemsida kan bara beställa med hela grillen.

Men här är från mitt kvitto. Muttrarna på baksidan kan vara bra att ha om dom går sönder på originalmärket.

1842812657_hst.thumb.jpg.cd729a09d20bcbc35765999137f1a55f.jpg

 

 

 

Var hos Ford idag och skulle beställa 5.0 märken.

Skiljer visst lite på priserna från handlare till handlare. Men var inga större diffar. Var mer att han inte hittade 5.0 märken i sitt datasystem. Så jag fick plocka fram artikelnr till honom. Visade sig att de endast fanns i Köln.

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Var hos Ford idag och skulle beställa 5.0 märken.

Skiljer visst lite på priserna från handlare till handlare. Men var inga större diffar. Var mer att han inte hittade 5.0 märken i sitt datasystem. Så jag fick plocka fram artikelnr till honom. Visade sig att de endast fanns i Köln.

Tror dom höjt priserna ngt sen jag köpte. Men dom bör matcha priserna på Fords hemsida. Dom är nämligen lägre än hos handlarna.

Det har dom gjort för mig varje gång...

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Var hos Ford idag och skulle beställa 5.0 märken.

Skiljer visst lite på priserna från handlare till handlare. Men var inga större diffar. Var mer att han inte hittade 5.0 märken i sitt datasystem. Så jag fick plocka fram artikelnr till honom. Visade sig att de endast fanns i Köln.

Ja det skiljer en hel del, på sänkfjädersatsen diffade det ca 700 kr mellan olika handlare trots tydligt riktpris på Fords hemsida.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, PelleC said:

Tror dom höjt priserna ngt sen jag köpte. Men dom bör matcha priserna på Fords hemsida. Dom är nämligen lägre än hos handlarna.

Det har dom gjort för mig varje gång...

Går ju dock inte köpa direkt från hemsidan så det är en klen tröst... :/

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, PelleC said:

Tror dom höjt priserna ngt sen jag köpte. Men dom bör matcha priserna på Fords hemsida. Dom är nämligen lägre än hos handlarna.

Det har dom gjort för mig varje gång...

Tyckte bara att de måste ha ett rätt kasst system när inte ens deras egen personal hittar produkterna utan kunden får leta upp artikelnr. 

O andra sidan så är det säkert skillnad på en Ford åf som säljer Mustang mot en som inte gör det. 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Streiff said:

Ja det skiljer en hel del, på sänkfjädersatsen diffade det ca 700 kr mellan olika handlare trots tydligt riktpris på Fords hemsida.

Dom två Fordstore jag handlat saker på här i Sthlm har alltid matchat priserna på hemsidan...

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, PelleC said:

Dom två Fordstore jag handlat saker på här i Sthlm har alltid matchat priserna på hemsidan...

Typiskt stockholmare att låta resten av landet betala för era utsvävningar... 😉

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...