Mattsan March 26, 2019 Report March 26, 2019 Hallå. Har hört att tidiga modeller av GT:n hade problem med smörjningen av kamaxlarna. Är det något man bör kolla eller säkerställer man funktionen genom regelbundna serviceintervaller? Vore inte så kul med den sortens trubbel. Gt -05 Citera
Mustangmike March 26, 2019 Report March 26, 2019 Aldrig hört talas om sådant, 4,6/3V motorn sitter ju i ett gäng bilar. Det jag hört är att hydraulerna (lashadjusters, i princip som en hydraullyftare men den står still som mothåll för vippan och bidrar inte med någon onödig negativ rörelsemassa som en på en stötstångsmotor) ) som håller ventilspelet korrekt är känslig för att du använder rätt viskositet. Ska vara en tunn som börjar på 5W - och uppåt. För tjock eller gammal åsidosätter funktionen med slammer och slitage som följd. Men häller man i fel eller inte servar kan det ju såklart ställa till fler problem. Kammtimings mekaniken ska tydligen kunna strula på långmilade motorer som man kan läsa om på forum overthere på framför allt andra bilar, där motorn sitter, konstruktionen är ju samma så borde kunna uppkomma även på Mussar. Ingen dyr historia och finns fulfixar om man inte vill köpa nya och är beredd att offra lite vrid i registret. Det är inget rocketscience men ett litet hydraul/mekanisk verk som sitter på kamdrivningen som vebodmeckarna blockerar (hindra meakniskt möjligheten för motorstyrningen att justera kamtimingen till det alltid optimalaste ) i stället för att lösa problemet . Det säljs till och med kit med små bitar man stoppar in för att blockera rörelsen. Citera
Mattsan March 27, 2019 Author Report March 27, 2019 Ok. Tack för det. Tänkte att det är bättre att fråga en gång för mycket. Det finns tydligen mycket svammel ute på "stan". Ha det gött Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.