Jump to content

Recommended Posts

Det här gick ju bra! Köpte en ny växellåda genom en återförsäljare här i Sverige från Performance Automatic (PA26101) och ingen skugga ska falla på återförsäljaren. Dom hjälper till allt vad dom kan.

När växellådan var monterad och allt var klart för provkörning så växlar den inte, går bara på ettan framåt än hur jag rör spaken, backen funkar också. kollar då om vacuum modulatorn gör sitt jobb och upptäcker då att den inte fungerar, skruvar ur den och ser att pinnen sitter på snedden och den rör sig inte. Byter och sätter dit min modulator men det bli ingen skillnad, går bara på ettan och helt plötsligt slutar den dra. Stänger av och startar om och då drar den tills jag gasar lite mer och då slutar den dra igen.  Kollar då trycket i lådan och det visar sig att vid lite gas så försvinner trycket i lådan. Får då tips om att fylla på mer olja, kommer då långt över markeringen för nivån men då börjar det hända saker, har nu bilen upplyftad så jag kan gasa och växla för att se vad som händer, och som sagt då börjar den växla men trycker helt plötsligt ur sig olja både i avluftningen och påfyllningsröret, stänger då av bilen. Suger ur lite olja och ska prova igen men då får jag inte ur driven, hade den i när jag vred av när oljan trycktes ur, går att växla 1,2,D men inget mer. Kopplar loss växelreglaget för att utesluta fel i spaken. Ligger under bilen och rör på växelföraren mellan 1,2,D och helt plötsligt så fastnar den på 1, och där är den nu, och går bara röra någon millimeter sen är den stum. Har bilen fortfarande upplyftad och startade den med ettan i för att se vad som händer och hjulen snurrar på tomgången och lite gas men gasar jag på så slutar hjulen snurra, men får den stå på tomgång så böjar dom snurra efter stund för att sluta igen när jag varvar lite. Någon som har något tips utifall jag får öppna den själv, men risken är väl att jag måste skicka tillbaka den, vi får väl se.

Med vänlig hälsning.

Walter Garherr

IMG_0763.JPG

Låter som ett felmontage av ventilhuset.
Kan vara massa saker som orsakar problemet så egentligen enda sättet vara säker är att slå allt i bitar.

Ett vanligt problem som görs av nybörjare är när man sänker in ventilhuset i kroppen.
Då gäller det att pricka växelreglaget i rätt skåra på ventihusets reglageventil.
Har själv aldrig prickat fel så vet ej vad som händer men du skrivet att reglaget fastnar så känns det som en orsak!

Här är PA egna instruktion

Men som sagt kan likagärna vara nått annat!  Ventilhuset är modifierat av PA och de kan ha gjort en groda!
PA är kända för bra grejjer men inget blir bättre än den sämsta antällda! 🙂

En annan enkel sak att kolla om du bestämt titta in i lådan!
Vissa C4 (inte alla) har en ventil som hålls fast av själva oljefiltret.
När man lossar oljefiltret så kommer en fjäder ut och sen följer ventilen med ut.
Är detta felvänt alltså ventilen kommer först och sen fjädern så kan man få dessa fenomen då lådan tappar lite tryck

Ja jag väntar ju på svar om jag får öppna själv och titta hur det ser ut inuti. Det konstiga är ju att det gick att växla från början men efter att jag stängde av när den tryckte ur sig olja så går det inte att få ur växlarna och att det blir värre när jag rör på växelföraren för att till slut nästan fastna på ettan, går att röra någon millimeter bara. Första gångerna jag låg under bilen och drog växelföraren mellan ettan och trean lät det ungefär som när man spelade flipperspel och sköt upp kulan "sproing" sen blev det tyst och gick inte att röra mer än någon millimeter.

På filmen pratas det mycket om kickdown. På min låda finns ingen kickdown.

Har du någon teori om varför vacuum modulatorn ser ut som den gör och varför den tryckte ur sig olja. Den tryckte ur sig olja ungefär samtidigt som trean hoppade i. Har fått till svar av PA att c4:or kan trycka ur sig olja.

Finns det olika oljestickor till c4:or? Köpte en Ford Racing men den är inte att lita på enligt PA. Var cirka 6 cm över nivån på sticka när den växlade och tryckte ur sig olja.

(redigerad)

Vacuum modulatorn ser normal ut.
Pinnen är sådan

Modulatorn ska inte trycka ur sig olja då är den trasig.

Ja finns en jäkla massa stickor
Regeln för nivå under tomgång är att den ska ligga strax över tråget anliggning mot huset

Det sista du beskriver låter som fjädermekanismen för växelväljarens positionering har gått sönder.
Du ser fjädern i klippet 9.27min in
Sitter en rulle på den och går den sönder så blir det tvärnit

Kickdown bör man ha på en "street" låda annars måste ventilhuset "programeras" för att alltid ge fullt tryck vilket är obekvämt

Ändrade %s av %s (%s)

Den kanske ser normal ut men den är inte lika som min andra i all fall. Pinnen går inte att få i rakt ,du ser hur den lutar, utan den går bara i lutande, går i rakt på min andra, sen är den tvärstum går inte att röra på och provade med vakuumsug men det händer inget, men den trycker inte ur sig olja.

Oljenivån får jag kolla när jag får ur växeln för det blir väl inte rätt om 1:an ligger i. Eller går det att kolla ändå?

Om jag får ta ner tråget utan att äventyra garantin så kommer det att visa sig om något är sönder.

Tänkte också på det där med kickdown. Varför har man tagit bort den funktionen tror du. Hålet i växelföraren är pluggat med något.

(redigerad)
9 timmar sedan, Walter Garherr said:

Den kanske ser normal ut men den är inte lika som min andra i all fall. Pinnen går inte att få i rakt ,du ser hur den lutar, utan den går bara i lutande, går i rakt på min andra, sen är den tvärstum går inte att röra på och provade med vakuumsug men det händer inget, men den trycker inte ur sig olja.

Oljenivån får jag kolla när jag får ur växeln för det blir väl inte rätt om 1:an ligger i. Eller går det att kolla ändå?

Om jag får ta ner tråget utan att äventyra garantin så kommer det att visa sig om något är sönder.

Tänkte också på det där med kickdown. Varför har man tagit bort den funktionen tror du. Hålet i växelföraren är pluggat med något.

Aha nä pinnen ska såklart gå få rak jag trodde den glappade.
Trasig!
Kolla att inte ventilen i lådan pinnen påverkar inte är skadad. Ta en liten pinne/topps liknande och försök få ut/röra ventilen i hålet på lådan.

Oljenivån kollas alltid på tomgång med Neutral i.

Kickdown är du säker på den inte bara är intryckt?
Utan kickdown brukar man köra med manuella ventilhus. För gatbruk och automat ska det vara kickdown om nu inte PA hittat på något nytt

Jag skulle inte röra lådan mera!
Den Svenska leverantören är den som skall stå för garanti om du fått den information från dom?
Tyvärr är detta inte bombsäkert i Sverige och lätt komma undan för företaget.
Egentligen är detta mer en reklamation då det är fel från fabrik och inte en garanti.
Reklamation är starkare argument än garanti i Sverige men det ska göras omgående när det upptäcks skriftligen

Ändrade %s av %s (%s)

Nä pinnen går inte att få i rakt den glider in på snedden och den satt fast när vi tog loss modulatorn men det gick att få loss den men det är stumt inne i modulatorn.

Vi tog en magnet och drog ut ventilen med för att se om den också var skadad, gick tungt men släppte efter lite pillande för att gå lättare efter ett tag, och inga synliga skador.

Det var så jag tänkte med oljenivån också.

Det ser ut som att hålet är pluggat med något kladd typ silikon, mjukt när man trycker på det, och hålet är helt täppt. Kan axeln sitta innanför ändå kanske? Måste ut och titta en gång till. 

Det är lite mysko det där med kickdown för en av frågorna från PA var om jag kopplat kickdown! När jag svarade att det inte finns kickdown så har dom inte sagt något mer om det.

Nej jag tänker inte röra lådan mer innan jag får något skriftligt på det, om ens då. Den svenska leverantören har lovat att det löser sig med garantin.

Det här hittade jag på CJ Pony Parts hemsida i beskrivningen för den växellåda (PA26101) som jag köpt.

Please Note: This Transmission does not include the internal kick down lever. Not having a kick down will not affect the shifting performance as long as the transmission vacuum modulator is hooked up to vacuum.

Vad säger man om det?

Har för övrigt fått klartecken att ta ner tråget och se vad som hänt och den svenska leverantören har lovat stå för allt.

OK!
Ja är leverantören med på hela så är det minst jobb att bara släppa tråget för en besiktning.
Dokumentera med kamera.

Att kickdown axeln skulle sitta innanför är osannolikt då den inte går att trycka in särskillt långt mer än någon cm.
Känns mycket oproffsigt om hålet för kickdown bara är silikonat!

Som sagt okulärbesikta och känn efter så allt sitter som det ska.
Se i botten på tråget om det finns spår av metaller eller onormalt mycket missfärgad gegga.

Modulatorn är redan rökt och dess ventil ska löpa fritt utan friktion.

Har nu plockat ner ventilhuset på min c4:a och ja ni kan ju se på bilderna vad jag hittade till bakre bandet på ventilhuset. Inte undra på att den inte funkade!

På första bilden ser ni hur delarna låg och blockerade växelföraren

Nu några frågor om någon orkar med.

Hur kan detta hända?

Har någon annan varit med om samma sak?

Törs jag sätta tillbaka delarna och hoppas på att det funkar, eller är det lika bra att skicka tillbaka lådan?

IMG_3938.JPG

IMG_3939.JPG

IMG_3941.JPG

(redigerad)

Det kan inte hända normalt sätt.

Verkar som de helt glömt bort att spänna bandet rätt.
Men öppna upp servot och kontrollera att allt finns där så som tätningar på kolven så den fungerar rätt.
Av nyfikenhet är det intressant se vad för servo de klämt dit?

Ser även ut som ett helt vanligt originalband och trumman inte modifierad heller.
Men kanske inte är någon jätte effekt på motorn.

Känns som ett slarvjobb av PA! 🙄

Oljan redan mörk! men du kanske hade en beg turbin som inte var ursköljd annars även det vara lite fundersamt!

Ändrade %s av %s (%s)

Det var min tanke det också att det har slarvats. Blir intressant att se vart jag hamnar på justerskruven när jag justerar bandet, kanske lika bra att kolla det andra också.

Ok då ska jag öppna upp servot och titta.

Lådan ska palla för 450 hk enligt PA. Har ca: 350 till 400 i motorn, ej bromsad dock.

Ingen beg. turbin. Ny från Tony på Danielssons.

(redigerad)

Jag kom på du har ju lådan i bilen och lite bökigt kolla servot.  Det sitter en kraftig retur fjäder och blir lite svår få tillbaka utan att luta ner lådan

Du kan testa servot genom blåsa tryckluft i de små hålet som leder till servot
Ej med i bild ovan men det sitter ett till på vänster sida om hålraden.
Blåser du där så ska bandet nypas år fint och utan större blåsljus

De andra går också testa med tryckluft men leder till lamellerna.....Det ska "klucka" om du blåser i dom

Ändrade %s av %s (%s)

Tack för tipset Per, för det blev bökigt att montera bort servot så jag backade ur det. Ska testa med tryckluft.

Har monterat tillbaka justeringarna på bakre bandet och jag hamnade på ungefär samma ställe på låsmuttern, så hur har dom kunnat lossna.

Har haft ur ventilerna i ventilpaketet och tyckte att alla gick lite tungt, ingen kom ut självmant om jag säger så men nu går dom lättare.

En sak som jag funderar över men det finns säkert en självklar förklaring på det. Bifogar en bild och den högra ventilen med kulan har inga fjädrar. Tar man bort dom när man moddar ventilpaketet?

I filmer jag tittat på nätet på så är det två fjädrar till den ventilen.

Förövrigt har jag kollat oljestickan och den stämmer bra med nivå strax över delningsplanet på lådan.

Att det inte drar när bandet inte sitter fast är ju ganska klart, men kan det ha något att trycket i lådan försvinner vid gasning. Hade 55 till 60 PSI på tomgången och när man gasade så ramlade trycket ner till nästan  noll, för att återkomma när man startade om bilen och sedan försvinna igen.

IMG_0774.JPG

Ventilerna ska gå glida friktionsfritt i sitt operationsområde.
När man tar ut dom kan de gå trögt eftersom dom då glider över ytor som de ej gått över

Nästan alla "shiftkit" tar man bort fjäder som du beskriver även sätter dit extra kula för blockera fjäderrörelse

Se till att mellanplattan i stål linjerarar.  På bilden ligger den snett.
MEllanplåten är garanterad uppborrad på minst 2ställen
Kolla så mellanpackningen ligger rätt....Tyvärr finns det fler varianter av packning så de kan ju monterat fel
Du får försöka kolla så alla hål i packningen verkar stämma överens....JAg kanske har en skiss på packning/årsmodell

Att trycket försvinner är knepigt.
Kan hända att servot som inte fått låsa bandet rätt "läckt" ut trycket på något sätt.  Servostången måste ha rört sig längre än normalt
Ventilpaketet kanske inte heller var rätt bultat.
Tänkte du på det när du tog bort bultarna om alla satt åt?

Att det inte finns kickdown också konstigt eftersom den ventilen ger ju signal för ökat oljetryck

Då kanske dom inte gick så tungt då.

Ja jag hittade det där med att man tar bort fjädrarna så det är riktigt.

Ska ta i tur och kolla hålen.

Ja det där med trycket är konstigt. Har även pratat med Tucken Danielsson och han hade inte heller varit med om det någon gång. Han var inne på oljenivån men efter att ha kollat stickan så vet jag att det var för mycket olja i lådan.

Alla bultarna satt åt.

Man har ju läst om som du ( Per) med flera skrivit hur viktigt det är med kickdown och dom frågade ju själv om jag kopplat kickdown! Håller med om det är konstigt.

Vad tror du Per? Är det någon idé att göra ett till försök med den här låda? Eller är det bara att be dom skicka en ny.

(redigerad)

Ja om du ska få en ny från leverantören är ju önskvärt så det får du ta ett beslut själv.

Det känns ju väldigt darrigt även om den nu kanske fungerar.

Den som skruva ihop den kanske hade en riktigt jävlig dag så vem vet vad som dyker up näst!
Mr Murphy har en tendens att komma på besök flera gånger när problem dyker up!  "If anything can go wrong, it will."

Strulande ventilpaket har jag varit med om förr från PA.
Hade ett för några år sedan som vägra växla upp och när jag tog isär det var mellanplattan rostig.

Bara på färgen i oljan så ser det ju ut som lådan gått 500mil redan
Var kommer skiten från? Turbin? Brända band/lameller? Sprucket oljedrev?  Slarvig montör som sket i rengöring?

Kickdown har de säkert programmerat om så det ger fullt  oljetryck så fort vakuum släpper så det behöver nog inte vara nått problem!

PA skryter hej vilt om deras garantier så sätt det på prov om du vill och vill vänta
Att pröva igen kostar dig bara olja.

Hur du än gör skicka bilderna till PA så dom får höra hur slarviga dom är

Ändrade %s av %s (%s)

Ja jag har lite att fundera på vad det gäller en ny låda det är säkert.

Såg att jag skrivit bakre bandet men det var ju främre som satt löst men det har ni andra säkert redan sett.

Den skitiga oljan är ju också lite mysko.

Har blåst med tryckluft nu och främre bandet både syns och hörs det att det händer grejer men ingenting på bakre! Kanske inte fick riktigt tätt där.

En till fundering. Fick för mig att snurra på kardan när jag låg under och tittade upp för det borde ju gå nu tänkte jag men jag orkade inte det så jag gled fram och provade snurra på hjulen men det gick tungt för att plötsligt ta tvärstopp. Fick då backa hjulen en bit och då kunde jag snurra framåt ganska lätt en bit igen men sen tog det stopp och fick gör om proceduren med fram och  back.

Är det jag som tänker fel men borde det inte gå ganska lätt att snurra hjulen nu när det inte finns ventilpaket och olja, går ju att snurra i neutral annars.

Har skickat alla bilder till den svenska återförsäljaren och ska rådgöra med dom i morgon.

Tack så hemskt mycket för att du tar dig tid att svara Per, det är mycket värt att ha någon kunnig att bolla med.

inge ellburg us car service om modulatorventilen har pressas i botten av den krokiga pinnen så får man ett mycket förhöjt olje tryck har du kollat att 2ans band är helt oljetrycket i lådan ska tas med låsta hjul ring mig så vi kan snackas vid 08 744 47 64 

Så där, nu ger jag upp hoppet om den här lådan. Efter samtal med PA genom återförsäljaren i Sverige kom vi överens om att jag skulle göra ett försök till med lådan. Efter att PA tittat på bilderna höll dom med om att montören kanske inte haft sin bästa dag vad det gällde vakuumklockan och montage av band, men det är troligtvis inget mer fel på lådan trodde dom. Jag var av den åsikten att det är bara att kasta pengarna i sjön med ny olja och packning och tid men att jag ska få kompensation för det. Så jag monterade allt och fyllde olja i går kväll och det funkade  bättre nu men den var bara två växlad, ingen trea vid körning på pallbockar. Släppte ner bilen och ut och provade och det kändes riktigt lovande med 1:an och 2:an som gick i men när trean ska gå i finns det ingen växel, kan varva hur mycket som helst men ingenting, drar i tvåan och den finns där ettan finns också. Ger upp för kvällen. Åker ut en sväng i kväll igen för att ge den en chans till gasar lite mer och kommer upp i drygt 100 på tvåan och då slirar trean i, och då menar jag SLIRAR, för att försvinna så fort jag släpper gasen. Märker också att om jag står på tomgång så finns alla växlar men varvar jag lite på neutralen så försvinner växlarna för att dyka upp igen efter ett tag och i bland måste jag starta om bilen för att kunna få i någon växel. Som sagt nu ger jag upp och återförsäljaren får beställa en ny låda. Har kommit överens med dom om att om det inte skulle funka nu tar dom hem en ny låda som dom står för och skickar till mig och jag skickar tillbaka min då den nya är monterad, det tycker jag är bra gjort. Har inte skrivit namnet på återförsäljaren för jag vill se så allt funkar först.

• 2 weeks later...

Nu har en ny låda anlänt från USA, byte kommer göras på söndag. Leverantören i Sverige som hjälpt mig genom detta är Dalhems, och Henrik som jag haft som kontaktperson har gjort ett grymt jobb. Det är så att Dalhems köpt en ny låda till mig och när jag bytt skickar jag den andra till dom så fixar dom resten utan att det kostar mig något, har nog inte gått lika bra om man skulle fixat det här själv misstänker jag. Som sagt grymt bra jobbat av Dalhems. Håller tummarna nu för att man kan göra en sväng på söndag kväll.