Jump to content

Simon Lundqvist, 1964 1/2, Skåne


Recommended Posts

Tjenare! 24 årig "Nybliven" mustangägare sen snart 4 månader tillbaka från skåne, alltid haft dessa bilar som drömbil sen barnsben så att lyckas få tag i en D code 1964 1/2 till ett riktigt bra pris var ju bara inte sant men nog lyckades jag! 

Jobbar just nu med att göra den lite mer till "min" bil, snart beställs nya fälgar, nya bussningar ska in, framvagnen ska göras lite mer "tight", swaybars, tractionbars, frameconnectors, stötdämpare osv ligger på bordet i garaget å bara väntas på att få installeras! 

Som sagt, en D code, dvs en 289 med 4 ports förgasare från fabrik, just nu sitter det dock cam, edelbrock insug, Holley 4 ports förgasare, D.U.I distributor, 2.5" flowmaster med dual 2.5" Hookers elektroniska cutouts efter headerna, sitter även andra headers i. 

Den ska bänkas i sommar när dom nya fälgarna är på samt när alla bussningar är bytta till pollybussningar.

 

Men nog om mig och bilen, här är lite bilder! 

PhotoEditor_20190420_175810732.jpg

PhotoEditor_20190420_175620035.jpg

IMG_20190420_180913_026.jpg

54049577_10214461266191421_1096947420631138304_o.jpg

62152335_10215007214199780_5731162943412764672_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Härligt med en busbil!

"Tight"?? 
Ska du inte börja isåfall med det som är viktigast på bilen.  Cyckelpumpen till servostyrning och övre bärarmar är en skam även på 60-talet när det var nytt.
Det andra du räknar upp kommer inte hjälpa mycket att göra bilen "tight" utan snarare obekväm och vinglig

Har byggt om ett 10-tal musse framvagnar så jag är rätt bekväm med hur det ska funka
 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Per Berglund said:

Härligt med en busbil!

"Tight"?? 
Ska du inte börja isåfall med det som är viktigast på bilen.  Cyckelpumpen till servostyrning och övre bärarmar är en skam även på 60-talet när det var nytt.
Det andra du räknar upp kommer inte hjälpa mycket att göra bilen "tight" utan snarare obekväm och vinglig

Har byggt om ett 10-tal musse framvagnar så jag är rätt bekväm med hur det ska funka
 

Men du får mer än gärna lista lite fler saker! Bussningar osv ska bytas för att få den att sluta ha så mycket glapp å att sluta vingla, shelby drop kommer inte gå pga cutouts men att få honom stabilare på vägen får du gärna tipsa om! Även vart man kan få tag i dessa delar då jag just nu bara beställt från Summit och CJ vilket blir dyrt ifall man inte gör en stor beställning.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bussningarna kommer inte förbättra nämnvärt...Det blir nästan sämre då allt blir känsligare
Ofta är Polly bussningarna väldigt hårda runt 92shore och US kvaliteten rätt låg på materialet.  Så vad som händer är att rätt börjar dessa glappa upp sig runt bultar....Inte mycket men det räcker med några 10-delar.  Eftersom de är hårda så börjar det slamra  och även kanske gnälla vid varje ojämnhet man kör...Polly materialet för vidare allt oljud väldigt effektivt
Men det kommer ju hela tiden nya material så jag kan ju inte döma ut allt! 🙂 
Gummibussningar är inte glapp nytt och issolerar bort ojämnheter och ljud effektivt utan att försämra väghållningen...Det är i banracing (som nästan ingen kör) man behöver så styvt som möjligt

Byta alla leder är egentligt tillräckligt!

Glappet du känner sitter i servo styrenheten.  Den har ett inbyggt glapp även när den är 100% nytt från fabriken på ca 1cm i sidledes
Konstruktionen är helt galet dum helt enkelt!
Det kan dessutom vara slitet men jag skulle inte rekommendera renovera den alls.
Byta ut hela styrservon mot en Borgesson enhet är väldigt populärt just nu......Din årsmodell är lite jobbig göra den operationen men det är prisvärt!

Förutom servo problemet har ju Ford knepiga framvagnsvärden så bilen får lätt "kundvagns syndrom" och går ostadigt
Nya värden så går det få till det riktigt bra!

Shelby drobb ej nödvändig men övre bärarm sitter fel i höjd men dessutom är den feldesignad så den har fel vinkel dessutom
I åratal har man tillverkat eftermarknads bärarmar och särskilt Global West har gjort rätt!

Titta och lyssna på vad dom säger

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Per Berglund said:

Bussningarna kommer inte förbättra nämnvärt...Det blir nästan sämre då allt blir känsligare
Ofta är Polly bussningarna väldigt hårda runt 92shore och US kvaliteten rätt låg på materialet.  Så vad som händer är att rätt börjar dessa glappa upp sig runt bultar....Inte mycket men det räcker med några 10-delar.  Eftersom de är hårda så börjar det slamra  och även kanske gnälla vid varje ojämnhet man kör...Polly materialet för vidare allt oljud väldigt effektivt
Men det kommer ju hela tiden nya material så jag kan ju inte döma ut allt! 🙂 
Gummibussningar är inte glapp nytt och issolerar bort ojämnheter och ljud effektivt utan att försämra väghållningen...Det är i banracing (som nästan ingen kör) man behöver så styvt som möjligt

Byta alla leder är egentligt tillräckligt!

Glappet du känner sitter i servo styrenheten.  Den har ett inbyggt glapp även när den är 100% nytt från fabriken på ca 1cm i sidledes
Konstruktionen är helt galet dum helt enkelt!
Det kan dessutom vara slitet men jag skulle inte rekommendera renovera den alls.
Byta ut hela styrservon mot en Borgesson enhet är väldigt populärt just nu......Din årsmodell är lite jobbig göra den operationen men det är prisvärt!

Förutom servo problemet har ju Ford knepiga framvagnsvärden så bilen får lätt "kundvagns syndrom" och går ostadigt
Nya värden så går det få till det riktigt bra!

Shelby drobb ej nödvändig men övre bärarm sitter fel i höjd men dessutom är den feldesignad så den har fel vinkel dessutom
I åratal har man tillverkat eftermarknads bärarmar och särskilt Global West har gjort rätt!

Titta och lyssna på vad dom säger

 

 

Ska garanterat göra det! Anledningen till byte av bussningar är just det att dom som sitter där nu är genomruttna och glappar som bara den, styrservon är bytt då den förra som satt där var helt krökt, även ny idlearm osv ligger vid sidan om som snart ska monteras dit. Jag ska testa att byta ut delarna som jag har  liggandes då det mesta av glappet/svajandet borde gå bort, just nu så kan den börja kasta (vilket till stor del är hjulinställningen tbh men även glappet i alla bussningar som är helt slut) 

 

Ska titta på eftermarknadsbärarmar också så fort allt annat sitter i bilen! Men tack för tipsen, fortsätt komma med fler om du har några för jag vill ju gärna att bilen ska gå rakt när man vill (just nu kan den få för sig att spåra på vägen eller kasta sig lite vilket troligen är hjulinställningen), kunna svänga utan att den skuttar fram å tillbaka och bara rent allmänt få en bättre "feeling" när man kör den, vågar knappt köra den på motorvägen då den får för sig att "vandra" fram och tillbaka i filen vilket blir farligt ganska snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat problem som kommer direkt när man börjar styva upp är att fjädertornen spricker.
Det spricker redan original och Ford upptäckte det själva och senare Mustanger monterades en extra förstärkningsprofil runt tornet på alla BigBlock och prestanda modeller BOSS

När du styvar upp försvinner inte spänningar och rörelser utan de tar en annan väg bara och tornen blir en sådan koncentrerad punkt
Viktigt att förstärka tornen både med svets och även tornförstyvning
Här ser du sprickor jag hittat på Mustanger och svetsning
121_2107.thumb.JPG.63693e505d238a2816e32e3f95212580.JPG120_2066.thumb.JPG.ad29cad29dc96663d18ae91f692adc05.JPGIMG_3755.thumb.JPG.0fbf2660a89f4361e74ca14d282bda38.JPG

 

Jag har prövat flera olika tornförstärkningar.
Global West egna har jag och är helt överlägsen andra.  Rejäl pjäs och ingen vek pressad plåt

20190616_173609_resized.thumb.jpg.1fe1fefb5a68a805bdcba6f207483ff2.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Per Berglund said:

Ett annat problem som kommer direkt när man börjar styva upp är att fjädertornen spricker.
Det spricker redan original och Ford upptäckte det själva och senare Mustanger monterades en extra förstärkningsprofil runt tornet på alla BigBlock och prestanda modeller BOSS

När du styvar upp försvinner inte spänningar och rörelser utan de tar en annan väg bara och tornen blir en sådan koncentrerad punkt
Viktigt att förstärka tornen både med svets och även tornförstyvning
Här ser du sprickor jag hittat på Mustanger och svetsning
 

 

Jag har prövat flera olika tornförstärkningar.
Global West egna har jag och är helt överlägsen andra.  Rejäl pjäs och ingen vek pressad plåt

 

Tack för tipsen, ska garanterat göra lite efterforskning och ta en titt på Globals hemsida samt prylar dom har att erbjuda!

Link to comment
Share on other sites

En sak jag kom på angående styrservo

De flesta som sätter Headers bruka köpa förlängningsbeslag för just styrservot annars bränner man styrservo cylindern.

Detta förlängningsstag är rent av farligt!
Den extra hävarm som nu blir brukar bidra till att antingen bryts ramen sönder eller så går beslaget helt enkelt av efter en tid.

Har du detta stag så måste du förstärka det.

Håller just nu på med en 68 och på den är det  nu förstärkt så som jag pekar i bild så har du förlängningsbeslaget förstärk det!

20190616_175316_resized.thumb.jpg.580cf9f230a130ea571a1b7e9f0aee2d.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Per Berglund said:

En sak jag kom på angående styrservo

De flesta som sätter Headers bruka köpa förlängningsbeslag för just styrservot annars bränner man styrservo cylindern.

Detta förlängningsstag är rent av farligt!
Den extra hävarm som nu blir brukar bidra till att antingen bryts ramen sönder eller så går beslaget helt enkelt av efter en tid.

Har du detta stag så måste du förstärka det.

Håller just nu på med en 68 och på den är det  nu förstärkt så som jag pekar i bild så har du förlängningsbeslaget förstärk det!

 

 

Det där upptäckte jag faktiskt när jag hissade upp bilen (svårt att se när man var på marken när man köpte den) att det hade börjat spricka där, så samtidigt som jag bytte styrservo så svetsade jag om det och förstärkte även förlängningsbeslaget!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...