Elwaro January 13, 2005 Report January 13, 2005 Jeg skal bytte hovedbremsesylinder + et par bremserør på min -68 Mustang,men er bekymret for luftingen.Hvordan får jeg løs lufteniplene som sikkert sitter rustet fast?Risikerer jeg å dra de av?Noen tips for å losse disse?Gjerne også noen tips i forbindelse med luftingen generelt og spesielt med tanke på å få ut lufta av den nye hovedsylinderen.Forøvrig.........et kjempetrevlig forum !!! Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 13, 2005 Report January 13, 2005 Hej.Nipplarna kan du först borsta av från gammal smuts, föratt nipplarna skall släppa så går det att värma med gasol.Använd en liten gasoltub med munstycke och värm pånippeln, var försiktig när du värmer. Nipplarna brukar släppa ganska lätt men var försiktigoch prova flera gånger att lossa efter att du värmt, skulle de vara svårt ändå så prova och värma mer. Det bästa sättet att lufta är att köpa slang med back-ventil finns på BILTEMA för en billig peng, köp fyrastycken finns i sattser om två. Lossa alla nipplar och sätt på slangar med backventilpå alla stoppa ner slangarna i glasflaskor och luftamed att trycka ner pedalen långsamt, fyll på i huvud-cylindern med bromsvätska hela tiden det får aldrig blitomt på bromsvätska i huvudcylindern.När du trampat igenom vättska ett par gånger är detbara att dra åt nipplar och ta bort slangarna sedan skall det vara klart, lycka till.Att göra på detta sätt är det bästa då det FOM 67 komen backventil som stänger en krets vid evetuellt broms läcka om man då bara luftar fram så kan den lösa utoch du får problem med att öppna denna bakvetiligen, det är också viktigt att du trampar försiktigt och inte pumpar upp tryck :wink: Citera
Elwaro January 13, 2005 Author Report January 13, 2005 Tusen takk for tipset Lars! Denne metoden skal jeg benytte/prøve.Men.......er det noen bestemt type nipler jeg må kjøpe? Tenker på størrelse/dimensjon. Citera
Elwaro January 13, 2005 Author Report January 13, 2005 Opppps.........skal visst ikke bytte nipler nei Trur jeg skjønner nå.................. Citera
Gäst January 13, 2005 Report January 13, 2005 Hej igen.Det är svårt att svara på din fråga om storlek pånipplar, Ford har använt olika storlekar på nipplar. För att vara säker måste du först veta storlek påmutter stycket på nippeln utefter den kan du sedanköpa fler, du kan ha oturen att ha fler olika storlekarom någon tidigare bytt hjulcylinder eller annat. Men i vilket fall som helst så är det ingent konstigtmed nipplar de finns att köpa på de ställen där desäljer delar till USA bilar. :wink: Citera
Elwaro January 13, 2005 Author Report January 13, 2005 Ja,jeg skjønner Lars.Leste forrige svaret ditt litt for fort og oppfatta at jeg skulle bytte nipler.Det gjør jeg selvsagt bare hvis jeg må........Først blir det en tur til Biltema Dessuten må jeg vente på hovedsylinderen.....har bestillt den hos NPD idag ! Citera
Alexx January 14, 2005 Report January 14, 2005 Jag borde också ha frågat om tips med luftning innan jag försökte mig på att lufta Jag lyckades dra av nippeln på höger fram, är det nån som har råkat ut för samma sak och har nåt tips på hur man på lättaste sätt får bort den gängade delen av nippeln, antar att det är uppborrning som gäller...men kanske finns nån speciell teknik som jag inte har nån aning om...är nybörjare när det kommer till det mesta som har med mek att göra, men lär mig nya saker hela tiden, mycket tack vare det här forumet Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 14, 2005 Report January 14, 2005 Jag kan ge ett vettigt tips till er som drar avluftnippel på trumbroms utrustade bilar, bythjulcylinder på en gång då det i 90% av fallenmåste demonteras för att få bort rester av denavdragna nippeln. Priset på en ny hjulcylinder är under 500.- ocharbetet att byta är inte så anmärkningsvärt svårt. Nippeln som är avdragen skall borras ur, oftastså släpper den kvarvarande delen när man borrardels för att späningen släpper och för att det blirvarmt. Men som jag skrev tidigare så är det vettigt att byta då hjulcylindern kanske är gammal och attden troligen kommer att bli otät inom en snarframtid. :wink: Citera
Elwaro February 12, 2005 Author Report February 12, 2005 Nå har jeg fulgt ditt råd Lars,og varmet opp niplene før jeg prøvde å løsne.Det virket PERFEKT !!!Brukte først litt rustoppløsning en dag eller to,deretter varmet jeg godt opp med en liten gassbrenner fra Biltema.Vips.......og de løsnet :wink: Så.......takk for godt råd. Citera
NightMaaN February 13, 2005 Report February 13, 2005 Jag kan ge ett vettigt tips till er som drar avluftnippel på trumbroms utrustade bilar, bythjulcylinder på en gång då det i 90% av fallenmåste demonteras för att få bort rester av denavdragna nippeln. Priset på en ny hjulcylinder är under 500.- ocharbetet att byta är inte så anmärkningsvärt svårt. Nippeln som är avdragen skall borras ur, oftastså släpper den kvarvarande delen när man borrardels för att späningen släpper och för att det blirvarmt. Men som jag skrev tidigare så är det vettigt att byta då hjulcylindern kanske är gammal och attden troligen kommer att bli otät inom en snarframtid. :wink:jag tror jag gav runt 200:- på norrlands styck för nya... d v s jobbar di mer än två timmar tjänar du pengar.. Citera
matsberg July 18, 2007 Report July 18, 2007 Vet någon hur man fär ur tryckstången ur kolven i huvudcylindern?Det verkar sitta någon låsning inne i kolven, men jag får inte loss den.MvhMats Citera
Recommended Posts