Jump to content

Recommended Posts

Jeg skal bytte hovedbremsesylinder + et par bremserør på min -68 Mustang,men er bekymret for luftingen.

Hvordan får jeg løs lufteniplene som sikkert sitter rustet fast?Risikerer jeg å dra de av?

Noen tips for å losse disse?Gjerne også noen tips i forbindelse med luftingen generelt og spesielt med tanke på å få ut lufta av den nye hovedsylinderen.

Forøvrig.........et kjempetrevlig forum !!!

Hej.

Nipplarna kan du först borsta av från gammal smuts, för

att nipplarna skall släppa så går det att värma med gasol.

Använd en liten gasoltub med munstycke och värm på

nippeln, var försiktig när du värmer. :roll:

Nipplarna brukar släppa ganska lätt men var försiktig

och prova flera gånger att lossa efter att du värmt, skulle

de vara svårt ändå så prova och värma mer. :?

Det bästa sättet att lufta är att köpa slang med back-

ventil finns på BILTEMA för en billig peng, köp fyra

stycken finns i sattser om två. :shock:

Lossa alla nipplar och sätt på slangar med backventil

på alla stoppa ner slangarna i glasflaskor och lufta

med att trycka ner pedalen långsamt, fyll på i huvud-

cylindern med bromsvätska hela tiden det får aldrig bli

tomt på bromsvätska i huvudcylindern.

När du trampat igenom vättska ett par gånger är det

bara att dra åt nipplar och ta bort slangarna sedan

skall det vara klart, lycka till.

Att göra på detta sätt är det bästa då det FOM 67 kom

en backventil som stänger en krets vid evetuellt broms

läcka om man då bara luftar fram så kan den lösa ut

och du får problem med att öppna denna bakvetil

igen, det är också viktigt att du trampar försiktigt och

inte pumpar upp tryck :wink:

Tusen takk for tipset Lars! Denne metoden skal jeg benytte/prøve.

Men.......er det noen bestemt type nipler jeg må kjøpe? Tenker på størrelse/dimensjon.

Hej igen.

Det är svårt att svara på din fråga om storlek på

nipplar, Ford har använt olika storlekar på nipplar. :?

För att vara säker måste du först veta storlek på

mutter stycket på nippeln utefter den kan du sedan

köpa fler, du kan ha oturen att ha fler olika storlekar

om någon tidigare bytt hjulcylinder eller annat. :roll:

Men i vilket fall som helst så är det ingent konstigt

med nipplar de finns att köpa på de ställen där de

säljer delar till USA bilar. :wink:

Ja,jeg skjønner Lars.Leste forrige svaret ditt litt for fort og oppfatta at jeg skulle bytte nipler.Det gjør jeg selvsagt bare hvis jeg må........

Først blir det en tur til Biltema :P

Dessuten må jeg vente på hovedsylinderen.....har bestillt den hos NPD idag !

Jag borde också ha frågat om tips med luftning innan jag försökte mig på att lufta :cry:

Jag lyckades dra av nippeln på höger fram, är det nån som har råkat ut för samma sak och har nåt tips på hur man på lättaste sätt får bort den gängade delen av nippeln, antar att det är uppborrning som gäller...men kanske finns nån speciell teknik som jag inte har nån aning om...är nybörjare när det kommer till det mesta som har med mek att göra, men lär mig nya saker hela tiden, mycket tack vare det här forumet :D

Jag kan ge ett vettigt tips till er som drar av

luftnippel på trumbroms utrustade bilar, byt

hjulcylinder på en gång då det i 90% av fallen

måste demonteras för att få bort rester av den

avdragna nippeln. :roll:

Priset på en ny hjulcylinder är under 500.- och

arbetet att byta är inte så anmärkningsvärt svårt. :shock:

Nippeln som är avdragen skall borras ur, oftast

så släpper den kvarvarande delen när man borrar

dels för att späningen släpper och för att det blir

varmt. :?

Men som jag skrev tidigare så är det vettigt att

byta då hjulcylindern kanske är gammal och att

den troligen kommer att bli otät inom en snar

framtid. :wink:

  • 5 weeks later...

Nå har jeg fulgt ditt råd Lars,og varmet opp niplene før jeg prøvde å løsne.

Det virket PERFEKT !!!

Brukte først litt rustoppløsning en dag eller to,deretter varmet jeg godt opp med en liten gassbrenner fra Biltema.Vips.......og de løsnet :wink:

Så.......takk for godt råd.

Jag kan ge ett vettigt tips till er som drar av

luftnippel på trumbroms utrustade bilar, byt

hjulcylinder på en gång då det i 90% av fallen

måste demonteras för att få bort rester av den

avdragna nippeln. :roll:

Priset på en ny hjulcylinder är under 500.- och

arbetet att byta är inte så anmärkningsvärt svårt. :shock:

Nippeln som är avdragen skall borras ur, oftast

så släpper den kvarvarande delen när man borrar

dels för att späningen släpper och för att det blir

varmt. :?

Men som jag skrev tidigare så är det vettigt att

byta då hjulcylindern kanske är gammal och att

den troligen kommer att bli otät inom en snar

framtid. :wink:

jag tror jag gav runt 200:- på norrlands styck för nya... d v s jobbar di mer än två timmar tjänar du pengar.. ;)

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...