Jump to content

Däcktryck (igen)


Streiff

Recommended Posts

(redigerad)

Tjenare.

Jag är på väg att smaska på en uppsättning 275/35R20 102Y fram och 305/35R20 104Y bak och undrar vad för tryck jag skall köra med.

Baserat på följande tabell och original 32PSI med 96Y fram och 101Y bak så får jag fram att jag skall ha 26 PSI fram och 28-29 PSI bak enligt följande standardtabell. Detta låter lite lågt i mina öron, men samtidigt bör ju lägre tryck följa med bredare sulor så jag kanske är på rätt spår?

load-v-inflation-1.png.18b94bc51541462d5c4898c3d4f27112.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Streiff said:

Tjenare.

Jag är på väg att smaska på en uppsättning 275/35R20 102Y fram och 305/35R20 104Y bak och undrar vad för tryck jag skall köra med.

Baserat på följande tabell och original 32PSI med 96Y fram och 101Y bak så får jag fram att jag skall ha 26 PSI fram och 28-29 PSI bak enligt följande standardtabell. Detta låter lite lågt i mina öron, men samtidigt bör ju lägre tryck följa med bredare sulor så jag kanske är på rätt spår?

load-v-inflation-1.png.18b94bc51541462d5c4898c3d4f27112.png

Är det kalltryck eller varmtryck. Lägger du dig på exv 2.2bar(kallt) så kommer det ligga på 2.3-2.5 på landsväg. 

Just nu kör jag 2.1/2.1 kallt 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Jag har 275/35 fram och 305/35 bak. Frågat flera st som säger att minst 3 bar fram resp bak.

Bredare däck skall normalt sett ha lägre tryck än smala för samma last.

3 bar är ett jädra tryck och däcken borde se ut som ballonger...?

Link to comment
Share on other sites

Nu insåg jag att jag gjort en liten miss, tabellen är nog inte helt korrekt, eventuellt lite gammal.

Har ett annat ark (från 2015) med både standard och XL (mina nya framdäck är XL) och landar då på 30 PSI (2,07 bar) på framdäcken och 29 PSI (1,99 bar) på bakdäcken.

Det låter mer rimligt än 26 fram och 28-29 bak som jag fick med den ovan delade tabellen.

Detta är ju en utgångspunkt, men med tanke på att jag byter från Pirelli Zero till Pirelli Zero bör förhållandet vara det samma då däcken ju bör ha samma karaktäristik (förutom XL på framdäcken).

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
2 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Jag har 275/35 fram och 305/35 bak. Frågat flera st som säger att minst 3 bar fram resp bak.

Dom du pratat med kanske har gått på den europeiska tabellen som listar load-index och utgår från ca 2,9 bar. Det är ju relevant om din bil väger exakt så mycket som däcket klarar vid det trycket LI=104 innebär då 900kg / 2000 lbs vid 2,9 bar / 42 PSI.

Baserat på standardhjulen vi har (LI=101 @ P=32 PSI) så har du en last (eller önskad motsvarighet av Ford för prestanda/komfort) på bakaxeln på 1642 lbs, alltså ca 200 kg mindre än du pumpat däcken för. 

För att få 1642 lbs vid 42 PSI bör du ha ett däck med LI på... ja tabellen går inte ens så högt. Men med LI 98 har du 1653lbs vid 38 PSI vid 2,6 bar.

Jag är ingen expert men bilen väger ju inte mer för att man har större däck. Sedan får man väl kanske ta i beaktning profilen på däcken etc men 3 bar är ju rätt högt. Går man (i mitt fall) på original 32 PSI så är jag ju lite över det tabellen säger. 

Att det skall vara så svårt att hitta facit 😃 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
16 timmar sedan, Streiff said:

Ja trycken anges väl normalt i kallt tillstånd och original är det ju 32 PSI vilket väl är 2.3 bar om jag inte minns fel. 

Du har samma däckdimension / load index?

Har

275/35+305/30

102Y XL + 103Y XL

 

32 är 2.2

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ja klart det är 2,2 bar, sorry.

Har du XL skall du ligga ännu lägre enligt tabell. Många tycker olika saker men ingen verkar ha ett klart svar.

Mailade Pirelli och fick som svar att ”Pirellis rekommendation är biltillverkarens rekommendation.”

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...