January 14, 200520 yr comment_12567 HejNågon som kan förklara hur man demonterar Tändningslås,Torkar/Ljus-kontakter från instrument-panelen ?Edeson 66:a FB
January 14, 200520 yr comment_12569 Tändningslås: Sätt i nyckeln och vrid så långt som möjligt åt vänster. Stick in in metalltråd (tex ett uträtat gem) i det lilla hålet som är vid sidan av nyckelhålet. då kan du vrida nyckeln ytterligare lite åt vänster, och låskolven hoppar ut. Sedan sitter kromringen och själva tändningslåskontakten ihop med bajonettfattning (från baksidan, tryck ihop och vrid lite så ska det lossna.).Torkarkontakt: Lossa en liten skruv på själva "knoppen" (jag har för mig det är insex). Sedan är det en mutter runt "axeln" som håller strömbrytaren.Ljuskontakt: Drag ut knappen till halvljusläget. Sedan trycker du på en liten fjädrande knapp på sidan av ljuskontakten (under instrumentpanelen alltså), så ska du kunna dra ut knoppen helt. Sedan är det en mutter även där. Har du fått hem bilen från plåtslagaren, Anders?
January 14, 200520 yr Author comment_12573 Tack för det,Ronnie!Då plockar jag bort det sista, sen är det dags för blästring efter det fortsätter plåtslagar´n med golv och skuff.Tidsplanen säger:Roll out våren -06./Edeson
January 30, 200520 yr comment_13373 Om man då händelsevis måste byta "hondelen" av tändnigslåset. Hur gör man då?
January 31, 200520 yr comment_13395 Hej.Jag tycker att du skall köpa hela komplett föratt slippa svårigheter med att kombinera olikadelar. Det är ingen större kostnad för ett komplett tändningslås med två nycklar till 65-66.:wink:
January 31, 200520 yr comment_13407 Du kopplar alltså bara på kablarna på den inre delen av tändningslåset-hondelen, som jag kallade den? Det sitter inte i ett stycke och måste bytas med kabelstam och allt?? Nu frågar jag allt väldigt dumt igen!
January 31, 200520 yr comment_13408 Hej.Ingen fråga är dum, frågorna kan ställas på olikasätt. Jag kan förklara att tändningslåset på en 65-66(67-68)Mustang består av två delar den delen som dukallar hondelen är den med kontacktstyke i botten. Den andra delen är lås cylindern, låscylindern gåratt flytta till en ny bottendel men i de fall jag stöttpå problem är att det ibland kan skilja lite på cylinderoch bottendel eller hondelen. Det har slutat med lite infilning och div pyssel föratt få delarna att fungera tillsammans. Därför tror jag att om du skall tex byta hondel såtycker jag att man byter cylindern på en gång föratt slippa trassel. Kontacktstycket i botten på tändningslåset sitter ihop med kabelhärvan den går att lossa frånbaksidan av tändningslåsets hondel. :wink:
February 2, 200520 yr comment_13506 Hur sitter kablarna fästade där bak? Flatstift eller liknande eller är det lödningar? Tack än en gång för alla svar och hjälp och goda råd Lars! Du är en klippa!
February 2, 200520 yr comment_13511 Hej.Det är en gjuten del med ingjutna flatstift, för attta bort denna så sitter det i centrum av den engenomgående jängad pinne i mitten det kan varaen liten mutter på den som spärrar. Där kopplas en Svart/grön och eller Svart/gul plus kabel som kommer från plussidan på startrelä.Ibland sitter det inte någon mutter på dennautan bara en rundstift dit tryckt som lås :wink:
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.