Jump to content

Kapten Telge


Recommended Posts

Hej alla Mustang vänner, jag är ny medlem på forumet för att jag vill lära mej mer om Mustang GT 15+.

Lixom tänkt mej senare på året skaffa en sån för att ha som sommarbil nästkommande år.

Är tacksam för alla tips jag kan få 😀

Link to comment
Share on other sites

43 minuter sedan, Kapten Telge said:

Hej alla Mustang vänner, jag är ny medlem på forumet för att jag vill lära mej mer om Mustang GT 15+.

Lixom tänkt mej senare på året skaffa en sån för att ha som sommarbil nästkommande år.

Är tacksam för alla tips jag kan få 😀

Vibrationer på kardanaxel uppstår i 70-80 km/Tim om jag minns hastighet rätt men kontrollera att AC fungerar som den ska. Vanliga fel på årsmodell 15-17.

Ta carfax på samtliga bilar som är av intresse. 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-19 at 15:51, Robban1 said:

Vibrationer på kardanaxel uppstår i 70-80 km/Tim om jag minns hastighet rätt men kontrollera att AC fungerar som den ska. Vanliga fel på årsmodell 15-17.

Ta carfax på samtliga bilar som är av intresse. 

Ok tack för tipset

Link to comment
Share on other sites

Tänkt på en sak som Robban 1 skrev. Vibrationer på kardanaxeln. Tänkt mej en automat. Kan man köra sönder en kardan ,men en automat ? Och i så fall hur kollar man detta ?  AC kan ju till och med jag klara av att undersöka . Mecka bilar är inte min grej. Köra och tanka kan jag... (och se om AC funkar) tror jag 😉 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Kapten Telge said:

Tänkt på en sak som Robban 1 skrev. Vibrationer på kardanaxeln. Tänkt mej en automat. Kan man köra sönder en kardan ,men en automat ? Och i så fall hur kollar man detta ?  AC kan ju till och med jag klara av att undersöka . Mecka bilar är inte min grej. Köra och tanka kan jag... (och se om AC funkar) tror jag 😉 

Vibrationer på kardanaxeln uppstår pga obalans och du märker ett tydligt ljud vid viss hastighet. Detta är tydligen vanligt på V8 mustanger oavsett växellåda är manuell eller aut. Några har monterat en slangklämma som fungerar typ vikt vid rätt ställe som motverkar vibrationer. Andra har ersatt kardanaxeln med eftermarknadsmodell som är i ett stycke jämnfört med originalet som är delad.

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Robban1 said:

Vibrationer på kardanaxeln uppstår pga obalans och du märker ett tydligt ljud vid viss hastighet. Detta är tydligen vanligt på V8 mustanger oavsett växellåda är manuell eller aut. Några har monterat en slangklämma som fungerar typ vikt vid rätt ställe som motverkar vibrationer. Andra har ersatt kardanaxeln med eftermarknadsmodell som är i ett stycke jämnfört med originalet som är delad.

Ehh… Först tack för att du svarar mej... men hur kollar man det ? Kryper under bilen, och om ja det sitter en slangklämma där, vad gör man då ? 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-30 at 17:53, Kapten Telge said:

Ehh… Först tack för att du svarar mej... men hur kollar man det ? Kryper under bilen, och om ja det sitter en slangklämma där, vad gör man då ? 

Om det sitter en slangklämma där eller hela kardanen är utbytt, borde det vara åtgärdat och du behöver i så fall  inte göra nåt.

Link to comment
Share on other sites

En slangklämma på kardanen för att balansera den är ett gammalt knep som fungerar väldigt bra om den sitter på rätt ställe.

Men du behöver inte krypa under och försöka kika på hela kardanen, provkör bilen i flera olika farter. Kör exempelvis en bit i 70-80km/h och försök även att svänga upp på en motorväg och prova högre farter också.

Jag menar inte att du ska gasa fullt, men kör i jämn fart en liten stund i olika hastigheter och se om du känner några vibrationer. Om du känner vibrationer i bilen så bör det kollas upp innan eventuellt köp. Känner du inga vibrationer så är det lugnt.

Den modellen av Mustang är en mycket trevlig bil som är riktigt rolig att köra. Så jag tror inte att du kommer att bli missnöjd.

 

MVH Morgan.

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Kapten Telge said:

Frågar lite mer ,då ni verkar vara hjälpsamma. Detta med Bonus Malus och men mer med Bilskatten. Om jag endast har bilen på reggad halvårsvis, och den andra halvan i garage. Blir det halva skatten då eller ??

Ja, om du har bilen avställd på vintern. Vill du spara ytterligare  på skattepengar, köp mustang som blivit reggad i trafik FÖRE den 1 juli 2018. Då blir bilskatten ca 4400kr/år.

Själv kör jag ecoboost mustang -16 med 1856kr/år i fordonsskatt. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Kapten Telge said:

Som jag trodde då fast jobbar kompis sa att detta gällde endast försäkringen 

Du betalar ingen skatt när bilen är avställd och försäkringen blir typ garage försäkring. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 2019-07-19 at 15:51, Robban1 said:

Vibrationer på kardanaxel uppstår i 70-80 km/Tim om jag minns hastighet rätt men kontrollera att AC fungerar som den ska. Vanliga fel på årsmodell 15-17.

Ta carfax på samtliga bilar som är av intresse. 

En fråga jag vet inte om jag har den defekten på min, men brukar inte växellådan skaka och vibrera så in i norden då vibrationen uppstår eller? 

jag och min vän har föröskt "leta" problemet då 3åriga garantin går snart ut . men är osäkra hur jävligt det låter, har inte hittat nåt på youtube heller... könstigt anser jag då det är så pass vanligt. är det nån som har en länk så be my guest, uppskattas isåfall

 

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, DarKIs said:

En fråga jag vet inte om jag har den defekten på min, men brukar inte växellådan skaka och vibrera så in i norden då vibrationen uppstår eller? 

jag och min vän har föröskt "leta" problemet då 3åriga garantin går snart ut . men är osäkra hur jävligt det låter, har inte hittat nåt på youtube heller... könstigt anser jag då det är så pass vanligt. är det nån som har en länk så be my guest, uppskattas isåfall

 

Det om vibrationer i lådan är inget jag känner till. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Robban1 said:

Det om vibrationer i lådan är inget jag känner till. 

Nja det jag menar att kardanen går ju via lådan så då måste väl lådan vibrera en aning eller mycket då eller har jag fel?

 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, DarKIs said:

Nja det jag menar att kardanen går ju via lådan så då måste väl lådan vibrera en aning eller mycket då eller har jag fel?

 

Jag vet men jag har inte hört talas om vibrationer i lådan som orsakas av obalans i kardanaxeln. 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-06 at 15:03, Robban1 said:

Ja, om du har bilen avställd på vintern. Vill du spara ytterligare  på skattepengar, köp mustang som blivit reggad i trafik FÖRE den 1 juli 2018. Då blir bilskatten ca 4400kr/år.

Själv kör jag ecoboost mustang -16 med 1856kr/år i fordonsskatt. 

4100kr ligger den för 2016 5.0 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-08-08 at 10:40, Robban1 said:

Du betalar ingen skatt när bilen är avställd och försäkringen blir typ garage försäkring. 

Ja ca 299 eller 399 kr via Trygg Hansa kommer ej exakt vad hon sa..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2019-07-30 at 08:03, Robban1 said:

Vibrationer på kardanaxeln uppstår pga obalans och du märker ett tydligt ljud vid viss hastighet. Detta är tydligen vanligt på V8 mustanger oavsett växellåda är manuell eller aut. Några har monterat en slangklämma som fungerar typ vikt vid rätt ställe som motverkar vibrationer. Andra har ersatt kardanaxeln med eftermarknadsmodell som är i ett stycke jämnfört med originalet som är delad.

Oki nu har jag spelat in en del av min körning i 80km och varvar upp och varvar ner, men jag hör inget fel med det ,endast som jag sa lite tidigara lite dovare resonans vid 80km men jag hade samma fenomen vid 40km men inget jag hakar upp mig på vad säger ni????

Link to comment
Share on other sites

Testade idag med appen och jag får inte den komma ner till 40hz som ni andra säger ha problem hur än jag anstränger motorn och kör på 6:an och i 80km samt i uppförsbacke får jag inte de topparna på 40hz ...har jag tur eller ? Oftast ligger den på 50hz eller lägre eller hur man nu säger😜

A1BB31AD-C951-4F38-9EF5-25BC30009B92.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...