Wirzen July 20, 2019 Report July 20, 2019 Har en 66 med 289. Igår startade jag bilen som vanligt utan problem men när jag skulle backa ut bilen så dog den plötsligt. Vred på nyckeln och det klickade bara till sen slutade t.o.m fläkten. Satte på batteriladdaren och laddade batteriet. Gör rent runt batteripolerna. Nu startar fläkten och jag försöker starta men det blir bara ett litet klick och fläkten dör och all el.. batteriet håller ca 12.5v. Några tips på vart jag ska börja leta? Är ganska ny i mustangvärlden.. Citera
Leffe61 July 21, 2019 Report July 21, 2019 Det låter som ett batteriproblem men det kan vara startrelä som är trasigt eller har dålig kontakt. Det är det relä som batteriets pluskabel går till. Från den går en grov kabel till startmotor. De två mindre anslutningarna är styrspänning till relä när du vrider på startnyckeln och en plus 12 volt till tändspolen för att höja effekten på tändspolen under startögonblicket. Kolla även jordanslutningen mot karossen från batteriets minus pol som kan vara ärjad eller nästan av. Citera
Per Berglund July 21, 2019 Report July 21, 2019 Ja kolla batteri och övrigt först som Leffe61 skrev först. Men du skrev att bilen bara "dog" när du backade? Är bilen igång och plötsligt bara dör så låter det även som tändningslåset har gett upp eftersom även annan el slocknar. Fläkten går på IGN läget Ett ganska vanligt problem hos Ford att det faller isär...Trots allt det kan ju vara ett halvt sekel gammalt! Vrid nyckeln till "Ign" och mät på tändspolen om det ligger spänning på då. Citera
Wirzen July 21, 2019 Author Report July 21, 2019 Med tändning på så har jag ca 0.9v över spolen och 2.27v över startrelät. Utan tändning så har jag ca 12.4v över startrelät .... (Anledningen till att den stannade va nog bara kall motor.) Och plötsligt när jag hade tändning på så hoppade fläkten igång för några sekunder senare sluta fungera. Jorden sitter direkt nere på blocket. Citera
Leffe61 July 21, 2019 Report July 21, 2019 Du ska mäta med jord som referens mot tändspolen dvs svart mätkabel på jord eller minus och röd på tändspolen (15) då ska du ha ca 9 volt, tändningsläge på nyckeln. Mät på start relä på samma sätt då ska du ha minst 12 volt på den från batteriet och ingenting på de andra uttagen förrän du vrider på nyckeln till startläge. Prova att flytta den svarta mätkabeln mellan minus på batteri och jord på motor samt jord i kaross, du ska ha 12 volt (mot batteri eller vid reläanslutningen) oavsett var du mäter annars har du ett jordfel. Citera
Wirzen July 22, 2019 Author Report July 22, 2019 Problemet löst får nästan ta fram skämskudden...lämnade tändning och fläkt på och blev ganska förvånad när fläkten helt plötsligt drar igång när jag håller på och mäter spänningen. Det va tydligen för dålig kontakt på pluspolen. Slipat och rengjort och nu startar pärlan igen. Tack för förslag och engagemang! / Samuel Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.