Jump to content

Strypa en 347 stroker ;)


jocke4u

Recommended Posts

Tjena,

Håller på med ett mittmotorbygge och ska ha en Ford smallblock och har siktet på en 347 från BluePrint Engines med EFI och 415 HP.

Dock är detta lite för mycket för att passera besiktningen pga effekt/vikt förhållande. Så för att ha en bra bas för framtiden så funderar jag på att strypa motorn och bänka den för intyg.

Går det att strypa motorn på ett bra sätt och i så fall hur? 

/ Jocke

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Japp, det är ett amatörbyggt fordon som ska registreringbesiktigas.

PS. Riktigt läcker Mustang du har ❤️  - och inser att jag har kollat den innan pga Holley Sniper EFI 😉 DS.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Aha!

Men varför ange kubik och effekt?  De går väll bara på motornumret och får fram en effekt den vägen...Alltså en 302cui
Effekt kan dom inte "tycka" något om utan bevis.
Så gjorde dom när jag registreringsbesiktade.
Är ett tag sedan så kanske helt andra regler
 

P.S
Sniper är borta! Numera Pro Flo 4
2109486792_ProFlo4.thumb.jpg.d60f730ed33654ea3f444340b7c163f5.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Per Berglund absolut kan det vara så och det är ju smidigast 😉 

OM man skulle behöva bromsa den med strypningar - vad vore bäst sätt att göra det på? Avgas och/eller insug?

Anledningen till Holley Sniper EFI är att BluePrint levererar med det. Vad var den primära anledningen till att du bytte till Pro Flow 4?

En annan OT fråga - Holley Sniper EFI levereras med en O2 sensor och jag ska ha 180 graders "bundle of snakes" såsom GT40, Pantera etc....har du haft sensorn i ena sidan (antar att du inte har 180 graders)?  Inga problem med det?

Link to comment
Share on other sites

Strypa är bara ställa ner tändningen så lågt du kan.

Men jag ser inte att en besiktningsman varken kan eller får göra utlåtande om effekt
De går endast på typ av motor och koden

Sniper är inte ett sprut..Det är en elektrisk förgasare inget annat.
Den skickar bara soppan i en batch rätt ner i plenumet där förgasning sker
Enda anledningen jag skaffa Sniper från början är att man får en bra tändstyrning och att motorn alltid går bra men där slutar defenetivt det positiva. Förgasare är pålitligare och fungerar lika bra bara den är rätt injusterad.

Pro Flo är ett riktigt sekventiellt sprut med throttle body så det är på riktigt
Det blir mycket bättre kontroll på förbränningen.

O2 sensor varianter har jag inga erfarenheter av så det har jag inget svar på...Men se till den är lättåtkommlig då Sniper verkar käka dessa.
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...