Antrax January 18, 2005 Report January 18, 2005 Hej jag har några frågor angående mitt avgassystem på mustangen.Orginal ska det vara 2 mindre dämpare precis innan bakaxeln på varsitt rör, och det slutar med en stor dämpare med 2 ingångar och 2 ut. En jag talade med innan jag byggde mitt nya system sa att smådämparna i mitten var onödiga och den större dämpare som var viktig att ha fick jag inte tag på Så jag köpte en 3 tums simons dämpare av modellen större som jag skarvade in rören i längst bak.. Felet nu är att den låter som en knastrande honda med sportluftsfiler då jag varvar upp den lite När jag köpte bilen var det bara smådämparna i mitten och sedan bara rör bakåt.. Någon som vet om det går bra att köra med bara de små dämparna eller tappar man effekt då?Mvh/ Andreas Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 18, 2005 Report January 18, 2005 Hej.De små dämparna kallades för för gnistsläckare och de större för ljuddämpare. I korthet kan man säga att du skall ha ganska långa rörinnan dämpare dock före bakaxel om du skall ha endast en ljuddämpare. Det är mycket vanligt i dag att man bara har en ljuddämparepå vardera sida på dubbelsystem även V6.För att få bra sång i systemet så bör du ha ett dubbelsystemmed en dämpare före bakaxel och ett H-rör eller ett X-rör för att utgämna avgastrycket. :wink: Citera
Antrax January 18, 2005 Author Report January 18, 2005 Orginalsystemet på bilen är 1.5 tum på vardera sida och H-pipa. När jag nu i somras byggde nytt blev det dubbla 2 tum ifrån motorn och H-pipa.ljuddämparen var så pass lång så den gick inte att sätta rakt bakåt. Så nu sitter det en 3 tums 90 grader krök åt sidan med dämparen där. och en 90 graders krök ifrån dämparen bakåt pekande ner i backen. Det ser inte alls bra ut. Ljudet trivs jag inte med heller med. Så det får nog bli en 2 tums dämpare på vardera rör innan bakaxeln och sedan rör bakåt och avslutat med chromade rör . Då får man nog lite bättre ljud och look:D Citera
Doski06 January 19, 2005 Report January 19, 2005 Jag har en orginal slutljuddämpare till en mustang mach II v6.....helt ny i förpack. Har legat i garaget i många år....... Citera
MrTurbo_1645 January 19, 2005 Report January 19, 2005 Jag byggde eget avgas på min Mustang II -76 med V6.Dock hade jag TVÅ katalysatorer längst fram, en på var rör så att säga. Sedan gick det ihop till 1 rör.Jag tog bort kattarna och drog sedan ner två 2,5" rör, satte ihop dem till ett enkelt 3" rakt bak, över axel och sedan EN simons dämpare allra längst bak med endast 10cm ändrör ut. T.o.m bes gubbarna brukade tro att det var en V8, även efter de haft uppe huven.... Lät verkligen mumma! Citera
Antrax January 20, 2005 Author Report January 20, 2005 Hur lyckades du skarva ihop 2 st 2.5 till ett 3?? vi fick svetsa fast 1.5 tums rör inuti 2 tummarna för att få ihop det till ett 3 tum Citera
MrTurbo_1645 January 20, 2005 Report January 20, 2005 Hur lyckades du skarva ihop 2 st 2.5 till ett 3?? vi fick svetsa fast 1.5 tums rör inuti 2 tummarna för att få ihop det till ett 3 tum Hittade en "Y-skarv" hos en firma i Gbg. Kommer ju inte på vilken nu iofs, det var trots allt 10år sedan... Citera
Antrax January 20, 2005 Author Report January 20, 2005 jahaa.. kanske var det jag skulle gjort då vi gjorde våran "fina" skarving :wink: Nåja.. blev lämpligt less idag då jag pillade för hårt med mejseln på min vänstra framskärm.. insidan där huven går igen. där det går neråt mot motorrummet.. Självklart var det väl spackel och hål rakt igenom.. blir det bara att lämna in skärmen. för den svetsningen vill jag inte gå på själv.. Betalade 16000 för bilen.. lagt ut 11000 på rostlagning avgassystem och diverse små plock.. Fortfarande saknas lack, ett par anständiga fälgar och ytterligare rostlagning under skärmar och i motorrum börjar tror att jag aldrig får igen min pengar jag lagt ut Citera
MrTurbo_1645 January 20, 2005 Report January 20, 2005 Den Mustang II jag hade var tilltryckt vä fram efter en dikeskörning när jag fick den.Köpte div karossdelar på någon skrot i Sösdala eller vad det hette.Det e btw svårt att få igen pengar på en hobby... Den är nog rostfri än i dag, gick igenom hela bilen innan jag lackade den. Iofs stått inne sedan 1982, använd 4 veckor en sommar... Det saknas dock några lister på den.Kan väl länka till de gamla suddiga bilderna med...http://www.saab4fun.com/011.jpghttp://www.saab4fun.com/012.jpghttp://www.saab4fun.com/013.jpghttp://www.saab4fun.com/014.jpghttp://www.saab4fun.com/010.jpghttp://www.saab4fun.com/009.jpghttp://www.saab4fun.com/015.jpg Citera
Antrax January 23, 2005 Author Report January 23, 2005 Jo det är ju det men jag blev lite brydd när jag såg bilderna på motorn din när den var imonterad, finns inte en likhet om jag tittar under huven på min. Ser ut som om du hade 10 ggr så mycket saker under huven sen har jag elektrisk fläkt på min mustang. Den kan ju iofs vara ditmonterad senare. vet inte vilket som är orginal. Citera
MrTurbo_1645 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Min är en -76, det var då det dök en massa kul avgasreningsgrejer, luftpumpar å annat mög... Citera
Antrax January 23, 2005 Author Report January 23, 2005 Jaha hehe då förstår jag att det blev lite mer prylar att hålla reda på Du vet inget bra sätt att plocka ur mer effekt ur en sån där V6 utan att det kostar multum Citera
MrTurbo_1645 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Jaha hehe då förstår jag att det blev lite mer prylar att hålla reda på Du vet inget bra sätt att plocka ur mer effekt ur en sån där V6 utan att det kostar multum Det är väl en granada motor i grunden? (får man snacka högt om det?)Så skulle vara om man hittar någon ball kam eller fet förgasare där då. Annars har jag ingen aning, lade ner projekt MustangII och sålde bilen till morsans gubbe. Den står i hans garage nu. (bland en massa andra gamla Fordar) Citera
Antrax January 23, 2005 Author Report January 23, 2005 njaa har för mig att granada inte hade 2.8 förrän i slutet av -70, men motorn är densamma i grunden vet jag. Har hört vissa säga att kompen i mustangens v6 är så pass dåligt (8,2:1) så att det inte är någon mening att ens försöka. Altenativ är att köpa en komplett granada motor t.ex en 2.8i -84 som är på 151 hk. Men vill man ha kvar orginal "looken" så ska man ta mustangens toppar, insug och en värre förgasare. Sen påstår dom att den motorn får mycket bättre bottenvrid med förgasare. min motor har 111hk/4800 rpm, granada 2.8 med lite tråkigare förgasare har 135hk/3000 rpm. Men jag sökte trimaltenativ utan att byta motor. Finns det inte headers till v6:an att köpa Citera
MrTurbo_1645 January 23, 2005 Report January 23, 2005 8,2;1??? Va f*, det är ju inget! Perfekt iofs, bara att montera turbo då, min bruksbil har 9;1 i komp å jag laddar långt över en bar, så en 0,4 borde ju den palla då. Seriöst vet jag inte, som sagt en av anledningarna till att jag lade ner min var det tråkiga motoralternativet. De finns med 302 V8 annars, så hitta en sådan och pilla ner annars. Det är ju trots allt original, dock ej för just din bil... Citera
Antrax January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 jo det är ju just den där låga kompen och en sån slö orginalkam som förstör motorn tyvärr men jo det är klart visst går det väl att få ner en 302 om man är tillräckligt tjurig men sen måste man ju byta låda, baxaxel bromsar bak etc etc så det blir så dyrt när man går sista året på gymnasiet och har en inkomst på 950 kr månaden Citera
MrTurbo_1645 January 24, 2005 Report January 24, 2005 men sen måste man ju byta låda, baxaxel bromsar bak etc etc Måste man? Citera
Antrax January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 ja men en C3 automat och 7 tums bakaxel pallar väl inte en 302? om den ska vara på drygt 200 häst? eller? sen har jag för mig att man måste ha skivbroms eller större trummor bak. jag vet inte säkert. Citera
MrTurbo_1645 January 24, 2005 Report January 24, 2005 ja men en C3 automat och 7 tums bakaxel pallar väl inte en 302? om den ska vara på drygt 200 häst? eller? sen har jag för mig att man måste ha skivbroms eller större trummor bak. jag vet inte säkert.Jag hade då C4 låda och 8" axel på min och de stora trummorna bak skall allt fixa det, mesta bromsverkan är fram... Citera
Antrax January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 Jo men det var nog för att det gick att välja till V8 på den årsmodellen, det kunde man ju inte -74 men det går väl säkert att få tag på en billig 8" och C4, men plånboken räcker inte nu Citera
cmc 49 January 24, 2005 Report January 24, 2005 Hej jag bara undrar, du har lagt ut 27000:- på en MIIa med v6 och jag försöker sälja en MII fastback med v8a Original monterad för 25000:-Ps. Kan sälja dig en original v8a axel till MII om du skulle behöva en sådan:- Citera
Antrax January 24, 2005 Author Report January 24, 2005 Svaret på den fråga är ganska enkelt.. köpte den för 16 000, visste inte vad värdet stod i eller hur mycket jobb det var på den.. sen första rostlagningen en gubbe gjorde gick på 8000 och det var bara det som syntes väl.. då kom jag på att det var lika bra att fortsätta eftersom då skulle jag inte ens få tillbaka så mycket som jag gav för den..Sen tycker jag om bilen trots allt.. bra objekt att börja på sen kostar inte det jobbet jag gör nu mer än vad svetstråden och gasen går på :wink: Drivlinan går det alltid att göra nånting åt senare.. vad vill du ha för den axeln mån tro? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.