Jump to content

Avgassystem mustang2 V6


Antrax

Recommended Posts

Hej jag har några frågor angående mitt avgassystem på mustangen.

Orginal ska det vara 2 mindre dämpare precis innan bakaxeln på varsitt rör, och det slutar med en stor dämpare med 2 ingångar och 2 ut. En jag talade med innan jag byggde mitt nya system sa att smådämparna i mitten var onödiga och den större dämpare som var viktig att ha fick jag inte tag på :? Så jag köpte en 3 tums simons dämpare av modellen större som jag skarvade in rören i längst bak.. Felet nu är att den låter som en knastrande honda med sportluftsfiler då jag varvar upp den lite :oops: När jag köpte bilen var det bara smådämparna i mitten och sedan bara rör bakåt.. Någon som vet om det går bra att köra med bara de små dämparna eller tappar man effekt då?

Mvh/ Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej.

De små dämparna kallades för för gnistsläckare och de

större för ljuddämpare. :?

I korthet kan man säga att du skall ha ganska långa rör

innan dämpare dock före bakaxel om du skall ha endast

en ljuddämpare. :shock:

Det är mycket vanligt i dag att man bara har en ljuddämpare

på vardera sida på dubbelsystem även V6.

För att få bra sång i systemet så bör du ha ett dubbelsystem

med en dämpare före bakaxel och ett H-rör eller ett X-rör för

att utgämna avgastrycket. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Orginalsystemet på bilen är 1.5 tum på vardera sida och H-pipa. När jag nu i somras byggde nytt blev det dubbla 2 tum ifrån motorn och H-pipa.

ljuddämparen var så pass lång så den gick inte att sätta rakt bakåt. Så nu sitter det en 3 tums 90 grader krök åt sidan med dämparen där. och en 90 graders krök ifrån dämparen bakåt pekande ner i backen. Det ser inte alls bra ut. Ljudet trivs jag inte med heller med. Så det får nog bli en 2 tums dämpare på vardera rör innan bakaxeln och sedan rör bakåt och avslutat med chromade rör 8) . Då får man nog lite bättre ljud och look:D

Link to comment
Share on other sites

Jag byggde eget avgas på min Mustang II -76 med V6.

Dock hade jag TVÅ katalysatorer längst fram, en på var rör så att säga. Sedan gick det ihop till 1 rör.

Jag tog bort kattarna och drog sedan ner två 2,5" rör, satte ihop dem till ett enkelt 3" rakt bak, över axel och sedan EN simons dämpare allra längst bak med endast 10cm ändrör ut.

T.o.m bes gubbarna brukade tro att det var en V8, även efter de haft uppe huven.... :P

Lät verkligen mumma!

Link to comment
Share on other sites

jahaa.. kanske var det jag skulle gjort då vi gjorde våran "fina" skarving :wink: Nåja.. blev lämpligt less idag då jag pillade för hårt med mejseln på min vänstra framskärm.. insidan där huven går igen. där det går neråt mot motorrummet.. Självklart var det väl spackel och hål rakt igenom.. blir det bara att lämna in skärmen. för den svetsningen vill jag inte gå på själv..

Betalade 16000 för bilen.. lagt ut 11000 på rostlagning avgassystem och diverse små plock.. Fortfarande saknas lack, ett par anständiga fälgar och ytterligare rostlagning under skärmar och i motorrum :evil: börjar tror att jag aldrig får igen min pengar jag lagt ut :cry:

Link to comment
Share on other sites

Den Mustang II jag hade var tilltryckt vä fram efter en dikeskörning när jag fick den.

Köpte div karossdelar på någon skrot i Sösdala eller vad det hette.

Det e btw svårt att få igen pengar på en hobby... :roll:

Den är nog rostfri än i dag, gick igenom hela bilen innan jag lackade den. Iofs stått inne sedan 1982, använd 4 veckor en sommar...

Det saknas dock några lister på den.

Kan väl länka till de gamla suddiga bilderna med...

http://www.saab4fun.com/011.jpg

http://www.saab4fun.com/012.jpg

http://www.saab4fun.com/013.jpg

http://www.saab4fun.com/014.jpg

http://www.saab4fun.com/010.jpg

http://www.saab4fun.com/009.jpg

http://www.saab4fun.com/015.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jo det är ju det :? men jag blev lite brydd när jag såg bilderna på motorn din när den var imonterad, finns inte en likhet om jag tittar under huven på min. Ser ut som om du hade 10 ggr så mycket saker under huven :P sen har jag elektrisk fläkt på min mustang. Den kan ju iofs vara ditmonterad senare. vet inte vilket som är orginal.

Link to comment
Share on other sites

Jaha hehe då förstår jag att det blev lite mer prylar att hålla reda på :lol: Du vet inget bra sätt att plocka ur mer effekt ur en sån där V6 utan att det kostar multum :?

Det är väl en granada motor i grunden? (får man snacka högt om det?)

Så skulle vara om man hittar någon ball kam eller fet förgasare där då. Annars har jag ingen aning, lade ner projekt MustangII och sålde bilen till morsans gubbe. Den står i hans garage nu. (bland en massa andra gamla Fordar)

Link to comment
Share on other sites

njaa har för mig att granada inte hade 2.8 förrän i slutet av -70, men motorn är densamma i grunden vet jag. Har hört vissa säga att kompen i mustangens v6 är så pass dåligt (8,2:1) så att det inte är någon mening att ens försöka. Altenativ är att köpa en komplett granada motor t.ex en 2.8i -84 som är på 151 hk. Men vill man ha kvar orginal "looken" så ska man ta mustangens toppar, insug och en värre förgasare. Sen påstår dom att den motorn får mycket bättre bottenvrid med förgasare. min motor har 111hk/4800 rpm, granada 2.8 med lite tråkigare förgasare har 135hk/3000 rpm. Men jag sökte trimaltenativ utan att byta motor. Finns det inte headers till v6:an att köpa :?:

Link to comment
Share on other sites

8,2;1??? Va f*, det är ju inget! Perfekt iofs, bara att montera turbo då, min bruksbil har 9;1 i komp å jag laddar långt över en bar, så en 0,4 borde ju den palla då. :roll:

Seriöst vet jag inte, som sagt en av anledningarna till att jag lade ner min var det tråkiga motoralternativet. De finns med 302 V8 annars, så hitta en sådan och pilla ner annars. Det är ju trots allt original, dock ej för just din bil...

Link to comment
Share on other sites

jo det är ju just den där låga kompen och en sån slö orginalkam som förstör motorn tyvärr :( men jo det är klart visst går det väl att få ner en 302 om man är tillräckligt tjurig :P men sen måste man ju byta låda, baxaxel bromsar bak etc etc så det blir så dyrt när man går sista året på gymnasiet och har en inkomst på 950 kr månaden :?

Link to comment
Share on other sites

ja men en C3 automat och 7 tums bakaxel pallar väl inte en 302? om den ska vara på drygt 200 häst? eller? sen har jag för mig att man måste ha skivbroms eller större trummor bak. jag vet inte säkert.

Link to comment
Share on other sites

ja men en C3 automat och 7 tums bakaxel pallar väl inte en 302? om den ska vara på drygt 200 häst? eller? sen har jag för mig att man måste ha skivbroms eller större trummor bak. jag vet inte säkert.

Jag hade då C4 låda och 8" axel på min och de stora trummorna bak skall allt fixa det, mesta bromsverkan är fram...

Link to comment
Share on other sites

Jo men det var nog för att det gick att välja till V8 på den årsmodellen, det kunde man ju inte -74 :( men det går väl säkert att få tag på en billig 8" och C4, men plånboken räcker inte nu :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hej jag bara undrar, du har lagt ut 27000:- på en MIIa med v6 och jag försöker sälja en MII fastback med v8a Original monterad för 25000:-

Ps. Kan sälja dig en original v8a axel till MII om du skulle behöva en sådan:-

Link to comment
Share on other sites

Svaret på den fråga är ganska enkelt.. köpte den för 16 000, visste inte vad värdet stod i eller hur mycket jobb det var på den.. sen första rostlagningen en gubbe gjorde gick på 8000 och det var bara det som syntes väl.. då kom jag på att det var lika bra att fortsätta eftersom då skulle jag inte ens få tillbaka så mycket som jag gav för den..Sen tycker jag om bilen trots allt.. bra objekt att börja på 8) sen kostar inte det jobbet jag gör nu mer än vad svetstråden och gasen går på :wink:

Drivlinan går det alltid att göra nånting åt senare.. vad vill du ha för den axeln mån tro?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...