Jump to content

C4 missljud


Recommended Posts

Hej 

 

Har en C4 monterad efter min 302..

Har nu fått missljud i lådan.. ett metalliskt klingande ljud.. för att ni skall förstå så tänk er att man har svetsat fast en mutter på turbinen som sen slår i sprängkåpan en gång per varv.. kling kling kling...

 

MEN bara när man lägger i backen och till 99/100 gånger bara när man belastar lådan med gas.. om man släpper upp o låter den tomgångs rulla så låter det inget..

 

det är inte alltid det låter bär jag backar heller, men dom flesta gångerna 

 

Det kan fortsätta låta när jag har backat och stannat o håller in bromsen men inte alltid och i såfall slutar det direkt man lägger i en annan växel eller friläge.. 

 

Alltså borde felet ligga på bakväxeln.. 

 

Är det nån som typ vet vad felet är ? 

 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Låter som någon kan ha skruvat fast turbinen med fel mutter eller fel sort som kan gänga ur sig

Ta bort inspektionsluckan framtill/under lådan.
Då ser du startkransen och de muttrar som håller turbinen

Du får vrida runt motorn för hand och kontrollera att alla är på plats.
Muttrarna som sitter på är lite speciella då de är av en låsande helmetallisk typ som denna bild visar...Lite ovala

e93c_45.jpg.c6c1a11c6e4b82b2914ad27ebe3ea87f.jpg

 

Om någon monterat en vanlig "nylonlåsmutter" så är dom lite högre och kan då nudda blockplattan som är klämd mellan motor och växellåda

Kolla denna "blockplatta" att den inte är deformerad...Ibland är de buckliga och kan lätt ta i dessa muttrar

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar.. 

så om någon av muttrarna är påväg att gänga upp sig så kan den börja ta i alltså ? 

Men varför bara på backväxeln ? Borde den inte ta i hela tiden ? 

 

Får väll påpeka att lådan går perfekt i övrigt.. 

Link to comment
Share on other sites

Antingen gänga upp sig eller fel muttertyp.
Inte alls säkert det skulle låta hela tiden eftersom startkransen är väldigt flexibel

Varför finns nästan aldrig exakta svar på utan mitt förslag är bara det enklaste att kolla först. Kan givetvis vara massa andra orsaker 

Går bara på din ljudbeskrivning.  Det är bättre höra hur det låter på riktigt

 

Link to comment
Share on other sites

Nä så är det ju.. riktigt svårt att säga vad det är utan att höra själv.. jag får helt enkelt kolla muttrarna.. annars får jag väll riva ner lådan och kolla igenom den mer noga.. den går ju jätte fint annars men man vill ju inte bli stående efter vägen heller 😬 

tack för svar 

Link to comment
Share on other sites

Jag har rivit massor av C4 lådor men aldrig sett/hört något som "klingar" inuti

Består av rätt få delar och gjutna eller bearbetat stål som inte direkt skulle "klinga"
Om nått skulle låta inuti lådan så blir man stående illa kvickt.

Men på en Ford kan allt hända!

Link to comment
Share on other sites

Nä det är väll inte mycket som kan gå sönder så sett, tänkte om det kanske har hämt nått med bromsbandet på backen men det funkar ju bra så.. 

skulle kanske se om jag kan fixa en ljudsnutt på det.. 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Mikael81 said:

Nä det är väll inte mycket som kan gå sönder så sett, tänkte om det kanske har hämt nått med bromsbandet på backen men det funkar ju bra så.. 

skulle kanske se om jag kan fixa en ljudsnutt på det.. 

Främre bromsbandet väldigt vanligt det går av eller att fästena till bandet hoppar av om det är för slappt.

Men då slutar lådan fungera omgående.

Bakre band har jag aldrig sett gå sönder då det är väldigt kraftigt och gjutgods....Men visst en del av det skulle kunna hoppa av eftersom det just är av gjutjärn som är sprött
Bandet skulle även fortsätta fungera trots det.

 

Link to comment
Share on other sites

Fick ett svar i dag att jag skulle kolla bakaxel.. 

tydligen hänt någon att nån tand i bakaxel var dålig, då fortplantade sig vibrationerna fram till struten och lagren blev dåliga och det började vibrera i struten då fick dom missljud som först verkade vara i lådan..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...