Jump to content

Recommended Posts

Hej. Har skrivit innan att jag tänker köpa en Mustang GT Fast back runt 15+

Nu ser jag på filmer på Youtube flera incidenter,där bilen toksvänger, och olyckor uppkommer. Är detta pga. att det burnas ? Bör jag vara orolig,att köpa en automat GT, där tanken INTE är att burna

Vänligen förklara för mej varför dessa olyckor händer. Är det pga, av tok körningen med redan driftande bakvagn ? Kan det hända mej om jag gillar att acca efter ett rödlyse tex. eller på motorväg ? 

Att bränna däck är inget för mej. Gillar att trycka till på raksträckor, och kanske på motorväg, ( om ingen polis syns till )  Men generellt håller jag hastighetsbegränsningen , nästan 😉 

Är inte teknik kunnig, och fattar inte direkt vad speakern pratar om på engelska. Tveksamt om jag fattar allt på svenska. Så försök förklara för mej så lättsamt som möjligt . Man säjer att bilen är för lätt i förhållande till antal Hk,Är Dodge Charger.Challenger mer säker `? Lite kanske jag fattat och det kanske är att bilens antisladdsytem, tror att det håller på att fucka ur, därav dessa strejker från bilen och dess tvär vändningar. Ni som har Mustang GT Fastback 15+ Vad upplever ni ? 

Tackar på förhand

 

Link to comment
Share on other sites

Klart det finns gränser som man inte bör passera, men med den individuella hjulupphängningen så är det ett fantastiskt bra grepp i Mustangen.
Jag kör en 2018 med manuell låda, och jag valde medvetet manuell för det är lättare att välja vilken kraft/växel som är lämplig vid en omkörning och har barn i bilen samt skulle vara lättkörd för frun, så check på allt där!
2018 och framåt klarar dryg 1G innan det släpper, jag kikade också på ovan film innan jag köpte Mustang.

Låga farter och mycket gas gör tyvärr att antispinn/antisladdsystem kan tappa bort sig och då få en oväntad effekt där dessa system motverkar istället för att hjälpa till, det är det som syns på de flesta klippen
Gör man en kickdown med en automat och det av någon anledning släpper på däcken så är det mer svårkontrollerat än en manuell, är min erfarenhet.

Greppet är helt fantastiskt, men visst är det kvar en del amerikanskt GT gung, precis som en Gran Turismo skall ha, vill man bli av med detta så är det bara att sänka bilen så ligger den som ett strykjärn!

Lycka till med inköp 😃

Link to comment
Share on other sites

Nä, jag har inte sänkt min heller, inte ungdom längre så uppskattar komforten.
Det beror på hur du skall köra, jag har inte upplevt en enda gång på 750mil att bilen skulle kännas otrygg på något sätt.

Se till att testa att köra lite ordentligt, ovanstående video är för mycket pajas körningar.

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Duckster said:

Nä, jag har inte sänkt min heller, inte ungdom längre så uppskattar komforten.
Det beror på hur du skall köra, jag har inte upplevt en enda gång på 750mil att bilen skulle kännas otrygg på något sätt.

Se till att testa att köra lite ordentligt, ovanstående video är för mycket pajas körningar.

Ok,men lite skraj blir jag iaf. Tänker att automat, inte hittar på dumheter. Såna som man kan hittas på med manuell ! Är jag helt fel ute ? Vi (jag) tänker motsats här ….

Link to comment
Share on other sites

Min grej att vara undersökande ,samt medvetet kritisk. Ska jag köpa något jag inte vet ett dugg om,så letar jag både nackdelar ,samt det motsatta. Är oerhört tacksam för ditt svar,samt ev. kommande

Hoppas du förstår vad jag menar

Med vänlig hälsning 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga att skillnaden i beteende mellan 2016 GT automat och 2018 GT automat är väldigt stor.

Det var ganska lätt att få småkast om man var lite oförsiktig med 2016 men 2018 är betydligt mer förlåtande och håller i längre.

Hur mycket som beror på de bättre däcken vågar jag inte säga men skillnaden är stor och det är ju framförallt vid blött underlag som det kan hända.

2018 GT automat har ju en fantastisk automatlåda och vid torr väderlek har jag kört den i dragracingläge som i stort sett växlar med full effekt och även det är ganska odramatiskt, det blir ett litet hjulspinn vid varje växling i början men bilen rätar sig direkt. 10 växlar blir en del växlingar.

Min har även Magneride stötdämpare som kan hjälpa till eventuellt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Är du allvarlig Kapten Telge med ditt inlägg så tittar du på fel bil!

Mustangen är en leksak med en massa effekt så när jag läser ditt bekymmrade inlägg här så är svaret att du ska nog byta typ av bil.
En VOLVO V90 är nog mer passande

Det enda felet på Mustang är den detaljen som sitter i förarstolen.

En Mustang köper man inte för att man vill komma fram till ICA säkert och bekvämt!  Men den uppfyller alla säkerhetsnormer och mer där till
Självklart livsfarlig bil i fel händer så är det med alla bilar med högre effekt än vad som är normalt

Skärp till dig och köp en Mustang bara för att det är kul!!!

Livet är för kort att sitta bekymmra sig över saker som kanske kan hända

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hur bra förare är du, kapten Telge? Om du har aldrig haft bil med hög effekt eller vet inte hur man ska hantera bilen vid tex bredställ pga bakhjulsdrift, är mustang inte lämplig bil. Ett alt är mustang med lägre effekt. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jag känner igen mig lite i Telges frågeställning.
Jag backade 2016 då jag också sett dessa filmer och låtit mig påverkas, hade en grabber blue oktober 2016 som jag hade första tjing på, tackade nej och trodde mitt sug skulle vara över.

Beställde en Camaro Fifty i början på 2017 och när sedan allt bara strulade och inte kom på utlovad tid i maj, så avbeställde jag slutet september och bilen kom två veckor senare såklart.... 
Tänkte då att nu räcker det, sedan kom faceliften på Mustangen och fler hästar samt Orange Fury.... beställde ett par dagar innan jul 2017 och Mustangen är så jädra go att köra.

Så låt dig inte avskräckas av filmerna, det är en fantastisk bil att både köra och äga -  bara blickarna och alla tummar upp som man får stå ut med.... så härligt 😃

@Robban1 jag har noll erfarenhet av bredställ med bakhjulsdrift, men är absolut inte orolig ändå. Tycker bilen förmedlar sig väldigt bra tillbaks, men stänga av antispinn/sladd det är nog inget för mig om vi säger så...om inte en stor öppen plan finnes

Ändrade %s av %s (%s)
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hej på er 🙂  Nope, har ingen erfarenhet av Muslecars, det närmsta är väl min Subaru XT på nästan 250 hästar. Är 61 år, och drömmen är här då jag faktiskt har råd att köpa slik bil. Tok köra är inte min ide om att framföra en GT Fastback 15+. Gillar ljudet samt att jag nu faktiskt har möjligheten. Frågat innan.. Dodge Challenger, är det same,same med dessa ? Har f-n ingen lust att vara rädd för att helt plötsligt åka i diket, eller värre . Kanske är så här , pojkdrömmen blir sann, vid en viss ålder. Måhända att man inte längre är Elitförare i den åldern. F-n !! Vill kunna trycka på utan att riskera fuckups!! 

Om det 'är så att man måste vara van vid muskelbilar, INNAN man köper en GT +15. Säj det då 🙂 

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Duckster said:

Hehe, jag känner igen mig lite i Telges frågeställning.
Jag backade 2016 då jag också sett dessa filmer och låtit mig påverkas, hade en grabber blue oktober 2016 som jag hade första tjing på, tackade nej och trodde mitt sug skulle vara över.

Beställde en Camaro Fifty i början på 2017 och när sedan allt bara strulade och inte kom på utlovad tid i maj, så avbeställde jag slutet september och bilen kom två veckor senare såklart.... 
Tänkte då att nu räcker det, sedan kom faceliften på Mustangen och fler hästar samt Orange Fury.... beställde ett par dagar innan jul 2017 och Mustangen är så jädra go att köra.

Så låt dig inte avskräckas av filmerna, det är en fantastisk bil att både köra och äga -  bara blickarna och alla tummar upp som man får stå ut med.... så härligt 😃

@Robban1 jag har noll erfarenhet av bredställ med bakhjulsdrift, men är absolut inte orolig ändå. Tycker bilen förmedlar sig väldigt bra tillbaks, men stänga av antispinn/sladd det är nog inget för mig om vi säger så...om inte en stor öppen plan finnes

 

Link to comment
Share on other sites

Säger som Per, men lever bara en gång så satsa o köp.

Finns ju ingen härligare känsla att glida runt i o få alla blickar och tummar upp. 

Sedan ligga i 80km/h, peta ner den i 3:an och ge den järnet. Lovar att du kommer inte ångra dig en sekund. 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Junkers har rätt. Min GT 2016 GT är jämfört med de hyrbilar 2018+ som jag kört i USA struttig i fjädringen, och lite lättare av få små kast med, jämfört GT och även V6 hyrbilar som är uppgraderade, dvs 2018+. Hade en GT 2018 Convertible i nästan två veckor i Kalifornien nyligen, som gav omkring 21-22 miles per gallon, så nog går den uppgraderade lite snålare också. Jämfört mina bruksbilar, en BMW 5 serie 2010, och en alldeles ny BMW 5:a, så är Mustangen lurigare.

Men, Mustangen längtar jag efter att köra, har tom skaffat 19 tums vinterhjul för att användas året runt, kan inte vara utan nöjet, och den lite nervösa väghållningen är nog trots allt en del av det. Behåller min 2016 GT Auto, men kan tänka mig att göra något åt hjulhoppningen vid hård acceleration. Ibland ångrar jag också att jag inte beställde med tre pedaler, mellangas och allt det där från min ungdom är trots allt kul det med.

Jag kommer ihåg min BMW 323 från 80 talet, en av mina första bilar. Den var seriöst lurig, Mustangen är ljusår bättre. Men precis som Mustangen, en bil jag minns med ett leende!

Link to comment
Share on other sites

Fler svar kontra  års modell 16 och18,läser jag .Modellen kom 15 om jag inte läst fel. Vad är skillnaden mer ? Om 18 har jag läst att det finns problem med "knackningar" tickades runt ett visst varvtal. Ford, har tydligen också bytt ut vissa motorer, whit out questions . Just det, av ekonomiska skäl, letar jag bil 15-16 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Coyote motorn har haft det sk "BBQ" tickandet under många år.
Men informationsflödet idag är enormt så du kan hitta hur mycket negativts som helst om precis alla bilar och vad som är fel osv.
Jag letade mig till sist ut ifrån den hörnan och tog steget till inköp, så jädrans nöjd 😃

I grund och botten är det ju inte det mest nödvändiga man gjort, men känslan och glädjen! - jo man lever faktiskt bara en gång så vitt vi vet.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BBQ beror på plastoljetråg så att det hörs mer om jag fattat rätt. 

Slamret strax över 2000 varv ska vara DI dvs direct injektion systemet om jag återigen fattat det rätt. 

Båda ljuden enligt Ford normala. 

Den 10-växlade automaten har ett vinande ljud som också anses normalt och ska vara pumpljud. 

Detta på 2018+ som är dem som har DI och 10 växlar. 

Min har rullat 1700 mil nu och drar 1 l olja per 1000 mil så den verkar vara ok 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-07-30 at 08:03, Robban1 said:

Vibrationer på kardanaxeln uppstår pga obalans och du märker ett tydligt ljud vid viss hastighet. Detta är tydligen vanligt på V8 mustanger oavsett växellåda är manuell eller aut. Några har monterat en slangklämma som fungerar typ vikt vid rätt ställe som motverkar vibrationer. Andra har ersatt kardanaxeln med eftermarknadsmodell som är i ett stycke jämnfört med originalet som är delad.

 

On 2019-08-23 at 16:49, Kapten Telge said:

Hej, verkar vara lite trassligt just nu, med många citeringar ovan. Nåja, kör på ändå. Jag heter Björn och bor i Västerås. Jag skulle önska att.... Nån skrev till mej.. att kom gärna hit och sitt bredvid när Mustangen körs! Om jag dessutom finge prova själv, så vore de bra mycket bättre. Men jag kan nöja mej med det första . Tok-körningar undanber jag mej högaktningsfullt i. Då det inte är det jag letar efter . Åter tack för att ni finns och hjälpen mej. Med vänlig hälsning Björn 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag spontan köpte min Musse efter en semester med bästa vännen och hans tjej och vi hade lite trökigt så vi åkte runt o provkörde lite vanliga bilar med pulver , och i en av bilfirmorna så stod en Dogde Challanger 19 års modell visserligen en V6 men den provkörde vi, och jag blev såld till en början.

Sen efter hemkomsten så började jag jaga V8 och Dodge men tyckte att dogde med HEMI 5,7 var för tung bil och törstig och den kändes som ett slagskepp på vägen, man var tvungen o planera lite mer än Mustangen och letade vidare till en Musse 2014 men som var tingad av en annan köpare och letade vidare  och fann till slut den jag har nu.

En Musse 2016 och ångrar inte en sekund från att byta ifrån en Audi TTs 339hp till en mustang 421hp. Du kommer inte ångra dig, jag kör mer långsamare med musse än TTs för jag vet att jag har ljudet 😄 härlig känsla o dra gång den första  gg på morgonen man blir glad i hela kroppen .. så go for it Kapten Telge....

 

Link to comment
Share on other sites

Låter härligt. Japp ljudet är viktigt, och sen vidare köra så fort som möjligt är inte av intresse. Händer dock att jag  ibland trycker till med min Subba XT ,bra krut i den för övrigt. Finns Hp med dubbla turbos, så det räcker och blir över ,för just den typen av bil. Kommer behålla Subban, och endast använda den andra som sommar bil.Tror mej förstå att priser kommer sjunka nu framöver mot den mer kalla årstiden.Tanken är köpa ,för att sedan ställa in i varmgarage,och ta fram till våren

Link to comment
Share on other sites

2018 gt automat med all utrustning packet 4 tror jag det  är med för andra fälgar äön de svarta. kör med den året runt kör inte säkert eller lugnt på något sätt. min första sportbil. hade bil med 200hk innan   är väldigt nöjd med den här. inget konstigt har hänt  den har bra grepp i torrt väglag. När det är blött ute så kan man få småkast om man svänger och gasar till, så man får ta det lite lugnare då helt enkelt.  i snö och vinterväglag har  jag de däcken som fick bäst i trst odeubbat funkar bra när ddet är is och snö ute kör jag lugnt så klart. Har varit lite problem ibland att back upp från lutande garage nerfart men då  får man skotta lite snö och lägga något lite tyngre i bagagen funkar bra.  Jätte nöjd med bilen och kan rekomendera den 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...