Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

comment_168117

Hej. Har skrivit innan att jag tÀnker köpa en Mustang GT Fast back runt 15+

Nu ser jag pĂ„ filmer pĂ„ Youtube flera incidenter,dĂ€r bilen toksvĂ€nger, och olyckor uppkommer. Är detta pga. att det burnas ? Bör jag vara orolig,att köpa en automat GT, dĂ€r tanken INTE Ă€r att burna

VĂ€nligen förklara för mej varför dessa olyckor hĂ€nder. Är det pga, av tok körningen med redan driftande bakvagn ? Kan det hĂ€nda mej om jag gillar att acca efter ett rödlyse tex. eller pĂ„ motorvĂ€g ? 

Att brĂ€nna dĂ€ck Ă€r inget för mej. Gillar att trycka till pĂ„ rakstrĂ€ckor, och kanske pĂ„ motorvĂ€g, ( om ingen polis syns till )  Men generellt hĂ„ller jag hastighetsbegrĂ€nsningen , nĂ€stan 😉 

Är inte teknik kunnig, och fattar inte direkt vad speakern pratar om pĂ„ engelska. Tveksamt om jag fattar allt pĂ„ svenska. SĂ„ försök förklara för mej sĂ„ lĂ€ttsamt som möjligt . Man sĂ€jer att bilen Ă€r för lĂ€tt i förhĂ„llande till antal Hk,Är Dodge Charger.Challenger mer sĂ€ker `? Lite kanske jag fattat och det kanske Ă€r att bilens antisladdsytem, tror att det hĂ„ller pĂ„ att fucka ur, dĂ€rav dessa strejker frĂ„n bilen och dess tvĂ€r vĂ€ndningar. Ni som har Mustang GT Fastback 15+ Vad upplever ni ? 

Tackar pÄ förhand

• Svar 103
  • Visingar 7,9k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det Ă€r lĂ€tt att ta reda pĂ„ om din bil har problem med kardanvibrationer. Har bilen manuell vĂ€xellĂ„da sĂ„ lĂ€gger du i 6:e vĂ€xeln nĂ€r bilen gĂ„r i ca 60 - 65 km/h och ökar farten i lagom takt, gĂ€rna i en

• VadĂ„ tamt ljud 😁   IMG_5821.MOV

• Tror nog att han syftar pĂ„ org ljudet, vilket du knappast har pĂ„ din. 🙂

Posted Images

comment_168119

Klart det finns grÀnser som man inte bör passera, men med den individuella hjulupphÀngningen sÄ Àr det ett fantastiskt bra grepp i Mustangen.
Jag kör en 2018 med manuell lÄda, och jag valde medvetet manuell för det Àr lÀttare att vÀlja vilken kraft/vÀxel som Àr lÀmplig vid en omkörning och har barn i bilen samt skulle vara lÀttkörd för frun, sÄ check pÄ allt dÀr!
2018 och framÄt klarar dryg 1G innan det slÀpper, jag kikade ocksÄ pÄ ovan film innan jag köpte Mustang.

LÄga farter och mycket gas gör tyvÀrr att antispinn/antisladdsystem kan tappa bort sig och dÄ fÄ en ovÀntad effekt dÀr dessa system motverkar istÀllet för att hjÀlpa till, det Àr det som syns pÄ de flesta klippen
Gör man en kickdown med en automat och det av nÄgon anledning slÀpper pÄ dÀcken sÄ Àr det mer svÄrkontrollerat Àn en manuell, Àr min erfarenhet.

Greppet Àr helt fantastiskt, men visst Àr det kvar en del amerikanskt GT gung, precis som en Gran Turismo skall ha, vill man bli av med detta sÄ Àr det bara att sÀnka bilen sÄ ligger den som ett strykjÀrn!

Lycka till med inköp 😃

comment_168122

NÀ, jag har inte sÀnkt min heller, inte ungdom lÀngre sÄ uppskattar komforten.
Det beror pÄ hur du skall köra, jag har inte upplevt en enda gÄng pÄ 750mil att bilen skulle kÀnnas otrygg pÄ nÄgot sÀtt.

Se till att testa att köra lite ordentligt, ovanstÄende video Àr för mycket pajas körningar.

• Author
comment_168124
2 minuter sedan, Duckster said:

NÀ, jag har inte sÀnkt min heller, inte ungdom lÀngre sÄ uppskattar komforten.
Det beror pÄ hur du skall köra, jag har inte upplevt en enda gÄng pÄ 750mil att bilen skulle kÀnnas otrygg pÄ nÄgot sÀtt.

Se till att testa att köra lite ordentligt, ovanstÄende video Àr för mycket pajas körningar.

Ok,men lite skraj blir jag iaf. TĂ€nker att automat, inte hittar pĂ„ dumheter. SĂ„na som man kan hittas pĂ„ med manuell ! Är jag helt fel ute ? Vi (jag) tĂ€nker motsats hĂ€r 
.

• Author
comment_168127

Min grej att vara undersökande ,samt medvetet kritisk. Ska jag köpa nĂ„got jag inte vet ett dugg om,sĂ„ letar jag bĂ„de nackdelar ,samt det motsatta. Är oerhört tacksam för ditt svar,samt ev. kommande

Hoppas du förstÄr vad jag menar

Med vÀnlig hÀlsning 

comment_168128

Jag kan sÀga att skillnaden i beteende mellan 2016 GT automat och 2018 GT automat Àr vÀldigt stor.

Det var ganska lÀtt att fÄ smÄkast om man var lite oförsiktig med 2016 men 2018 Àr betydligt mer förlÄtande och hÄller i lÀngre.

Hur mycket som beror pÄ de bÀttre dÀcken vÄgar jag inte sÀga men skillnaden Àr stor och det Àr ju framförallt vid blött underlag som det kan hÀnda.

2018 GT automat har ju en fantastisk automatlÄda och vid torr vÀderlek har jag kört den i dragracinglÀge som i stort sett vÀxlar med full effekt och Àven det Àr ganska odramatiskt, det blir ett litet hjulspinn vid varje vÀxling i början men bilen rÀtar sig direkt. 10 vÀxlar blir en del vÀxlingar.

Min har Àven Magneride stötdÀmpare som kan hjÀlpa till eventuellt.

Ändrade %s av %s (%s)

comment_168136

Är du allvarlig Kapten Telge med ditt inlĂ€gg sĂ„ tittar du pĂ„ fel bil!

Mustangen Àr en leksak med en massa effekt sÄ nÀr jag lÀser ditt bekymmrade inlÀgg hÀr sÄ Àr svaret att du ska nog byta typ av bil.
En VOLVO V90 Àr nog mer passande

Det enda felet pÄ Mustang Àr den detaljen som sitter i förarstolen.

En Mustang köper man inte för att man vill komma fram till ICA sÀkert och bekvÀmt!  Men den uppfyller alla sÀkerhetsnormer och mer dÀr till
SjÀlvklart livsfarlig bil i fel hÀnder sÄ Àr det med alla bilar med högre effekt Àn vad som Àr normalt

SkÀrp till dig och köp en Mustang bara för att det Àr kul!!!

Livet Àr för kort att sitta bekymmra sig över saker som kanske kan hÀnda

Ändrade %s av %s (%s)

comment_168139

Hehe, jag kÀnner igen mig lite i Telges frÄgestÀllning.
Jag backade 2016 dÄ jag ocksÄ sett dessa filmer och lÄtit mig pÄverkas, hade en grabber blue oktober 2016 som jag hade första tjing pÄ, tackade nej och trodde mitt sug skulle vara över.

BestÀllde en Camaro Fifty i början pÄ 2017 och nÀr sedan allt bara strulade och inte kom pÄ utlovad tid i maj, sÄ avbestÀllde jag slutet september och bilen kom tvÄ veckor senare sÄklart.... 
TÀnkte dÄ att nu rÀcker det, sedan kom faceliften pÄ Mustangen och fler hÀstar samt Orange Fury.... bestÀllde ett par dagar innan jul 2017 och Mustangen Àr sÄ jÀdra go att köra.

SĂ„ lĂ„t dig inte avskrĂ€ckas av filmerna, det Ă€r en fantastisk bil att bĂ„de köra och Ă€ga -  bara blickarna och alla tummar upp som man fĂ„r stĂ„ ut med.... sĂ„ hĂ€rligt 😃

@Robban1 jag har noll erfarenhet av bredstÀll med bakhjulsdrift, men Àr absolut inte orolig ÀndÄ. Tycker bilen förmedlar sig vÀldigt bra tillbaks, men stÀnga av antispinn/sladd det Àr nog inget för mig om vi sÀger sÄ...om inte en stor öppen plan finnes

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_168151

Hej pĂ„ er 🙂  Nope, har ingen erfarenhet av Muslecars, det nĂ€rmsta Ă€r vĂ€l min Subaru XT pĂ„ nĂ€stan 250 hĂ€star. Är 61 Ă„r, och drömmen Ă€r hĂ€r dĂ„ jag faktiskt har rĂ„d att köpa slik bil. Tok köra Ă€r inte min ide om att framföra en GT Fastback 15+. Gillar ljudet samt att jag nu faktiskt har möjligheten. FrĂ„gat innan.. Dodge Challenger, Ă€r det same,same med dessa ? Har f-n ingen lust att vara rĂ€dd för att helt plötsligt Ă„ka i diket, eller vĂ€rre . Kanske Ă€r sĂ„ hĂ€r , pojkdrömmen blir sann, vid en viss Ă„lder. MĂ„hĂ€nda att man inte lĂ€ngre Ă€r Elitförare i den Ă„ldern. F-n !! Vill kunna trycka pĂ„ utan att riskera fuckups!! 

Om det 'Ă€r sĂ„ att man mĂ„ste vara van vid muskelbilar, INNAN man köper en GT +15. SĂ€j det dĂ„ 🙂 

• Author
comment_168152
7 timmar sedan, Duckster said:

Hehe, jag kÀnner igen mig lite i Telges frÄgestÀllning.
Jag backade 2016 dÄ jag ocksÄ sett dessa filmer och lÄtit mig pÄverkas, hade en grabber blue oktober 2016 som jag hade första tjing pÄ, tackade nej och trodde mitt sug skulle vara över.

BestÀllde en Camaro Fifty i början pÄ 2017 och nÀr sedan allt bara strulade och inte kom pÄ utlovad tid i maj, sÄ avbestÀllde jag slutet september och bilen kom tvÄ veckor senare sÄklart.... 
TÀnkte dÄ att nu rÀcker det, sedan kom faceliften pÄ Mustangen och fler hÀstar samt Orange Fury.... bestÀllde ett par dagar innan jul 2017 och Mustangen Àr sÄ jÀdra go att köra.

SĂ„ lĂ„t dig inte avskrĂ€ckas av filmerna, det Ă€r en fantastisk bil att bĂ„de köra och Ă€ga -  bara blickarna och alla tummar upp som man fĂ„r stĂ„ ut med.... sĂ„ hĂ€rligt 😃

@Robban1 jag har noll erfarenhet av bredstÀll med bakhjulsdrift, men Àr absolut inte orolig ÀndÄ. Tycker bilen förmedlar sig vÀldigt bra tillbaks, men stÀnga av antispinn/sladd det Àr nog inget för mig om vi sÀger sÄ...om inte en stor öppen plan finnes

comment_168172

SÀger som Per, men lever bara en gÄng sÄ satsa o köp.

Finns ju ingen hÀrligare kÀnsla att glida runt i o fÄ alla blickar och tummar upp. 

Sedan ligga i 80km/h, peta ner den i 3:an och ge den jÀrnet. Lovar att du kommer inte Ängra dig en sekund. 

comment_168178

Jag tycker Junkers har rÀtt. Min GT 2016 GT Àr jÀmfört med de hyrbilar 2018+ som jag kört i USA struttig i fjÀdringen, och lite lÀttare av fÄ smÄ kast med, jÀmfört GT och Àven V6 hyrbilar som Àr uppgraderade, dvs 2018+. Hade en GT 2018 Convertible i nÀstan tvÄ veckor i Kalifornien nyligen, som gav omkring 21-22 miles per gallon, sÄ nog gÄr den uppgraderade lite snÄlare ocksÄ. JÀmfört mina bruksbilar, en BMW 5 serie 2010, och en alldeles ny BMW 5:a, sÄ Àr Mustangen lurigare.

Men, Mustangen lÀngtar jag efter att köra, har tom skaffat 19 tums vinterhjul för att anvÀndas Äret runt, kan inte vara utan nöjet, och den lite nervösa vÀghÄllningen Àr nog trots allt en del av det. BehÄller min 2016 GT Auto, men kan tÀnka mig att göra nÄgot Ät hjulhoppningen vid hÄrd acceleration. Ibland Ängrar jag ocksÄ att jag inte bestÀllde med tre pedaler, mellangas och allt det dÀr frÄn min ungdom Àr trots allt kul det med.

Jag kommer ihÄg min BMW 323 frÄn 80 talet, en av mina första bilar. Den var seriöst lurig, Mustangen Àr ljusÄr bÀttre. Men precis som Mustangen, en bil jag minns med ett leende!

• Author
comment_168181

Fler svar kontra  Ă„rs modell 16 och18,lĂ€ser jag .Modellen kom 15 om jag inte lĂ€st fel. Vad Ă€r skillnaden mer ? Om 18 har jag lĂ€st att det finns problem med "knackningar" tickades runt ett visst varvtal. Ford, har tydligen ocksĂ„ bytt ut vissa motorer, whit out questions . Just det, av ekonomiska skĂ€l, letar jag bil 15-16 🙂 

comment_168191

Coyote motorn har haft det sk "BBQ" tickandet under mÄnga Är.
Men informationsflödet idag Àr enormt sÄ du kan hitta hur mycket negativts som helst om precis alla bilar och vad som Àr fel osv.
Jag letade mig till sist ut ifrĂ„n den hörnan och tog steget till inköp, sĂ„ jĂ€drans nöjd 😃

I grund och botten Àr det ju inte det mest nödvÀndiga man gjort, men kÀnslan och glÀdjen! - jo man lever faktiskt bara en gÄng sÄ vitt vi vet.

comment_168213

BBQ beror pÄ plastoljetrÄg sÄ att det hörs mer om jag fattat rÀtt. 

Slamret strax över 2000 varv ska vara DI dvs direct injektion systemet om jag Äterigen fattat det rÀtt. 

BÄda ljuden enligt Ford normala. 

Den 10-vÀxlade automaten har ett vinande ljud som ocksÄ anses normalt och ska vara pumpljud. 

Detta pÄ 2018+ som Àr dem som har DI och 10 vÀxlar. 

Min har rullat 1700 mil nu och drar 1 l olja per 1000 mil sÄ den verkar vara ok 

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_168239
On 2019-07-30 at 08:03, Robban1 said:

Vibrationer pÄ kardanaxeln uppstÄr pga obalans och du mÀrker ett tydligt ljud vid viss hastighet. Detta Àr tydligen vanligt pÄ V8 mustanger oavsett vÀxellÄda Àr manuell eller aut. NÄgra har monterat en slangklÀmma som fungerar typ vikt vid rÀtt stÀlle som motverkar vibrationer. Andra har ersatt kardanaxeln med eftermarknadsmodell som Àr i ett stycke jÀmnfört med originalet som Àr delad.

On 2019-08-23 at 16:49, Kapten Telge said:

Hej, verkar vara lite trassligt just nu, med mĂ„nga citeringar ovan. NĂ„ja, kör pĂ„ Ă€ndĂ„. Jag heter Björn och bor i VĂ€sterĂ„s. Jag skulle önska att.... NĂ„n skrev till mej.. att kom gĂ€rna hit och sitt bredvid nĂ€r Mustangen körs! Om jag dessutom finge prova sjĂ€lv, sĂ„ vore de bra mycket bĂ€ttre. Men jag kan nöja mej med det första . Tok-körningar undanber jag mej högaktningsfullt i. DĂ„ det inte Ă€r det jag letar efter . Åter tack för att ni finns och hjĂ€lpen mej. Med vĂ€nlig hĂ€lsning Björn 

comment_168300

Jag spontan köpte min Musse efter en semester med bÀsta vÀnnen och hans tjej och vi hade lite trökigt sÄ vi Äkte runt o provkörde lite vanliga bilar med pulver , och i en av bilfirmorna sÄ stod en Dogde Challanger 19 Ärs modell visserligen en V6 men den provkörde vi, och jag blev sÄld till en början.

Sen efter hemkomsten sÄ började jag jaga V8 och Dodge men tyckte att dogde med HEMI 5,7 var för tung bil och törstig och den kÀndes som ett slagskepp pÄ vÀgen, man var tvungen o planera lite mer Àn Mustangen och letade vidare till en Musse 2014 men som var tingad av en annan köpare och letade vidare  och fann till slut den jag har nu.

En Musse 2016 och Ă„ngrar inte en sekund frĂ„n att byta ifrĂ„n en Audi TTs 339hp till en mustang 421hp. Du kommer inte Ă„ngra dig, jag kör mer lĂ„ngsamare med musse Ă€n TTs för jag vet att jag har ljudet 😄 hĂ€rlig kĂ€nsla o dra gĂ„ng den första  gg pĂ„ morgonen man blir glad i hela kroppen .. sĂ„ go for it Kapten Telge....

• Author
comment_168305

LÄter hÀrligt. Japp ljudet Àr viktigt, och sen vidare köra sÄ fort som möjligt Àr inte av intresse. HÀnder dock att jag  ibland trycker till med min Subba XT ,bra krut i den för övrigt. Finns Hp med dubbla turbos, sÄ det rÀcker och blir över ,för just den typen av bil. Kommer behÄlla Subban, och endast anvÀnda den andra som sommar bil.Tror mej förstÄ att priser kommer sjunka nu framöver mot den mer kalla Ärstiden.Tanken Àr köpa ,för att sedan stÀlla in i varmgarage,och ta fram till vÄren

comment_168336

2018 gt automat med all utrustning packet 4 tror jag det  Ă€r med för andra fĂ€lgar Àön de svarta. kör med den Ă„ret runt kör inte sĂ€kert eller lugnt pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. min första sportbil. hade bil med 200hk innan   Àr vĂ€ldigt nöjd med den hĂ€r. inget konstigt har hĂ€nt  den har bra grepp i torrt vĂ€glag. NĂ€r det Ă€r blött ute sĂ„ kan man fĂ„ smĂ„kast om man svĂ€nger och gasar till, sĂ„ man fĂ„r ta det lite lugnare dĂ„ helt enkelt.  i snö och vintervĂ€glag har  jag de dĂ€cken som fick bĂ€st i trst odeubbat funkar bra nĂ€r ddet Ă€r is och snö ute kör jag lugnt sĂ„ klart. Har varit lite problem ibland att back upp frĂ„n lutande garage nerfart men dÄ  fĂ„r man skotta lite snö och lĂ€gga nĂ„got lite tyngre i bagagen funkar bra.  JĂ€tte nöjd med bilen och kan rekomendera den 🙂