Mustangmike September 18, 2019 Report September 18, 2019 Någon som har koll på vad som skiljer 09 från 10 i framvagnen. Vissa tillverkare av camperplattor har olika Artnr för05-09 resp 10-14. Exempel: https://www.apexraceparts.com/suspension/camber-plates.html De flesta andra inte, dock Steeda på dessa förstärkta fjäderbenslagringar : https://www.steeda.com/steeda-heavy-duty-mustang-upper-spring-seats-555-8117.html Skulle tyda på förändringar i tornen på något vis, men vad och vilken betydelse har det? Kan även hitta skillnader på Stötdämparbenen, nedre fästet mot spindeln, vissa tillverkare gör skillnad på -09 vs 10- . Kika på "Fitment" fliken Ex dessa https://www.maximummotorsports.com/MM-JRi-Shocks-Suspension-Kit-2005-2014-Mustang-P1474.aspx Fits 2011-2014 spindle 2005-2014 chassis Does NOT fit 2005-2010 spindle. This spindle has a narrower strut mounting ear than the 2011-2014 spindle. The 2005-2010 spindle also only fits the undesirable smaller diameter 2005-2010 ball joint. Swapping your front control arms and spindles for the much-improved 2011-2014 versions is an upgrade you won't regret! Jag vet att spindlarna är uppdaterade 2010 med större hål för den uppdaterade och kraftigare spindelbulten på bärarmarna från 2010 och frammåt. Ford själva anger ingen skilnad i infästning fjäderben mot spindeln. Dom har samma artnr för deras Ford racing fjäderben för hela årmodellserien 05-14. Är det så att dom med pressade plåtfästen på fjäderbenen helt enkelt räknar med att man våldar dit dom på 10-14, i vanlig amerikans p&p standard Citera
Corvette September 18, 2019 Report September 18, 2019 Det är fjäderns diameter som skiljer mellan 05-10 och 11-14 Fjäderbenstornen har samma infästning från 05-14 Citera
Mustangmike September 18, 2019 Author Report September 18, 2019 4 timmar sedan, corvette said: Det är fjäderns diameter som skiljer mellan 05-10 och 11-14 Fjäderbenstornen har samma infästning från 05-14 Ok, lite lurigt, vissa fjäderkit anger 05-14 men förutsätter då vissa lagringar typ M-18183-C eller camberplattor av en speciell model och vice versa. Men fjäderbensfästet på spindeln då, är det tjockare på10 än på 09? 4 timmar sedan, corvette said: Citera
Corvette September 19, 2019 Report September 19, 2019 12 timmar sedan, Mustangmike said: Ok, lite lurigt, vissa fjäderkit anger 05-14 men förutsätter då vissa lagringar typ M-18183-C eller camberplattor av en speciell model och vice versa. Men fjäderbensfästet på spindeln då, är det tjockare på10 än på 09? nej det skall vara samma, då du kan använda samma fjäderben 05-14 förutsatt att man byte fjäder och fjäderbenslagringen Citera
Mustangmike September 19, 2019 Author Report September 19, 2019 14 minuter sedan, corvette said: nej det skall vara samma, då du kan använda samma fjäderben 05-14 förutsatt att man byte fjäder och fjäderbenslagringen Okej men.... Maximum Motorsport anser inte det. Kan vara en liten diff som plåtfästena som flexar lite sväljer. Kan inte du gör aen liten test på skoj skull vid tillfälle , ta skjutmåttet och mäta tjockleken vid tillfällen då ni har bilar inne och rotar i den regionen. Med lite tur kommer man åt att mäta om en bil står på lyften och hjulet är av. När Ford uppdaterade undre bärarmen med större kulled och kraftigare bult för att råda bot på dom klena som pajar snabbt kanske dom även uppdaterade spindeln lite mer än att bara borra större hål för bulten, kanske gjorde hela spindeln lite kraftigare för mindre flex Citera
Mustangmike September 19, 2019 Author Report September 19, 2019 Maximum Motorsport var snabba på att svara och bekräftar min misstanke. Ovanligt med så utförligt och bra svar från Amerikanare Ford had issues with the durability of the 2005-10 balljoints and spindles. In performance applications (track and autocross use), the spindles could break near the strut ears. As a result of this in 2011, they made a number of changes. The ball joint stud size was increased. This went along with the change in the FCA. The strut to spindle bolts were changed to a model with a finer thread pitch. In conjunction with a higher torque spec, this significantly increased the clamp load between the strut ear and the spindle. At the same time, the thickness of the ear on the spindle was increased slightly. This was done to further increase the clamp load on the spindle. As most production style struts have steel ears which are thin, the same strut can be sort of used on the different year spindles. The ears will just flex on the 2005-10 spindles when the bolts are tightened. There will be less clamp load. As the MM-JRi struts use aluminum ears which are very thick and much stiffer, they will not flex when the bolts are tightened with the 2005-10 spindles, so the clamp load would be lower. This is why they require the use of the 2011-14 spindles. You could have a shim laser cut to fill the gap and use them with the 2005-10 spindles. The shim would need to be steel. The thickness needs to be between 0.018" and 0.020". The bolt hole spacing is 100mm. In general we don't recommend this because anyone driving the car hard enough on track to use these dampers will want the added stiffness and durability of the larger ball joints and revised spindles. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.