Jump to content

Front-sump till en Ford 347


jocke4u

Recommended Posts

Tjena,

Har en ny Ford 347 crate motor från BluePrint, närmare bestämt BP3474CTF. Nu behöver jag dock byta oljetråg från fox-pan till front-pan. Kollat runt och fastnat för Canton's tråg (dels för att de verkar bra men inte minst för att vi hade närmaste chatt-diskussion över mail och sånt uppskattar jag 🙂 )

Då är frågan vilken modell - mitt förstahandsval är idag 15-630S.

Finns även 3 andra modeller -  15-610 med "sämre" baffling och 15-630SM som inte har "scraper". 15-630 är lik 15-630S men 1 quart mer volym

Vad skulle ni tro vara lämpligast till denna motor i en kurv-maskin (ej primärt dragrace eller oval-bana) ?

Finns det någon risk för utrymme i tråget med ovanstående på en 347:a?

Link to comment
Share on other sites

Konstigt nog är deras standardpriser dyrare utan scraper än med 🙂 Kanske lika bra och ta en med och skulle  det inte få plats så är det inte svårt att slipa bort den.

"Kurvmaskinen" är ett GT40 bygge som kommer gå 90% på gata på sköna kurviga vägar men stå (rimlig) pall för 2-3 trackdays/år typ när jag körde sjuan på Kinnekulle. Nu kommer jag ha betydligt svårare att få ner GT40'n under minuten och kanske inte våga pressa den på samma sätt.

Att få det ännu bättre - då tänker du torrsump eller?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ditt förstahands val 15-630S är ju ändå väl anpassat för bankörning så det skulle jag också gå på!
Bättre bafflar för hålla olja på plats

Det är inte andelen % som har betydelse utan bara att du tänker åka bana som avgör.
Behövs inte många sekunder brist på olja för att motorskador sker så viktigt ha säker smörjning

Jag skulle i första hand fokusera få på en "windage tray" utöver tråget  för att minimera luft i oljan och sen snickra dit Canton tråget efter det....Scrapern är bara bända bort om den inte går dit
Köra original oljepump absolut.

Torrsump är väl alltid bäst men är ju upp till var och än avgöra vikten av det och om man har råd.

Inte att förglömma bra oljefilter typ Ford Racing oljefilter CM-6731-FL1A på maskiner som ska varvas längre tider. 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Per Berglund said:

Det är inte andelen % som har betydelse utan bara att du tänker åka bana som avgör.
Behövs inte många sekunder brist på olja för att motorskador sker så viktigt ha säker smörjning

Hehe, jo det har jag erfarit med sjuan i dess barndom 😉 

5 minuter sedan, Per Berglund said:

Jag skulle i första hand fokusera få på en "windage tray" utöver tråget  för att minimera luft i oljan och sen snickra dit Canton tråget efter det....Scrapern är bara bända bort om den inte går dit
Köra original oljepump absolut.

Torrsump är väl alltid bäst men är ju upp till var och än avgöra vikten av det och om man har råd.

Precis, torrsump drar ju iväg i kostnader. Ska kolla vidare på "windage tray", det lär ta ett tag innan uppstart 😉 

6 minuter sedan, Per Berglund said:

Inte att förglömma bra oljefilter typ Ford Racing oljefilter CM-6731-FL1A på maskiner som ska varvas längre tider. 

Kollade ett Youtube klipp som man blir lite förvånad över den stora kvalitétskillnaden på filter - scary! (nedan). Det är ju småpotatis i sammanhanget med bra filter. Ska kolla upp detta.

Tack för stödet och tipsen @Per Berglund

 

Link to comment
Share on other sites

Citera

Kollade ett Youtube klipp som man blir lite förvånad över den stora kvalitétskillnaden på filter - scary! (nedan). Det är ju småpotatis i sammanhanget med bra filter.

Ja även småpotatis är viktigt hålla koll på! Svagaste länken bestämmer.

Filter skiljer enorm mycket har jag själv sett.
Ford har tänkt till på det mesta och är väldigt tryggt på just oljefilter.  Detaljer som dessa

  • Övertrycksventilen sitter inte baktill på filtret som det gör på merparten av övrig utan precis där oljan går in.
    Fördelen med det är att om ventilen löser ut som kan hända vid övervarv eller kall olja så går inte oljan genom filtret alls.
    På övriga filter sköljer oljan först av filtret och går ner baktill och genom ventilen och tar då med sig partiklar in i motorn.
  • Dubbla silicon retur packningar.  Blir aldrig hårda av varm olja och tätar garanterat så oljan kan inte rinna tillbaka till tråget.
  • Dubbelt så tjock plåtmantel så det tål mycket stryk från alla håll
  • Själva filtermaterialet sitter rejält fastklistrat i en riktig plåthållare som WIX filtret i videon du har....FRAM är bland det värsta jag sett.
  • Ändplattan är kraftigare men har även större hål för bättre flöde
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, jocke4u said:

Väntar att kicka igång den:

image.thumb.png.916d80549e33c403fab5b0311f2bb0ca.png

Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare på vilket jag också har kört på min 410a tills den tog livet av sig själv.
Ser nu att ingen spacer sitter på vilket jag starkt rekommenderar du monterar en.
Utan spacer går värmen upp i elektroniken och "poff".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Per Berglund said:

Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare på vilket jag också har kört på min 410a tills den tog livet av sig själv.
Ser nu att ingen spacer sitter på vilket jag starkt rekommenderar du monterar en.
Utan spacer går värmen upp i elektroniken och "poff".

Precis poff blir det, finns en som leder bort värme som jag alltid glömmer namnet på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, JohnRB said:

Jettekul. Posta gjerne lite fler bilder og vilke prylar du anvender. Alltid interesant i at følja hembyggen og ombygnader.

Finns mer info i min bygglogg: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13712-neoforty/

21 timmar sedan, Per Berglund said:

Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare på vilket jag också har kört på min 410a tills den tog livet av sig själv.
Ser nu att ingen spacer sitter på vilket jag starkt rekommenderar du monterar en.
Utan spacer går värmen upp i elektroniken och "poff".

Bra tips, ska införskaffas.

Om ni kommer på namnet på en bra och beprövad spacer så är det välkommet 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Per Berglund said:

Ja en i plast liknande.
Med Sniper ska det vara en helt öppen spacer annars får du ett visslande turboljud och konstigheter.
 

Funderade just på det 🙂

Du menar typ denna :

image.png.2c37d8e415f30c22334abb9a870bdb8e.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, tänker lite runt... Med tråget ovan så sitter "dip stick" i tråget och behöver således plugga originalhålet i blocket. Läst en del som typ säger "banka i en träplugg" och "täta med silikon" - det bara känns fel 😄 Finns det bra pluggar? Har inte lyckats hitta nåt...

Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, jocke4u said:

Hmm, tänker lite runt... Med tråget ovan så sitter "dip stick" i tråget och behöver således plugga originalhålet i blocket. Läst en del som typ säger "banka i en träplugg" och "täta med silikon" - det bara känns fel 😄 Finns det bra pluggar? Har inte lyckats hitta nåt...

Jag har liknande block och gängade och satte bara en bult med Loctite

Du kan även slå in en konad cylindrisk pinne om du har tillgång till det

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Per Berglund said:

Jag har liknande block och gängade och satte bara en bult med Loctite

Du kan även slå in en konad cylindrisk pinne om du har tillgång till det

Gänga och bult blir ju bullet proof men känns lite synd att göra åverkan på blocket.

Ska i första hand försöka plugga. Chevy verkar ha en del lösningar och denna skulle möjligen kunna funka

https://www.summitracing.com/int/parts/nal-14091563/overview/ (3/8", kanske skulle varit liiite större men kan ju vara värt att testa)

 

Link to comment
Share on other sites

Ett hål som inte används är ingen åverkan....Har för mig jag bara körde M10 gängtappen rakt av utan att ens borra

En vanlig "frysplug" är inget speciellt för Cheva det är bara köpa en för dimensionen du behöver

Typ
https://www.summitracing.com/int/parts/rnb-555-115

Alternativt tar du bara en 10mm stång stål eller mässing och slipar den lite konisk.
På med lite Locktite och sen bara hammra in den...Funkar det med

Har kört en maskin med hålet helt öppet och det kom bra enstaka droppar så inget viktigt med något supertätt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, jocke4u said:

Samlar ihop en order för Summitracing och pluggen du nämner är med 🙂

Hade hoppats på lite bra deals med Black Friday/Cyber Monday men verkar dött på det jag behöver just nu.

På Summit är det aldrig bra deals...De har fullt upp att överleva har jag hört.
 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Per Berglund said:

På Summit är det aldrig bra deals...De har fullt upp att överleva har jag hört.

Så kan det ju vara - att de ligger för lågt i prisnivå för vad som är lönsamt.

Vilka andra bra sajter finns det? 
Jegs- sajt är jag inte riktigt vän mrf  Dahlhems är dyra...Persåker kommer jag nog lägga en order på ARP bultar men lite begränsat sortiment

 

Link to comment
Share on other sites

Summit överlägset bäst gällande service, leveranser och trygghet.

Priser skiljer ingenting numera mellan amerikanska leverenatörer.
Alla är hårt prispressande likt all annan imternetförsäljning.

Det enda man kan spara nått på är själva leveransen.
Summit har bra alternativ och har man ork att vänta så är GDN (GlobalDeliveryNetwork) prisvärt.
I det betalas alla kostnader ink tull,moms direkt.
Lång leveranstid! Kan ta allt mellan 2-4 veckor

Annat alternativ jag ofta använder är att man skaffar ShopUSA adress.
Då kan man handla på Amazon, EBay och allt möjligt och skicka rubbet till ShopUSA adressen och samleverera.
Ebay kan man hitta riktig fynd ibland.
Största fördelen är just blandningen på varor man kan få samtidigt men även varor som är blockerade för export vilket blir mer och mer vanligt.
Tex jag har just nu delar påväg och enkla tändstift fick jag inte köpa på Summit Racing....Men när jag ändra leverans adressen till min ShopUSA adress gick det bra.
Samtidigt fick jag  med Smartklocka för halva prisen och dottern lite kläder allt i samma leverans

Ska man bara ha bildelar kör jag allt från Summmit 

Enklare slitdelar Hansen Racing

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tjenare Ford V8 gurus 😉 och god fortsättning,

Har börjat förbereda för att lyfta i motorn och då först att byta tråget. Då jag är en rookie på V8 och också gärna hellre vill ventilera tankar och undvika problem längre fram så kan det bli dumma frågor/tankar. Kanske inga direkta frågor men ser ni något dumt så vill jag gärna ha sådan feedback 😉

Fick i alla fall tråg och andra prylar från Summit innan jul.

image.thumb.png.b950a1fdc5622876882fee243d841a9e.png

+ en Fel-Pro 1-piece packning.

Har demonterat den gamla(nya) sumpen

image.thumb.png.79a0f3d937e1d0cbcd28bdc5f47bc96b.png

Har hängt på den nya pick-upen men behöver bredda garage-verktygen med tum-nycklar/hylsor.

Tänker att bulten för gamla pickup'ens fäste bara kan vara kvar dom den är (givetvis mothåll när muttern lossades)

image.thumb.png.8d14d63444cc7b069a493b4538dbbde4.png

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...