November 23, 20195 yr comment_169731 Tjena, Har en ny Ford 347 crate motor frĂ„n BluePrint, nĂ€rmare bestĂ€mt BP3474CTF. Nu behöver jag dock byta oljetrĂ„g frĂ„n fox-pan till front-pan. Kollat runt och fastnat för Canton's trĂ„g (dels för att de verkar bra men inte minst för att vi hade nĂ€rmaste chatt-diskussion över mail och sĂ„nt uppskattar jag đ ) DĂ„ Ă€r frĂ„gan vilken modell - mitt förstahandsval Ă€r idag 15-630S. Finns Ă€ven 3 andra modeller -  15-610 med "sĂ€mre" baffling och 15-630SM som inte har "scraper". 15-630 Ă€r lik 15-630S men 1 quart mer volym Vad skulle ni tro vara lĂ€mpligast till denna motor i en kurv-maskin (ej primĂ€rt dragrace eller oval-bana) ? Finns det nĂ„gon risk för utrymme i trĂ„get med ovanstĂ„ende pĂ„ en 347:a?
November 23, 20195 yr comment_169733 Har en i min stroker och "scrapern" fick jag slipa bort den fick inte plats. Vad menar du med en "kurvmaskin"Ž?  Ska du tÀvla med bilen Àr ingen riktigt duglig för det För gatbruk spelar det ingen roll vad du tar.
November 24, 20195 yr Author comment_169735 Konstigt nog Ă€r deras standardpriser dyrare utan scraper Ă€n med đ Kanske lika bra och ta en med och skulle det inte fĂ„ plats sĂ„ Ă€r det inte svĂ„rt att slipa bort den. "Kurvmaskinen" Ă€r ett GT40 bygge som kommer gĂ„ 90% pĂ„ gata pĂ„ sköna kurviga vĂ€gar men stĂ„ (rimlig) pall för 2-3 trackdays/Ă„r typ nĂ€r jag körde sjuan pĂ„ Kinnekulle. Nu kommer jag ha betydligt svĂ„rare att fĂ„ ner GT40'n under minuten och kanske inte vĂ„ga pressa den pĂ„ samma sĂ€tt. Att fĂ„ det Ă€nnu bĂ€ttre - dĂ„ tĂ€nker du torrsump eller?  Â
November 24, 20195 yr comment_169737 Ditt förstahands val 15-630S Ă€r ju Ă€ndĂ„ vĂ€l anpassat för bankörning sĂ„ det skulle jag ocksĂ„ gĂ„ pĂ„! BĂ€ttre bafflar för hĂ„lla olja pĂ„ plats Det Ă€r inte andelen % som har betydelse utan bara att du tĂ€nker Ă„ka bana som avgör. Behövs inte mĂ„nga sekunder brist pĂ„ olja för att motorskador sker sĂ„ viktigt ha sĂ€ker smörjning Jag skulle i första hand fokusera fĂ„ pĂ„ en "windage tray" utöver trĂ„get för att minimera luft i oljan och sen snickra dit Canton trĂ„get efter det....Scrapern Ă€r bara bĂ€nda bort om den inte gĂ„r dit Köra original oljepump absolut. Torrsump Ă€r vĂ€l alltid bĂ€st men Ă€r ju upp till var och Ă€n avgöra vikten av det och om man har rĂ„d. Inte att förglömma bra oljefilter typ Ford Racing oljefilter CM-6731-FL1A pĂ„ maskiner som ska varvas lĂ€ngre tider. Ăndrade %s av %s (%s)
November 24, 20195 yr Author comment_169738 5 minuter sedan, Per Berglund said: Det Ă€r inte andelen % som har betydelse utan bara att du tĂ€nker Ă„ka bana som avgör. Behövs inte mĂ„nga sekunder brist pĂ„ olja för att motorskador sker sĂ„ viktigt ha sĂ€ker smörjning Hehe, jo det har jag erfarit med sjuan i dess barndom đ 5 minuter sedan, Per Berglund said: Jag skulle i första hand fokusera fĂ„ pĂ„ en "windage tray" utöver trĂ„get för att minimera luft i oljan och sen snickra dit Canton trĂ„get efter det....Scrapern Ă€r bara bĂ€nda bort om den inte gĂ„r dit Köra original oljepump absolut. Torrsump Ă€r vĂ€l alltid bĂ€st men Ă€r ju upp till var och Ă€n avgöra vikten av det och om man har rĂ„d. Precis, torrsump drar ju ivĂ€g i kostnader. Ska kolla vidare pÄ "windage tray", det lĂ€r ta ett tag innan uppstart đ 6 minuter sedan, Per Berglund said: Inte att förglömma bra oljefilter typ Ford Racing oljefilter CM-6731-FL1A pĂ„ maskiner som ska varvas lĂ€ngre tider. Kollade ett Youtube klipp som man blir lite förvĂ„nad över den stora kvalitĂ©tskillnaden pÄ filter - scary! (nedan). Det Ă€r ju smĂ„potatis i sammanhanget med bra filter. Ska kolla upp detta. Tack för stödet och tipsen @Per Berglund Â
November 24, 20195 yr comment_169740 Citera Kollade ett Youtube klipp som man blir lite förvĂ„nad över den stora kvalitĂ©tskillnaden pÄ filter - scary! (nedan). Det Ă€r ju smĂ„potatis i sammanhanget med bra filter. Ja Ă€ven smĂ„potatis Ă€r viktigt hĂ„lla koll pĂ„! Svagaste lĂ€nken bestĂ€mmer. Filter skiljer enorm mycket har jag sjĂ€lv sett. Ford har tĂ€nkt till pĂ„ det mesta och Ă€r vĂ€ldigt tryggt pĂ„ just oljefilter. Detaljer som dessa Ăvertrycksventilen sitter inte baktill pĂ„ filtret som det gör pĂ„ merparten av övrig utan precis dĂ€r oljan gĂ„r in. Fördelen med det Ă€r att om ventilen löser ut som kan hĂ€nda vid övervarv eller kall olja sĂ„ gĂ„r inte oljan genom filtret alls. PĂ„ övriga filter sköljer oljan först av filtret och gĂ„r ner baktill och genom ventilen och tar dĂ„ med sig partiklar in i motorn. Dubbla silicon retur packningar. Blir aldrig hĂ„rda av varm olja och tĂ€tar garanterat sĂ„ oljan kan inte rinna tillbaka till trĂ„get. Dubbelt sĂ„ tjock plĂ„tmantel sĂ„ det tĂ„l mycket stryk frĂ„n alla hĂ„ll SjĂ€lva filtermaterialet sitter rejĂ€lt fastklistrat i en riktig plĂ„thĂ„llare som WIX filtret i videon du har....FRAM Ă€r bland det vĂ€rsta jag sett. Ăndplattan Ă€r kraftigare men har Ă€ven större hĂ„l för bĂ€ttre flöde
November 24, 20195 yr Author comment_169743 VĂ€ntar att kicka igĂ„ng den:  i detta đ đ nĂ€stan "inget" kvar đ đ Â
November 24, 20195 yr comment_169746 Jettekul. Posta gjerne lite fler bilder og vilke prylar du anvender. Alltid interesant i at fĂžlja hembyggen og ombygnader.
November 24, 20195 yr comment_169748 2 timmar sedan, jocke4u said: VÀntar att kicka igÄng den: Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare pÄ vilket jag ocksÄ har kört pÄ min 410a tills den tog livet av sig sjÀlv. Ser nu att ingen spacer sitter pÄ vilket jag starkt rekommenderar du monterar en. Utan spacer gÄr vÀrmen upp i elektroniken och "poff".
November 25, 20195 yr comment_169755 12 timmar sedan, Per Berglund said: Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare pÄ vilket jag ocksÄ har kört pÄ min 410a tills den tog livet av sig sjÀlv. Ser nu att ingen spacer sitter pÄ vilket jag starkt rekommenderar du monterar en. Utan spacer gÄr vÀrmen upp i elektroniken och "poff". Precis poff blir det, finns en som leder bort vÀrme som jag alltid glömmer namnet pÄ.
November 25, 20195 yr Author comment_169757 23 timmar sedan, JohnRB said: Jettekul. Posta gjerne lite fler bilder og vilke prylar du anvender. Alltid interesant i at fĂžlja hembyggen og ombygnader. Finns mer info i min bygglogg: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13712-neoforty/ 21 timmar sedan, Per Berglund said: Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare pĂ„ vilket jag ocksĂ„ har kört pĂ„ min 410a tills den tog livet av sig sjĂ€lv. Ser nu att ingen spacer sitter pĂ„ vilket jag starkt rekommenderar du monterar en. Utan spacer gĂ„r vĂ€rmen upp i elektroniken och "poff". Bra tips, ska införskaffas. Om ni kommer pĂ„ namnet pĂ„ en bra och beprövad spacer sĂ„ Ă€r det vĂ€lkommet đ
November 25, 20195 yr comment_169758 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.jegs.com/c/Fuel-Carbs-Intakes_Carburetor-Spacers/10289/10002/-1&ved=2ahUKEwif94q394XmAhVJs4sKHaSdDQQQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw1GkeyulUNbagabAL3DA-gn Phenolic SĂ„ heter den Ăndrade %s av %s (%s)
November 25, 20195 yr comment_169759 Ja en i plast liknande. Med Sniper ska det vara en helt öppen spacer annars fĂ„r du ett visslande turboljud och konstigheter. Â
November 25, 20195 yr Author comment_169760 4 minuter sedan, Per Berglund said: Ja en i plast liknande. Med Sniper ska det vara en helt öppen spacer annars fĂ„r du ett visslande turboljud och konstigheter.  Funderade just pĂ„ det đ Du menar typ denna :
November 25, 20195 yr comment_169762 3 timmar sedan, jocke4u said: Finns mer info i min bygglogg: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13712-neoforty/ Bra tips, ska införskaffas. Om ni kommer pĂ„ namnet pĂ„ en bra och beprövad spacer sĂ„ Ă€r det vĂ€lkommet đ Way cool! Stort tack. John
November 25, 20195 yr Author comment_169763 Hmm, tĂ€nker lite runt... Med trĂ„get ovan sĂ„ sitter "dip stick" i trĂ„get och behöver sĂ„ledes plugga originalhĂ„let i blocket. LĂ€st en del som typ sĂ€ger "banka i en trĂ€plugg" och "tĂ€ta med silikon" - det bara kĂ€nns fel đ Finns det bra pluggar? Har inte lyckats hitta nĂ„t...
November 26, 20195 yr comment_169765 7 timmar sedan, jocke4u said: Hmm, tĂ€nker lite runt... Med trĂ„get ovan sĂ„ sitter "dip stick" i trĂ„get och behöver sĂ„ledes plugga originalhĂ„let i blocket. LĂ€st en del som typ sĂ€ger "banka i en trĂ€plugg" och "tĂ€ta med silikon" - det bara kĂ€nns fel đ Finns det bra pluggar? Har inte lyckats hitta nĂ„t... Jag har liknande block och gĂ€ngade och satte bara en bult med Loctite Du kan Ă€ven slĂ„ in en konad cylindrisk pinne om du har tillgĂ„ng till det
November 26, 20195 yr Author comment_169777 13 timmar sedan, Per Berglund said: Jag har liknande block och gĂ€ngade och satte bara en bult med Loctite Du kan Ă€ven slĂ„ in en konad cylindrisk pinne om du har tillgĂ„ng till det GĂ€nga och bult blir ju bullet proof men kĂ€nns lite synd att göra Ă„verkan pĂ„ blocket. Ska i första hand försöka plugga. Chevy verkar ha en del lösningar och denna skulle möjligen kunna funka https://www.summitracing.com/int/parts/nal-14091563/overview/ (3/8", kanske skulle varit liiite större men kan ju vara vĂ€rt att testa) Â
November 26, 20195 yr comment_169778 Ett hÄl som inte anvÀnds Àr ingen Äverkan....Har för mig jag bara körde M10 gÀngtappen rakt av utan att ens borra En vanlig "frysplug" Àr inget speciellt för Cheva det Àr bara köpa en för dimensionen du behöver Typ https://www.summitracing.com/int/parts/rnb-555-115 Alternativt tar du bara en 10mm stÄng stÄl eller mÀssing och slipar den lite konisk. PÄ med lite Locktite och sen bara hammra in den...Funkar det med Har kört en maskin med hÄlet helt öppet och det kom bra enstaka droppar sÄ inget viktigt med nÄgot supertÀtt
November 26, 20195 yr Author comment_169779 Samlar ihop en order för Summitracing och pluggen du nĂ€mner Ă€r med đ Hade hoppats pĂ„ lite bra deals med Black Friday/Cyber Monday men verkar dött pĂ„ det jag behöver just nu.
November 27, 20195 yr comment_169780 9 timmar sedan, jocke4u said: Samlar ihop en order för Summitracing och pluggen du nĂ€mner Ă€r med đ Hade hoppats pĂ„ lite bra deals med Black Friday/Cyber Monday men verkar dött pĂ„ det jag behöver just nu. PĂ„ Summit Ă€r det aldrig bra deals...De har fullt upp att överleva har jag hört. Â
November 27, 20195 yr Author comment_169791 14 timmar sedan, Per Berglund said: PĂ„ Summit Ă€r det aldrig bra deals...De har fullt upp att överleva har jag hört. SĂ„ kan det ju vara - att de ligger för lĂ„gt i prisnivĂ„ för vad som Ă€r lönsamt. Vilka andra bra sajter finns det? Jegs- sajt Ă€r jag inte riktigt vĂ€n mrf Dahlhems Ă€r dyra...PersĂ„ker kommer jag nog lĂ€gga en order pĂ„ ARP bultar men lite begrĂ€nsat sortiment Â
November 28, 20195 yr comment_169793 Summit överlĂ€gset bĂ€st gĂ€llande service, leveranser och trygghet. Priser skiljer ingenting numera mellan amerikanska leverenatörer. Alla Ă€r hĂ„rt prispressande likt all annan imternetförsĂ€ljning. Det enda man kan spara nĂ„tt pĂ„ Ă€r sjĂ€lva leveransen. Summit har bra alternativ och har man ork att vĂ€nta sĂ„ Ă€r GDN (GlobalDeliveryNetwork) prisvĂ€rt. I det betalas alla kostnader ink tull,moms direkt. LĂ„ng leveranstid! Kan ta allt mellan 2-4 veckor Annat alternativ jag ofta anvĂ€nder Ă€r att man skaffar ShopUSA adress. DĂ„ kan man handla pĂ„ Amazon, EBay och allt möjligt och skicka rubbet till ShopUSA adressen och samleverera. Ebay kan man hitta riktig fynd ibland. Största fördelen Ă€r just blandningen pĂ„ varor man kan fĂ„ samtidigt men Ă€ven varor som Ă€r blockerade för export vilket blir mer och mer vanligt. Tex jag har just nu delar pĂ„vĂ€g och enkla tĂ€ndstift fick jag inte köpa pĂ„ Summit Racing....Men nĂ€r jag Ă€ndra leverans adressen till min ShopUSA adress gick det bra. Samtidigt fick jag  med Smartklocka för halva prisen och dottern lite klĂ€der allt i samma leverans Ska man bara ha bildelar kör jag allt frĂ„n Summmit Enklare slitdelar Hansen Racing Ăndrade %s av %s (%s)
January 2, 20205 yr Author comment_170169 Tjenare Ford V8 gurus đ och god fortsĂ€ttning, Har börjat förbereda för att lyfta i motorn och dĂ„ först att byta trĂ„get. DĂ„ jag Ă€r en rookie pĂ„ V8 och ocksĂ„ gĂ€rna hellre vill ventilera tankar och undvika problem lĂ€ngre fram sĂ„ kan det bli dumma frĂ„gor/tankar. Kanske inga direkta frĂ„gor men ser ni nĂ„got dumt sĂ„ vill jag gĂ€rna ha sĂ„dan feedback đ Fick i alla fall trĂ„g och andra prylar frĂ„n Summit innan jul. + en Fel-Pro 1-piece packning. Har demonterat den gamla(nya) sumpen Har hĂ€ngt pĂ„ den nya pick-upen men behöver bredda garage-verktygen med tum-nycklar/hylsor. TĂ€nker att bulten för gamla pickup'ens fĂ€ste bara kan vara kvar dom den Ă€r (givetvis mothĂ„ll nĂ€r muttern lossades)  Â