Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

comment_169731

Tjena,

Har en ny Ford 347 crate motor frĂ„n BluePrint, nĂ€rmare bestĂ€mt BP3474CTF. Nu behöver jag dock byta oljetrĂ„g frĂ„n fox-pan till front-pan. Kollat runt och fastnat för Canton's trĂ„g (dels för att de verkar bra men inte minst för att vi hade nĂ€rmaste chatt-diskussion över mail och sĂ„nt uppskattar jag 🙂 )

DÄ Àr frÄgan vilken modell - mitt förstahandsval Àr idag 15-630S.

Finns Àven 3 andra modeller -  15-610 med "sÀmre" baffling och 15-630SM som inte har "scraper". 15-630 Àr lik 15-630S men 1 quart mer volym

Vad skulle ni tro vara lÀmpligast till denna motor i en kurv-maskin (ej primÀrt dragrace eller oval-bana) ?

Finns det nÄgon risk för utrymme i trÄget med ovanstÄende pÄ en 347:a?

• Author
comment_169735

Konstigt nog Ă€r deras standardpriser dyrare utan scraper Ă€n med 🙂 Kanske lika bra och ta en med och skulle  det inte fĂ„ plats sĂ„ Ă€r det inte svĂ„rt att slipa bort den.

"Kurvmaskinen" Àr ett GT40 bygge som kommer gÄ 90% pÄ gata pÄ sköna kurviga vÀgar men stÄ (rimlig) pall för 2-3 trackdays/Är typ nÀr jag körde sjuan pÄ Kinnekulle. Nu kommer jag ha betydligt svÄrare att fÄ ner GT40'n under minuten och kanske inte vÄga pressa den pÄ samma sÀtt.

Att fÄ det Ànnu bÀttre - dÄ tÀnker du torrsump eller?

comment_169737

Ditt förstahands val 15-630S Àr ju ÀndÄ vÀl anpassat för bankörning sÄ det skulle jag ocksÄ gÄ pÄ!
BÀttre bafflar för hÄlla olja pÄ plats

Det Àr inte andelen % som har betydelse utan bara att du tÀnker Äka bana som avgör.
Behövs inte mÄnga sekunder brist pÄ olja för att motorskador sker sÄ viktigt ha sÀker smörjning

Jag skulle i första hand fokusera fÄ pÄ en "windage tray" utöver trÄget  för att minimera luft i oljan och sen snickra dit Canton trÄget efter det....Scrapern Àr bara bÀnda bort om den inte gÄr dit
Köra original oljepump absolut.

Torrsump Àr vÀl alltid bÀst men Àr ju upp till var och Àn avgöra vikten av det och om man har rÄd.

Inte att förglömma bra oljefilter typ Ford Racing oljefilter CM-6731-FL1A pÄ maskiner som ska varvas lÀngre tider. 

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_169738
5 minuter sedan, Per Berglund said:

Det Àr inte andelen % som har betydelse utan bara att du tÀnker Äka bana som avgör.
Behövs inte mÄnga sekunder brist pÄ olja för att motorskador sker sÄ viktigt ha sÀker smörjning

Hehe, jo det har jag erfarit med sjuan i dess barndom 😉 

5 minuter sedan, Per Berglund said:

Jag skulle i första hand fokusera fÄ pÄ en "windage tray" utöver trÄget  för att minimera luft i oljan och sen snickra dit Canton trÄget efter det....Scrapern Àr bara bÀnda bort om den inte gÄr dit
Köra original oljepump absolut.

Torrsump Àr vÀl alltid bÀst men Àr ju upp till var och Àn avgöra vikten av det och om man har rÄd.

Precis, torrsump drar ju ivĂ€g i kostnader. Ska kolla vidare pÄ "windage tray", det lĂ€r ta ett tag innan uppstart 😉 

6 minuter sedan, Per Berglund said:

Inte att förglömma bra oljefilter typ Ford Racing oljefilter CM-6731-FL1A pÄ maskiner som ska varvas lÀngre tider. 

Kollade ett Youtube klipp som man blir lite förvÄnad över den stora kvalitétskillnaden pÄ filter - scary! (nedan). Det Àr ju smÄpotatis i sammanhanget med bra filter. Ska kolla upp detta.

Tack för stödet och tipsen @Per Berglund

comment_169740
Citera

Kollade ett Youtube klipp som man blir lite förvÄnad över den stora kvalitétskillnaden pÄ filter - scary! (nedan). Det Àr ju smÄpotatis i sammanhanget med bra filter.

Ja Àven smÄpotatis Àr viktigt hÄlla koll pÄ! Svagaste lÀnken bestÀmmer.

Filter skiljer enorm mycket har jag sjÀlv sett.
Ford har tÀnkt till pÄ det mesta och Àr vÀldigt tryggt pÄ just oljefilter.  Detaljer som dessa

• Övertrycksventilen sitter inte baktill pĂ„ filtret som det gör pĂ„ merparten av övrig utan precis dĂ€r oljan gĂ„r in.
    Fördelen med det Àr att om ventilen löser ut som kan hÀnda vid övervarv eller kall olja sÄ gÄr inte oljan genom filtret alls.
    PÄ övriga filter sköljer oljan först av filtret och gÄr ner baktill och genom ventilen och tar dÄ med sig partiklar in i motorn.
  • Dubbla silicon retur packningar.  Blir aldrig hĂ„rda av varm olja och tĂ€tar garanterat sĂ„ oljan kan inte rinna tillbaka till trĂ„get.
  • Dubbelt sĂ„ tjock plĂ„tmantel sĂ„ det tĂ„l mycket stryk frĂ„n alla hĂ„ll
  • SjĂ€lva filtermaterialet sitter rejĂ€lt fastklistrat i en riktig plĂ„thĂ„llare som WIX filtret i videon du har....FRAM Ă€r bland det vĂ€rsta jag sett.
  • Ändplattan Ă€r kraftigare men har Ă€ven större hĂ„l för bĂ€ttre flöde
comment_169748
2 timmar sedan, jocke4u said:

VÀntar att kicka igÄng den:

image.thumb.png.916d80549e33c403fab5b0311f2bb0ca.png

Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare pÄ vilket jag ocksÄ har kört pÄ min 410a tills den tog livet av sig sjÀlv.
Ser nu att ingen spacer sitter pÄ vilket jag starkt rekommenderar du monterar en.
Utan spacer gÄr vÀrmen upp i elektroniken och "poff".

comment_169755
12 timmar sedan, Per Berglund said:

Ser att det sitter ett Sniper Elförgasare pÄ vilket jag ocksÄ har kört pÄ min 410a tills den tog livet av sig sjÀlv.
Ser nu att ingen spacer sitter pÄ vilket jag starkt rekommenderar du monterar en.

Precis poff blir det, finns en som leder bort vÀrme som jag alltid glömmer namnet pÄ.

• Author
comment_169757
23 timmar sedan, JohnRB said:

Jettekul. Posta gjerne lite fler bilder og vilke prylar du anvender. Alltid interesant i at fĂžlja hembyggen og ombygnader.

Finns mer info i min bygglogg: https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13712-neoforty/

21 timmar sedan, Per Berglund said:

Bra tips, ska införskaffas.

Om ni kommer pĂ„ namnet pĂ„ en bra och beprövad spacer sĂ„ Ă€r det vĂ€lkommet 🙂

• Author
comment_169763

Hmm, tĂ€nker lite runt... Med trĂ„get ovan sĂ„ sitter "dip stick" i trĂ„get och behöver sĂ„ledes plugga originalhĂ„let i blocket. LĂ€st en del som typ sĂ€ger "banka i en trĂ€plugg" och "tĂ€ta med silikon" - det bara kĂ€nns fel 😄 Finns det bra pluggar? Har inte lyckats hitta nĂ„t...

comment_169765
7 timmar sedan, jocke4u said:

Hmm, tĂ€nker lite runt... Med trĂ„get ovan sĂ„ sitter "dip stick" i trĂ„get och behöver sĂ„ledes plugga originalhĂ„let i blocket. LĂ€st en del som typ sĂ€ger "banka i en trĂ€plugg" och "tĂ€ta med silikon" - det bara kĂ€nns fel 😄 Finns det bra pluggar? Har inte lyckats hitta nĂ„t...

Jag har liknande block och gÀngade och satte bara en bult med Loctite

Du kan Àven slÄ in en konad cylindrisk pinne om du har tillgÄng till det

• Author
comment_169777
13 timmar sedan, Per Berglund said:

Jag har liknande block och gÀngade och satte bara en bult med Loctite

Du kan Àven slÄ in en konad cylindrisk pinne om du har tillgÄng till det

GÀnga och bult blir ju bullet proof men kÀnns lite synd att göra Äverkan pÄ blocket.

Ska i första hand försöka plugga. Chevy verkar ha en del lösningar och denna skulle möjligen kunna funka

https://www.summitracing.com/int/parts/nal-14091563/overview/ (3/8", kanske skulle varit liiite större men kan ju vara vÀrt att testa)

comment_169778

Ett hÄl som inte anvÀnds Àr ingen Äverkan....Har för mig jag bara körde M10 gÀngtappen rakt av utan att ens borra

En vanlig "frysplug" Àr inget speciellt för Cheva det Àr bara köpa en för dimensionen du behöver

Typ
https://www.summitracing.com/int/parts/rnb-555-115

Alternativt tar du bara en 10mm stÄng stÄl eller mÀssing och slipar den lite konisk.
PĂ„ med lite Locktite och sen bara hammra in den...Funkar det med

Har kört en maskin med hÄlet helt öppet och det kom bra enstaka droppar sÄ inget viktigt med nÄgot supertÀtt

comment_169780
9 timmar sedan, jocke4u said:

Samlar ihop en order för Summitracing och pluggen du nĂ€mner Ă€r med 🙂

Hade hoppats pÄ lite bra deals med Black Friday/Cyber Monday men verkar dött pÄ det jag behöver just nu.

PÄ Summit Àr det aldrig bra deals...De har fullt upp att överleva har jag hört.

• Author
comment_169791
14 timmar sedan, Per Berglund said:

PÄ Summit Àr det aldrig bra deals...De har fullt upp att överleva har jag hört.

SÄ kan det ju vara - att de ligger för lÄgt i prisnivÄ för vad som Àr lönsamt.

Vilka andra bra sajter finns det? 
Jegs- sajt Àr jag inte riktigt vÀn mrf  Dahlhems Àr dyra...PersÄker kommer jag nog lÀgga en order pÄ ARP bultar men lite begrÀnsat sortiment

comment_169793

Summit överlÀgset bÀst gÀllande service, leveranser och trygghet.

Priser skiljer ingenting numera mellan amerikanska leverenatörer.
Alla Àr hÄrt prispressande likt all annan imternetförsÀljning.

Det enda man kan spara nÄtt pÄ Àr sjÀlva leveransen.
Summit har bra alternativ och har man ork att vÀnta sÄ Àr GDN (GlobalDeliveryNetwork) prisvÀrt.
I det betalas alla kostnader ink tull,moms direkt.
LÄng leveranstid! Kan ta allt mellan 2-4 veckor

Annat alternativ jag ofta anvÀnder Àr att man skaffar ShopUSA adress.
DÄ kan man handla pÄ Amazon, EBay och allt möjligt och skicka rubbet till ShopUSA adressen och samleverera.
Ebay kan man hitta riktig fynd ibland.
Största fördelen Àr just blandningen pÄ varor man kan fÄ samtidigt men Àven varor som Àr blockerade för export vilket blir mer och mer vanligt.
Tex jag har just nu delar pÄvÀg och enkla tÀndstift fick jag inte köpa pÄ Summit Racing....Men nÀr jag Àndra leverans adressen till min ShopUSA adress gick det bra.
Samtidigt fick jag  med Smartklocka för halva prisen och dottern lite klÀder allt i samma leverans

Ska man bara ha bildelar kör jag allt frÄn Summmit 

Enklare slitdelar Hansen Racing

Ändrade %s av %s (%s)

• 1 month later...
  • Author
comment_170169

Tjenare Ford V8 gurus 😉 och god fortsĂ€ttning,

Har börjat förbereda för att lyfta i motorn och dĂ„ först att byta trĂ„get. DĂ„ jag Ă€r en rookie pĂ„ V8 och ocksĂ„ gĂ€rna hellre vill ventilera tankar och undvika problem lĂ€ngre fram sĂ„ kan det bli dumma frĂ„gor/tankar. Kanske inga direkta frĂ„gor men ser ni nĂ„got dumt sĂ„ vill jag gĂ€rna ha sĂ„dan feedback 😉

Fick i alla fall trÄg och andra prylar frÄn Summit innan jul.

image.thumb.png.b950a1fdc5622876882fee243d841a9e.png

+ en Fel-Pro 1-piece packning.

Har demonterat den gamla(nya) sumpen

image.thumb.png.79a0f3d937e1d0cbcd28bdc5f47bc96b.png

Har hÀngt pÄ den nya pick-upen men behöver bredda garage-verktygen med tum-nycklar/hylsor.

TÀnker att bulten för gamla pickup'ens fÀste bara kan vara kvar dom den Àr (givetvis mothÄll nÀr muttern lossades)

image.thumb.png.8d14d63444cc7b069a493b4538dbbde4.png