Jump to content

Oljud V8


Gtttggg

Recommended Posts

14 timmar sedan, RRS550 said:

Typewriter tick är normal karakteristisk enligt Ford ...

Ingen som vet varför det låter som det gör men ljudet försvinner med exv ceratec...

Det är typ tillsatsolja?

Link to comment
Share on other sites

Intressant, har läst om Cera-tec och under åren många liknande mirakelmedel som man gärna vill tro på,  men  det är alltid svårt att hitta riktiga labtester eller oberoende trovärdiga långtidstester som styrker produkternas fantastiska egenskaper. Testade slick 50 en gång  på 90-talet i en Audi 100 tjänstebil men kunde inte märka någon skillnad i bränsleförbrukning som var det jag kunde och försökte mäta mig till.

Tekniken och utvecklingen kemi och nanopartiklar m.m. har ju gått framåt sedan dess så jag är inte förvånad om sånt här faktiskt fungerar vilket vore  både kul och bra.  

Här har vi alltså ett bevis på någon form av effekt i possitiv riktning. 

Innebär detta att FORD häller i medlet från fabrik numera eller har det som åtgärd vid service på dom som inte fick det från början?

 

Link to comment
Share on other sites

Ceratec är av ford inte godkänd att använda i deras motorer. Motor garantin upphör. Står klart och tydligt i instruktionsboken. Sköt serviceintervallen och kör så det ryker och sluta lyssna efter minsta oljud. Njut av det härliga v8 ljudet. 😁 

Link to comment
Share on other sites

Är nog väldigt svårt för Ford att komma fram till att ceratec eller dylikt används och dessutom att det är orsaken till att något felar.

Typewriter tick är tyvärr inte något litet oljud, när man hör det ifrån 5-6 meter vilket man gjorde på min .... Ford själva lär har något skit i motorn likt ceratec då ljudet uppstår efter första oljebytet. Även om det inte är något som är skadligt så hade en förklaring ifrån Ford varit bra att ha.

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, RRS550 said:

Är nog väldigt svårt för Ford att komma fram till att ceratec eller dylikt används och dessutom att det är orsaken till att något felar.

Typewriter tick är tyvärr inte något litet oljud, när man hör det ifrån 5-6 meter vilket man gjorde på min .... Ford själva lär har något skit i motorn likt ceratec då ljudet uppstår efter första oljebytet. Även om det inte är något som är skadligt så hade en förklaring ifrån Ford varit bra att ha.

 

 

Jag hoppas jag slipper tickande ljudet efter första oljebytet. Vem vet... det kanske var barnsjukdom på de första V8:orna av årsmodell 2018. Jag har årsmodell 2019. Bilen tillverkades i februari om jag minns rätt.

Link to comment
Share on other sites

Det enda ford behöver göra är att ta en olje analys, och sen har ceratec blandad olja en väldigt distinkt färg. Ingenting som jag skulle vilja experimentera med. Vi har ändå 5 års nybilgaranti, och skulle motorn rasa inom garanti tiden och service är sköt och inget är modifierat så ser jag ingen anledning till att ford skulle neka ett motorbyte. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2020-01-02 at 21:15, Evald said:

Det enda ford behöver göra är att ta en olje analys, och sen har ceratec blandad olja en väldigt distinkt färg. Ingenting som jag skulle vilja experimentera med. Vi har ändå 5 års nybilgaranti, och skulle motorn rasa inom garanti tiden och service är sköt och inget är modifierat så ser jag ingen anledning till att ford skulle neka ett motorbyte. 

Vet inte hur det är med motorbyte   men    växellåda ska mycket till innan de byter på garanti fick jag veta, och skulle  de mot förmodan byta så är det inte mot en ny utan  en  begagnad som är reparerad.  Allt det här fick jag veta   när jag  frågade om min växellåda hos Dahlqvist i Kristanstad .  Tror  de resonerar annorlunda i Halmstad och Hässleholm 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...