Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

Jag har tidigare köpt och monterat HEI-fördelare för Ford. Funkar bra och jag är nöjd (förutom att den är väldigt stor). Jag blev ju av med den fula tändspolen,
men mitt stora luftfilter får inte plats! Vilket dock är ett annat i-landsproblem.
Men jag har haft en trasig varvräknare, vilket jag nu hittat en och skall montera. MEN? Hur kopplar jag in den.
Jag har ju ingen tändspole med + eller - anslutningar. Det finns ju olika sätt att koppla in varvräknare har jag upptäckt.
Vissa elschema visar i serie mellan tändningslåset och tändspolen, andra på + anslutningen på tändspolen, andra på - anslutningen på tändspolen.
Nu vet jag ju inte vilken anslutning HEI-fördelaren har, för det finns ett uttag till Tach. Men skall det då vara + eller - på andra kabeln??😟??

Kanske skall tillägga att det är en originalvarvräknare (nästan...... en Cougar som är likadan).

https://www.x-parts.se/produkt/ford-289-302w/

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Varvräknaren har väll en röd kabel den bukar alltid kopplas till tändningslås eller liknande switchad +

Kan finnas en vit kabel brukar vara belysning

Svart är jord

Återstående in i Tach på HEI kåpan bara....Kan vara en grön kabel

Varvräknare kan ha lite olika setup men så här brukar eftermarknad vara

 

Ändrade %s av %s (%s)

Om det hade varit så enkelt....... Original varvräknare har ju bara två kablar. Röd o svart. (Gröna o vita kablar finns på ersättningsmätare av modernare snitt.) Att röd kopplas till plus och svart till minus är logiskt ända till jag upptäckte att man kan koppla konstant plus och minus på tändspolen eller plus på tändspolen och konstant minus, eller i serie mellan tändningslåset och tändspolens plus.

Problemet för mig är att jag plötsligt har en HEI-fördelare med inbyggd tändspole och istället ett TACH-uttag. Men vilken signal har jag på TACH-uttaget? Är det positiv eller negativ signal? Hoppades att någon mer än jag stött på problemet.

Jag vill ju inte bara chansa eftersom det kanske kan skada varvräknaren och/eller HEI-fördelaren/tändspolen. Varningstext jag hittat säger tydligt att TACH-uttaget INTE får jordas, då detta kan orsaka allvarliga skador. Det är för mycket pengar att leka med... samt original varvräknare växer inte på träd. Inte på denna sidan Atlanten i alla fall.

Hej

Jag vet inte om 67 ans varvräknare är lika som 66 men om den är det så går strömmen till fördelaren genom varvräknaren och då kan det bli problem med funktionen. Det finns någon adapter från msd för varvräknare med ström men vet inte om den passar. Det finns en hel del skrivet om detta på nätet .

 

.

Har varit ute på USA-forum och kommit fram till att det krävs en adapter eller ett filter.
Men i ett Jeep-forum har många kopplat varvräknaren in-line såsom original, vilket funkar utmärkt. KAN DET VARA SÅ ENKELT?
Jag har varit/är rädd för att HEI-fördelaren inte funkar som den skall om jag kopplar varvräknaren mellan tändningslåset och HEI, i serie på matarledningen. 
Du var inne på just detta Björn. Tyvärr hade du inget svar utan samma undran som jag men det var ett bra tips.

Frågan är hur stor skada det kan åstadkomma att prova koppla den in-line? Varvräknaren bör inte ta skada! Men hur funkar HEI?

(redigerad)

Jag vet inte vad som händer om du kopplar direkt och skulle inte våga pröva men kan vara så enkelt att det funkar.
Du kan ju köpa en Biltema mätare och testa
Misstänker  annars det kan vara en rätt stark signal....Sånt bör en bilelektronik snubbe kunna mäta upp en så kallad sinus signal


Förr vet jag annars det satt "filter" för varvräknare på vissa bilar.

Idag skulle det motsvara att man monterar MSD Tach Adapter 8920
Den har jag själv använt för applikationer med fel signal och funkat klockrent

 

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...