Thomas19 December 30, 2019 Report December 30, 2019 (redigerad) Jag har tidigare köpt och monterat HEI-fördelare för Ford. Funkar bra och jag är nöjd (förutom att den är väldigt stor). Jag blev ju av med den fula tändspolen, men mitt stora luftfilter får inte plats! Vilket dock är ett annat i-landsproblem. Men jag har haft en trasig varvräknare, vilket jag nu hittat en och skall montera. MEN? Hur kopplar jag in den. Jag har ju ingen tändspole med + eller - anslutningar. Det finns ju olika sätt att koppla in varvräknare har jag upptäckt. Vissa elschema visar i serie mellan tändningslåset och tändspolen, andra på + anslutningen på tändspolen, andra på - anslutningen på tändspolen. Nu vet jag ju inte vilken anslutning HEI-fördelaren har, för det finns ett uttag till Tach. Men skall det då vara + eller - på andra kabeln???? Kanske skall tillägga att det är en originalvarvräknare (nästan...... en Cougar som är likadan). https://www.x-parts.se/produkt/ford-289-302w/ Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund December 30, 2019 Report December 30, 2019 (redigerad) Varvräknaren har väll en röd kabel den bukar alltid kopplas till tändningslås eller liknande switchad + Kan finnas en vit kabel brukar vara belysning Svart är jord Återstående in i Tach på HEI kåpan bara....Kan vara en grön kabel Varvräknare kan ha lite olika setup men så här brukar eftermarknad vara Ändrade %s av %s (%s) Citera
Olsson026 CMC 2270 December 30, 2019 Report December 30, 2019 (redigerad) Som Per skriver.Så här kopplade jag min. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Thomas19 December 31, 2019 Author Report December 31, 2019 Om det hade varit så enkelt....... Original varvräknare har ju bara två kablar. Röd o svart. (Gröna o vita kablar finns på ersättningsmätare av modernare snitt.) Att röd kopplas till plus och svart till minus är logiskt ända till jag upptäckte att man kan koppla konstant plus och minus på tändspolen eller plus på tändspolen och konstant minus, eller i serie mellan tändningslåset och tändspolens plus. Problemet för mig är att jag plötsligt har en HEI-fördelare med inbyggd tändspole och istället ett TACH-uttag. Men vilken signal har jag på TACH-uttaget? Är det positiv eller negativ signal? Hoppades att någon mer än jag stött på problemet. Jag vill ju inte bara chansa eftersom det kanske kan skada varvräknaren och/eller HEI-fördelaren/tändspolen. Varningstext jag hittat säger tydligt att TACH-uttaget INTE får jordas, då detta kan orsaka allvarliga skador. Det är för mycket pengar att leka med... samt original varvräknare växer inte på träd. Inte på denna sidan Atlanten i alla fall. Citera
björn andersson December 31, 2019 Report December 31, 2019 Hej Jag vet inte om 67 ans varvräknare är lika som 66 men om den är det så går strömmen till fördelaren genom varvräknaren och då kan det bli problem med funktionen. Det finns någon adapter från msd för varvräknare med ström men vet inte om den passar. Det finns en hel del skrivet om detta på nätet . . Citera
Thomas19 December 31, 2019 Author Report December 31, 2019 Har varit ute på USA-forum och kommit fram till att det krävs en adapter eller ett filter. Men i ett Jeep-forum har många kopplat varvräknaren in-line såsom original, vilket funkar utmärkt. KAN DET VARA SÅ ENKELT? Jag har varit/är rädd för att HEI-fördelaren inte funkar som den skall om jag kopplar varvräknaren mellan tändningslåset och HEI, i serie på matarledningen. Du var inne på just detta Björn. Tyvärr hade du inget svar utan samma undran som jag men det var ett bra tips. Frågan är hur stor skada det kan åstadkomma att prova koppla den in-line? Varvräknaren bör inte ta skada! Men hur funkar HEI? Citera
Per Berglund December 31, 2019 Report December 31, 2019 (redigerad) Jag vet inte vad som händer om du kopplar direkt och skulle inte våga pröva men kan vara så enkelt att det funkar. Du kan ju köpa en Biltema mätare och testa Misstänker annars det kan vara en rätt stark signal....Sånt bör en bilelektronik snubbe kunna mäta upp en så kallad sinus signal Förr vet jag annars det satt "filter" för varvräknare på vissa bilar. Idag skulle det motsvara att man monterar MSD Tach Adapter 8920 Den har jag själv använt för applikationer med fel signal och funkat klockrent Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts