Jump to content

ET på oirginalfälgarna samt vad skulle passa


Darkis

Recommended Posts

1 hour ago, Streiff said:

Det är 70,5mm nav och 5x114,3 bultcirkel på S550 GT PP ja. 

Bak är bultarna för långa med 23mm spacers. Det finns folk som testat att fräsa ur fälgarna lite alternativt kapat bultarna några mm men det hade jag inte gjort av diverse anledningar. 

Jag har 4 x 25mm spacers liggandes också om du är sugen. Passade i mina ögon perfekt med originalfälgarna.image8.thumb.jpeg.88fca832289dfae3e67dc35d7a5efa68.jpeg.5d1c8e30abfd4bd3ea90317fdf3c410e.jpeg

aaah oki bra svar, vad har du tänkt dig för dina spacers antar även att muttrarna följer med, intresserad ! vad är det för skick på dem har du nåra bilder dem så PM mig ...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

väcker liv i denna tråd igen

det här med ET är bra svårt o fatta så jag bollar med er..

exempel

så ifall man hittar fälg 11" med ET40 och vill upp till ET50 så måste man använda spacer på 10mm ?

och ifall man hittar fälg på 10" med ET40 så blir det spacer på 15mm eller 20mm för att komma upp till ET50 ?

och lika så för främme fälg 

exempel 

fälg 10" ET30 och vill upp till ET35 så måste det bli 5mm spacers mellan ?

eller tänker jag helt fel?

 

 

Link to comment
Share on other sites

38 minuter sedan, DarKIs said:

väcker liv i denna tråd igen

det här med ET är bra svårt o fatta så jag bollar med er..

exempel

så ifall man hittar fälg 11" med ET40 och vill upp till ET50 så måste man använda spacer på 10mm ?

och ifall man hittar fälg på 10" med ET40 så blir det spacer på 15mm eller 20mm för att komma upp till ET50 ?

och lika så för främme fälg 

exempel 

fälg 10" ET30 och vill upp till ET35 så måste det bli 5mm spacers mellan ?

eller tänker jag helt fel?

 

 

Tror du blandat ihop det lite. Ju högre ET du har, desto längre in kommer fälgen. 

Om du vill ha in fälgen bör du inte använda spacers eftersom dom gör tvärtom...

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
39 minuter sedan, PelleC said:

Tror du blandat ihop det lite. Ju högre ET du har, desto längre in kommer fälgen. 

Om du vill ha in fälgen bör du inte använda spacers eftersom dom gör tvärtom...

jag vill ha ut dem men kanske ksulle skrivit -40 eller -50 då 😂

till ex som medlemen här har 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, DarKIs said:

jag vill ha ut dem men kanske ksulle skrivit -40 eller -50 då 😂

till ex som medlemen här har 

 

Har du en fälg med ET40 och vill ha ut den 10mm så kan du använda en 10mm spacer, då hamnar den på ET30. En bred fälg har ibland ett högre ET för att den inte ska ta i skärmkanten. Därför har en del fälgar ett annat ET än vad bilen har original, just för att fälgen ska få plats. Bilen kan t ex ha ET 35, men en bredare fälg till bilen kan ligga på ET40 eller 45 för att den ska ligga bättre i hjulhuset.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Wallentin said:

Har du en fälg med ET40 och vill ha ut den 10mm så kan du använda en 10mm spacer, då hamnar den på ET30. En bred fälg har ibland ett högre ET för att den inte ska ta i skärmkanten. Därför har en del fälgar ett annat ET än vad bilen har original, just för att fälgen ska få plats. Bilen kan t ex ha ET 35, men en bredare fälg till bilen kan ligga på ET40 eller 45 för att den ska ligga bättre i hjulhuset.

 

Det är just sånt här man blir helt tokig på, och man törs inte beställa nya udda fälgar själv utan man köper beg som man VET har suttit på en Mustang, kan bli en dyr affär annars. Finns det inte nåt enklare sätt att veta om man vill ha fälgen ut till fälgkanten asså nåra riktlinjer att följa eller måste man ta kontakt med butiken som säljer fälgar, eller vet dom inte ens själva ?

Link to comment
Share on other sites

Ta reda på vad din bil har för ET, så vet du vad du kan gå efter. Sen måste navhål och bultmönster vara rätt med. Många sidor som säljer fälgar så kan du skriva in regnumret, så ser du vad som passar din bil 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 minuter sedan, Wallentin said:

Ta reda på vad din bil har för ET, så vet du vad du kan gå efter. Sen måste navhål och bultmönster vara rätt med. Många sidor som säljer fälgar så kan du skriva in regnumret, så ser du vad som passar din bil 🙂

Jo det har jag sett på många sidor men de följer ju standard ET och jag vill ha ut till kanten så den biten kan de inte hjälpa mig med. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, DarKIs said:

Jo det har jag sett på många sidor men de följer ju standard ET och jag vill ha ut till kanten så den biten kan de inte hjälpa mig med. 

 

Då får du köpa till spacers, så får du ut dem där du vill ha dem. Däcken har också betydelse hur långt ut du kan ha dem. Du kan beställa spacers precis efter hur du vill ha dem. spacer.se är riktigt bra

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 minut sedan, Wallentin said:

Då får du köpa till spacers, så får du ut dem där du vill ha dem. Däcken har också betydelse hur långt ut du kan ha dem. Du kan beställa spacers precis efter hur du vill ha dem. spacer.se är riktigt bra

Spacers har jag monterat på 25mm men ville slippa det på nästa uppsättning av däck o fälg.. 😄

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-31 at 06:56, Henric said:

Jag kör 9” fram med offset 22 och 11” bak med offset 50,är mycket nöjd! Däck fram 255 och bak 295.

oki och du har hjulen kant i kant med skärmkanten, fram och bak som jag har idag fast med spacers, se bild

IMG_1287.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2020-03-30 at 16:54, DarKIs said:

Det är just sånt här man blir helt tokig på, och man törs inte beställa nya udda fälgar själv utan man köper beg som man VET har suttit på en Mustang, kan bli en dyr affär annars. Finns det inte nåt enklare sätt att veta om man vill ha fälgen ut till fälgkanten asså nåra riktlinjer att följa eller måste man ta kontakt med butiken som säljer fälgar, eller vet dom inte ens själva ?

Jag har ett set hjul till salu annars om det är intressant.

 

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, DarKIs said:

oki och du har hjulen kant i kant med skärmkanten, fram och bak som jag har idag fast med spacers, se bild

IMG_1287.jpeg

Som jag sa dom sitter perfekt,så nära man kan komma utan spacers. Är du osäker på et mått så googla Aggressive wheel fitment Mustang 6g. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...