Jump to content

ET på oirginalfälgarna samt vad skulle passa


Darkis

Recommended Posts

Tjena har lite funderingar på att byta fälgar framöver. så min fråga vad är det för ET på originalfälgarna på 2016 och har nån satt på en annan ET för att få ut hjulen längre ut mot skärmkanten och vad har ni då ET för några spacer går ju inte då de kostar skitmycket då det måste ha nya bultfästen på spacern.. förslag tas tacksamt emot gärna bilder ifall ni har det påsatta

jo en annan fråga ifall ni har satt på större fälgar exempel 22" för att fylla ut hjulhusets tomrum, vad har ni för tum osv vet att rullomkretsen blir större dvs högre hastighet mot hastighetsmätaren men det kan det vara värt 😄 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, DarKIs said:

Tjena har lite funderingar på att byta fälgar framöver. så min fråga vad är det för ET på originalfälgarna på 2016 och har nån satt på en annan ET för att få ut hjulen längre ut mot skärmkanten och vad har ni då ET för några spacer går ju inte då de kostar skitmycket då det måste ha nya bultfästen på spacern.. förslag tas tacksamt emot gärna bilder ifall ni har det påsatta

jo en annan fråga ifall ni har satt på större fälgar exempel 22" för att fylla ut hjulhusets tomrum, vad har ni för tum osv vet att rullomkretsen blir större dvs högre hastighet mot hastighetsmätaren men det kan det vara värt 😄 

 

Jag uppgraderade till ett par 20" på min. Dessa är 10" breda fram och 11" bak. ET är 35 fram resp 50 bak. Fram är där några mm tillgodo och bak tycker jag att de ligger klockrent. Däck har jag 275/35 och 305/35.

Lite svårt att se på bilden exakt hur hjulen ligger men du ser på ett ungefär. 🙂

Tilläggas att den är sänkt med Eibach proline fjädrar.

20191118_215438.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sånt där är ju smaksak och alla gör ju som dom vill men normalt kanske man har ett snäpp högre profil fram för att få samma däckshöjd fram/bak om man kör staggered (smalare fram).  Höjden på gummit är ju som bekant profilen (35% i detta fallet) x bredden,  275=96mm och bak blir det  0,35x305=107mm    11mm mer spalt fram alltså, lika mycket mindre fjädrande däckshöjd och markant mindre och stummare luftakammare och lägre höjd/frigång fram. Oldschool  raggar stuk med hög rumpa 🤣🤣

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

54 minuter sedan, DarKIs said:

bra svar, men frågan ligger kvar i luften, skulle även vilja få ut fälgen längre ut i skärmkanten så slippa spacer eller så vad har ni använt för att bredda utåt?

Vad har du mot spacer? Så länge du håller dig till 5-8mm brukar det rymmas på bultarna. Kruxet är om man hamnar i spannet 10-20 då det blir för tunnt för sådana med nya bultar. Jag har 25mm sådana runt om till mina Original bullit 18" då kommer dom ut snyggt och rymmer även Brembo fyrkolvrana fram. 

Men vill du inte ha spacer är det enkelt, du får helt enkelt köpa fälgar med rätt mått från början såvida du inte har ett trollspö 🙂 

Link to comment
Share on other sites

verkar va ett krux fram att få det helt flush på 15+ Mussar

oftast får man följande info

Front: 20x10
Offset: 25
Backspacing: 6.5
Stance: Nearly Flush

Rear: 20x11
Offset: 45
Backspacing: 7.8
Stance: Flush

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
11 timmar sedan, Mustangmike said:

Vad har du mot spacer? Så länge du håller dig till 5-8mm brukar det rymmas på bultarna. Kruxet är om man hamnar i spannet 10-20 då det blir för tunnt för sådana med nya bultar. Jag har 25mm sådana runt om till mina Original bullit 18" då kommer dom ut snyggt och rymmer även Brembo fyrkolvrana fram. 

Men vill du inte ha spacer är det enkelt, du får helt enkelt köpa fälgar med rätt mått från början såvida du inte har ett trollspö 🙂 

nä jag har inget emot spacer för det har jag haft på min TTs och hade 15mm runt om, men skall man ändå ec köpa nya fälgar så får man väl se till att den är så pass djup så fälgkanten ligger slätt mot skärmkanten, det jag ville ha är tips vad för fälgar vissa av er sitter o kör på så man vet vad kan kan förvänta sig och vet att det blir snyggt, för man vet ju ingenting vad man skall titta på nätet efter , nä nån trollspö har jag inte för då hade jag inte frågat er 🤣

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, DarKIs said:

nä jag har inget emot spacer för det har jag haft på min TTs och hade 15mm runt om, men skall man ändå ec köpa nya fälgar så får man väl se till att den är så pass djup så fälgkanten ligger slätt mot skärmkanten, det jag ville ha är tips vad för fälgar vissa av er sitter o kör på så man vet vad kan kan förvänta sig och vet att det blir snyggt, för man vet ju ingenting vad man skall titta på nätet efter , nä nån trollspö har jag inte för då hade jag inte frågat er 🤣

Du kan utgå ifrån att ingen firma som säljer fälgar till en viss bilmodell kommer rekommendera en som är så tight som du vill ha. Som Corvette säger ligger det en bit ifrån.

Du kan kika och studera i Grufmankataligen eller AM.   Det dom säljer kommer bli bra och fungera, men inte radikalt. Du får googla lite på backspace och hur man mäter fälgar om du ska ut på egna äventyr i bildesign så du vet vad du gör och får det du vill uppnå. AM säljer/visar även rekomenderade däck  och profil. Ska du sedan komma närmare är det spacer som gäller eller gå upp i profilhöjd om du inte beställer customhjul, fälgar tillverkade efter mått du bestämmer själv men då börjar det bli dyrt och pyssligt om du gick för nära 😉   Dessutom skiljer det även på olika däck och vilken dimension och profil du väljer. Du kan botanisera och studera däcktillverkarnas datablad på sina däck, där ser du exakta dimensioner, diameter, rullomkrets, bredder, m.m. och det är exakt i m.m. Slutligen beror det på din sänkning av bilen.

  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spacer köper du smidigast på spacer.se 

Grymma, och bra priser dessutom. Dom tillverkas i småland efter din order, du väljer helt själv exakt viket mått du vill ha.

Jag gjorde en beställning på special 23mm till min en Torsdag på lunchen, valde normal lev och frakt.  På em vid 16-tiden kom ett sms jag trodde var bekräftelse på beställningen men det var att leveransen hämtats upp hos tillverkaren, på Fredag kl 10 plinga det på dörren här på jobbet och jag hade mina spacers. 🙂

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
11 minuter sedan, Mustangmike said:

Spacer köper du smidigast på spacer.se 

Grymma, och bra priser dessutom. Dom tillverkas i småland efter din order, du väljer helt själv exakt viket mått du vill ha.

Jag gjorde en beställning på special 23mm till min en Torsdag på lunchen, valde normal lev och frakt.  På em vid 16-tiden kom ett sms jag trodde var bekräftelse på beställningen men det var att leveransen hämtats upp hos tillverkaren, på Fredag kl 10 plinga det på dörren här på jobbet och jag hade mina spacers. 🙂

 

 

 

oki blir nästan samma priser, då kan jag lugn o ro titta , undra om man skall gå på 23mm eller 25mm och skall man välja olika fram o bak det är nästa fråga. tack

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, DarKIs said:

oki blir nästan samma priser, då kan jag lugn o ro titta , undra om man skall gå på 23mm eller 25mm och skall man välja olika fram o bak det är nästa fråga. tack

Jag shimsade ut fälgarna med däcken jag skulle köra på med brickor bakom tills jag fick det jag ville ha. Därav kom jag fram till 23mm.

Ska man gå "riktigt tight" rekommenderar jag att även montera bort fjädrar och prova så det inte tar i någonstans när fjädringen komprimeras fullt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med spacer.se och tog 23 mm fram samt 25 mm bak. Ser ut att vara för brett bak men inte skrapat i ännu, trots lite sänkning. Gissar att det blir mer negativ camber när det komprimerar så att hjulet precis viker sig inunder 🙂

410296-3873744.jpg

410296-3873745.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-17 at 10:42, kroegarn said:

Jag kör med spacer.se och tog 23 mm fram samt 25 mm bak. Ser ut att vara för brett bak men inte skrapat i ännu, trots lite sänkning. Gissar att det blir mer negativ camber när det komprimerar så att hjulet precis viker sig inunder 🙂

410296-3873744.jpg

410296-3873745.jpg

Snyggt, borde även vara mest optimalt ur ett aeroperpektiv.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde ett tag med 25mm spacers runt om efter min sänkning på Eibach Prokit vilket i mina ögon var perfekt.  23 mm skall vara helt flush sägs det men beror ju även på däcken. Kör du med original GT-fälgar så kan du inte ha 23mm spacers eftersom bultarna då kan toucha baksidan av fälgen om du har otur så då är det 25mm som gäller.

Annars har jag kanske en uppsättning 20" 11/10 Project 6GR Seven i satin graphite till salu snart, med ET50 bak och ET 35 fram. Sitter Pirelli PZero 275/35 fram och 305/35 bak. Framtagna just för S550 så perfekt passform även med rätt navhål som inte är lätt att hitta.

 

image.jpg

image1.jpg

image2.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Streiff said:

Jag körde ett tag med 25mm spacers runt om efter min sänkning på Eibach Prokit vilket i mina ögon var perfekt.  23 mm skall vara helt flush sägs det men beror ju även på däcken. Kör du med original GT-fälgar så kan du inte ha 23mm spacers eftersom bultarna då kan toucha baksidan av fälgen om du har otur så då är det 25mm som gäller.

Annars har jag kanske en uppsättning 20" 11/10 Project 6GR Seven i satin graphite till salu snart, med ET50 bak och ET 35 fram. Sitter Pirelli PZero 275/35 fram och 305/35 bak. Framtagna just för S550 så perfekt passform även med rätt navhål som inte är lätt att hitta.

 

image.jpg

image1.jpg

image2.jpg

SNYGGT säg till om du känner att sälja dem, då behöver man inte spacer alls ?, bättre isåfall 😄 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, DarKIs said:

SNYGGT säg till om du känner att sälja dem, då behöver man inte spacer alls ?, bättre isåfall 😄 

De är precis likadana som mina fast jag har 5 ekrade. Grymt fina fälgar som håller mkt hög kvalité och väger mindre än org fälgen. 

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Streiff said:

Jag körde ett tag med 25mm spacers runt om efter min sänkning på Eibach Prokit vilket i mina ögon var perfekt.  23 mm skall vara helt flush sägs det men beror ju även på däcken. Kör du med original GT-fälgar så kan du inte ha 23mm spacers eftersom bultarna då kan toucha baksidan av fälgen om du har otur så då är det 25mm som gäller.

Annars har jag kanske en uppsättning 20" 11/10 Project 6GR Seven i satin graphite till salu snart, med ET50 bak och ET 35 fram. Sitter Pirelli PZero 275/35 fram och 305/35 bak. Framtagna just för S550 så perfekt passform även med rätt navhål som inte är lätt att hitta.

 

image.jpg

image1.jpg

image2.jpg

Oki så 23mm skulle jag inte kunna ha med original fälgarna bak? det finns väl spår i fälgens bakkant där det är urfräsning för bulten eller har jag missat nåt? fler har ju 23mm annars på sina original GT fälgar eller har jag missat nåt

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, DarKIs said:

vad är navmått fälg och bultcirkeln på mustang 2016 GT orginalfälgarna som bilen levereras,de svarta? nån som vet, är det 70,5 och  5/114,3 ?

Det är 70,5mm nav och 5x114,3 bultcirkel på S550 GT PP ja. 

Bak är bultarna för långa med 23mm spacers. Det finns folk som testat att fräsa ur fälgarna lite alternativt kapat bultarna några mm men det hade jag inte gjort av diverse anledningar. 

Jag har 4 x 25mm spacers liggandes också om du är sugen. Passade i mina ögon perfekt med originalfälgarna.image8.thumb.jpeg.88fca832289dfae3e67dc35d7a5efa68.jpeg.5d1c8e30abfd4bd3ea90317fdf3c410e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...