RogerMustang February 9, 2020 Report February 9, 2020 (redigerad) Hej. Ska montera en fläktkåpa på min Mustang. Motor: 302 cc. Vilken placering ska fläkten ha? Alltså hur nära kåpan, eller ska fläktens placering vara inne i kåpan? Om fläktens placering inte ska vara inne i fläktkåpan, vilken diameter ska då fläkten ha i förhållandet till kåpans diameter? Detta för att jag ska köpa rätt längd på spacern. Roger Alingsås Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund February 9, 2020 Report February 9, 2020 Tumregeln är att 50% av fläkten skall ligga utanför kåpan annars dras inte luften rätt genom. Diametern bör nog vara minst 2cm mindre än kåpans diameter Rätt mycket rörelse när motorn rör sig. Fast enklare om du skiter i både kåpa och propeller och skaffa en SPAL el-fläkt istället. Kräver förvisso mer kräm av generatorn men bättre kontroll Citera
Thomas19 February 9, 2020 Report February 9, 2020 Om du har fläkten in mot radiatorn idag behöver du en ca 5 cm kortare fläktspacer. Mät fläktkåpan för rätt mått. VPAutoparts har 1,5" och 2,25" : spacer Citera
Heimdahl March 6, 2020 Report March 6, 2020 On 2020-02-09 at 15:57, Per Berglund said: Tumregeln är att 50% av fläkten skall ligga utanför kåpan annars dras inte luften rätt genom. Diametern bör nog vara minst 2cm mindre än kåpans diameter Rätt mycket rörelse när motorn rör sig. Fast enklare om du skiter i både kåpa och propeller och skaffa en SPAL el-fläkt istället. Kräver förvisso mer kräm av generatorn men bättre kontroll Hej! Jag har med en SPAL elfläkt som jag kör manuellt med on off knapp, men hade gärna haft den på termostat. Tips på hur man gör mottages gärna! Citera
Per Berglund March 7, 2020 Report March 7, 2020 (redigerad) 9 timmar sedan, Heimdahl said: Hej! Jag har med en SPAL elfläkt som jag kör manuellt med on off knapp, men hade gärna haft den på termostat. Tips på hur man gör mottages gärna! Ja knapp funkar inte utan köp en styrning. Man vill ju helst ligga på 90grader drifttemp för minsta slitage...Ca 190F Kolla om din bil har 2st vattentemp sensor uttag. På insuget sitter en port och ibland sitter det ytterliggare en port på termostathuset. Annars köp termostathus med sensorport https://www.summitracing.com/parts/rnb-902-1001 Sen en styrning https://www.summitracing.com/parts/sum-890115 Finns en massa styrningar även justerbar så jag tog bara ett enkelt exempel! Länkarna går som du ser till Summit Racing men kan kanske beställas hos Dahlhems om du inte vill ta från Summit direkt....kontakta dom.....Finns kanske andra också Det finns ju även en del Biltema lösningar med sensor i kylarslangen men enligt mig bara skräp och fult. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Heimdahl March 7, 2020 Report March 7, 2020 Jag tackar för tipsen, nä biltemalösningen är inte aktuellt. Citera
Recommended Posts