Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Har precis fått tilbaka bilen (1970) HT efter mer än 2 år hos plåtslagare och lackerare. :lol: Tyvärr så glömde jag reparationshandboken hemma i stockholm :x Jag har alla delarna till sidofönsterna i en påse, och det var inte jag som plockade isär dom. Skulle vilja ta en provtur... Är det någon som vet om och var man kan hitta instruktioner till hur man monterar sidofönsterna på nätet? Eller är det någon som skulle kunna lägga in bild och instruktion från Haynes? Kan man montera alla gummilister innan fönsterna?

Mvh Hampus

Det gick jättebra att få dit rutorna! :D Högra rutan satte vi dit utan att ha några skraplister på. Resultatet var att den nya lacken blev lite skavd på kanten på yttre sidan av dörren. Vänstra rutan satte vi därför dit med skraplist på. Lite svårare att komma åt, lite trängre och lacken på insidan blev skavd i stället. :evil: Nåja har lite bättringsfärg, och det var inte mycket skav. Mitt tips skulle vara att sätta maskeringstejp på kanterna av dörren, där man kan riskera att skrapa emot och vänta med skraplisterna tills efteråt. Annars var det förvånadsvärt lätt. Det enda problemet som uppstått är att dom nya skraplisterna från Tonys inte sluter riktigt tätt mot fönstret i bakkant, så det kommer att pissa in vatten i dörren om vädret är på det hållet :? Man måste fylla ut med något.

Mvh och tack.

Hampus

Jag måste säga vilket jävla skit det är med dom där skraplisterna.

Jag köpte mina från NPD,finns inte en jävla chans att det kommer att sluta tätt :evil:

Är de NÅGON som har fått till dom bra?

Hej.

Vad du låter arg, dessa sk skraplister har till uppgift

att hålla en del skräp och regnvatten utanför dörrens

inre.

Jag vill nog påstå att dessa skraplister släpper igenom

en hel del vatten pga otillräcklig tätning, inget konstigt

med det. :shock:

Kan också här och nu kanske ge en enkel förklaring

varför det är mycket viktigt att rostskydda i dörrar,

och att hålla dräneringarna öppna i botten på dörren. :?

Jag har som jag skrivit tidigare skruvat en del med

Mustang och kan intyga att inga skraplister håller tätt

och passformen kan ibland vara ren katastrof. :?

Främsta jobbet för skraplister i våra fall är att skydda

dörrplåt och fönsterglaset från varandra så att det

inte blir SKRAPSKADOR (skraplister) i lackering och glas

och att det inte skall skrammla. :wink:

Arg och arg klart man blir det när de ser ut som 7 svåra år.

Springorna jag har är stora och då menar jag stora.

Men är det som du säger att dom inte brukar sluta tätt så får det väl vara,man får ge fan i att köra när det regnar :wink:

Tyckte bara att de var konstigt att det skulle vara en halv centimeters springa bara

Hej igen.

Som jag skrev tidigare så finns det ett gäng tillverkare

av skraplister. :(

Det finns satser där det är filtlist på båda sidor alltså

in och utsida. :?

Sedan finns det satser som har gummilist på utsidan

och filtlist på insidan. :?

Det finns också lister som monteras med dubbelhäftade

tape och det finns lister med klips, även finns det sådana

som monteras med typ häftklamma genom par borrade

3mm hål mm. :?

Tråkigt nog så kan det vara lotteri när man köper dessa

satser, en kan vara superbra meddans nästa är skit. :(

Ta och ring eller Maila AB Sven Ullman i Uppsala och kolla

lite fakta med honom, kanske han har de rätta till din

Mustang, eller kolla med Rolads Mustangdelar bara för

att få lite fakta om just din årsmodell och kaross typ :wink:

På vissa årsmodeller är det ibland olika satser till olika

kaross, ibland kan det faktiskt vara samma listsats till alla

typer av kaross. :?:

Jag har varit med om (ej på Mustang, utan på en GM-bil) att en firma säljer två varianter av skraplister. En billig, som är tunnare (mindre "ludd") än originallister, och en dyrare som är lika tjock som original.

Som sagts här innan, det kanske finns olika tillverkare av skraplisterna till Mustang också, en del kanske är bättre än andra.

lånar tråden lite..

är det någon som har plasthjulen som ska gå i skenorna eller vet av någon som har några över och är sugen på att bli av med dem?

skulle också haft nya skenor om någon har.. men då blir det väl hela dendär stora biten? för skenorna är väl fastnitade?

M6 bult och mutter?!?! vars då?? det finns hål där M6 nog skulle gå in men där är det tomt, och på baksidan ser det ut som att skenorna är svetsade och sedan nedslipat.. bifogar några bilder på det...

varning: stora bilder!

baksidan.jpg

skenor.jpg

Hej.

Ja dessa skenor är nitade och finns inte

som lös reservdel. :shock:

Jag skall kolla om jag har dessa plasthjul

du frågar om. :roll:

Annars så finns dom att köpa som reservdelar

hos AB Sven Ullman i Uppsala eller hos Rolads

Mustangdelar. 8)

Du kan höra av dig till mig om du ändå vill få

tag på begagnade. :wink:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...