Hampus cmc1125 January 28, 2005 Report January 28, 2005 Hej!Har precis fått tilbaka bilen (1970) HT efter mer än 2 år hos plåtslagare och lackerare. Tyvärr så glömde jag reparationshandboken hemma i stockholm Jag har alla delarna till sidofönsterna i en påse, och det var inte jag som plockade isär dom. Skulle vilja ta en provtur... Är det någon som vet om och var man kan hitta instruktioner till hur man monterar sidofönsterna på nätet? Eller är det någon som skulle kunna lägga in bild och instruktion från Haynes? Kan man montera alla gummilister innan fönsterna?Mvh Hampus Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 28, 2005 Report January 28, 2005 Hej.Skannade dessa bilder ur Restoration Guide. :wink: Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 28, 2005 Report January 28, 2005 HejHär kommer HT rutans detaljer, du kan monteraskraplister efter att du satt i delarna. Men det går även att montera dessa först omman så vill. :wink: Citera
Hampus cmc1125 January 28, 2005 Author Report January 28, 2005 Var ute och tog en provtur runt garaget, utan sidofönster och bakljus Den går till och med bättre än jag mindes. 2 år är lång tid. Kommer att ha dumflin i en vecka Tack för bilderna!Hampus Citera
Micke B January 30, 2005 Report January 30, 2005 Måste rutorna vara ur för att montera skraplisterna Citera
Hampus cmc1125 January 31, 2005 Author Report January 31, 2005 Det gick jättebra att få dit rutorna! Högra rutan satte vi dit utan att ha några skraplister på. Resultatet var att den nya lacken blev lite skavd på kanten på yttre sidan av dörren. Vänstra rutan satte vi därför dit med skraplist på. Lite svårare att komma åt, lite trängre och lacken på insidan blev skavd i stället. Nåja har lite bättringsfärg, och det var inte mycket skav. Mitt tips skulle vara att sätta maskeringstejp på kanterna av dörren, där man kan riskera att skrapa emot och vänta med skraplisterna tills efteråt. Annars var det förvånadsvärt lätt. Det enda problemet som uppstått är att dom nya skraplisterna från Tonys inte sluter riktigt tätt mot fönstret i bakkant, så det kommer att pissa in vatten i dörren om vädret är på det hållet Man måste fylla ut med något.Mvh och tack. Hampus Citera
NightMaaN January 31, 2005 Report January 31, 2005 går väl justera rutorna så att de klämmer in som man vill? Citera
Hampus cmc1125 February 1, 2005 Author Report February 1, 2005 Mja...Dom klämmer in jättebra, ända till sista 5 centimetrarna, där är skraplisten annorlunda, smalare. det är därför det glipar...Hampus Citera
NightMaaN February 1, 2005 Report February 1, 2005 ok då förstår jag.. och har tyväär inget råd.. Citera
Lygdman cmc813 February 4, 2005 Report February 4, 2005 Mja...Dom klämmer in jättebra, ända till sista 5 centimetrarna, där är skraplisten annorlunda, smalare. det är därför det glipar...HampusDet går inte att rikta om plåtkanten på dörren lite försiktigt? Citera
Micke B February 9, 2005 Report February 9, 2005 Jag måste säga vilket jävla skit det är med dom där skraplisterna.Jag köpte mina från NPD,finns inte en jävla chans att det kommer att sluta tätt Är de NÅGON som har fått till dom bra? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 9, 2005 Report February 9, 2005 Hej.Vad du låter arg, dessa sk skraplister har till uppgiftatt hålla en del skräp och regnvatten utanför dörrensinre.Jag vill nog påstå att dessa skraplister släpper igenomen hel del vatten pga otillräcklig tätning, inget konstigtmed det. Kan också här och nu kanske ge en enkel förklaringvarför det är mycket viktigt att rostskydda i dörrar,och att hålla dräneringarna öppna i botten på dörren. Jag har som jag skrivit tidigare skruvat en del med Mustang och kan intyga att inga skraplister håller tättoch passformen kan ibland vara ren katastrof. Främsta jobbet för skraplister i våra fall är att skyddadörrplåt och fönsterglaset från varandra så att det inte blir SKRAPSKADOR (skraplister) i lackering och glas och att det inte skall skrammla. :wink: Citera
Micke B February 9, 2005 Report February 9, 2005 Arg och arg klart man blir det när de ser ut som 7 svåra år.Springorna jag har är stora och då menar jag stora.Men är det som du säger att dom inte brukar sluta tätt så får det väl vara,man får ge fan i att köra när det regnar :wink: Tyckte bara att de var konstigt att det skulle vara en halv centimeters springa bara Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 9, 2005 Report February 9, 2005 Hej igen.Som jag skrev tidigare så finns det ett gäng tillverkareav skraplister. Det finns satser där det är filtlist på båda sidor alltsåin och utsida. Sedan finns det satser som har gummilist på utsidanoch filtlist på insidan. Det finns också lister som monteras med dubbelhäftade tape och det finns lister med klips, även finns det sådanasom monteras med typ häftklamma genom par borrade3mm hål mm. Tråkigt nog så kan det vara lotteri när man köper dessasatser, en kan vara superbra meddans nästa är skit. Ta och ring eller Maila AB Sven Ullman i Uppsala och kolla lite fakta med honom, kanske han har de rätta till dinMustang, eller kolla med Rolads Mustangdelar bara föratt få lite fakta om just din årsmodell och kaross typ :wink: På vissa årsmodeller är det ibland olika satser till olikakaross, ibland kan det faktiskt vara samma listsats till alla typer av kaross. Citera
Ronnie S February 9, 2005 Report February 9, 2005 Jag har varit med om (ej på Mustang, utan på en GM-bil) att en firma säljer två varianter av skraplister. En billig, som är tunnare (mindre "ludd") än originallister, och en dyrare som är lika tjock som original. Som sagts här innan, det kanske finns olika tillverkare av skraplisterna till Mustang också, en del kanske är bättre än andra. Citera
Micke B February 9, 2005 Report February 9, 2005 En fråga till,hur sitter den lilla rutan fast?Har bara titta lite snabbt och de ser ut som dom har limmat fast den Citera
Johan Olofsson February 9, 2005 Report February 9, 2005 lånar tråden lite.. är det någon som har plasthjulen som ska gå i skenorna eller vet av någon som har några över och är sugen på att bli av med dem?skulle också haft nya skenor om någon har.. men då blir det väl hela dendär stora biten? för skenorna är väl fastnitade? Citera
Hampus cmc1125 February 9, 2005 Author Report February 9, 2005 Skenorna är skruvade med 2 stycken M6 bultar och muttrar I värsta fall borde det vara ganska lätt att få tag i en annan skena som passar eller kan modifieras. Lycka till!Mvh Hampus Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 10, 2005 Report February 10, 2005 Hej.INTE M6 OK det liknar och fungerar likadant, närdet gäller USA bilar upp till 1980 så är det interätt måttskala. :wink: Citera
NightMaaN February 10, 2005 Report February 10, 2005 Hej.INTE M6 OK det liknar och fungerar likadant, närdet gäller USA bilar upp till 1980 så är det interätt måttskala. :wink:unc? lr är det grovgänga? Citera
Johan Olofsson February 14, 2005 Report February 14, 2005 M6 bult och mutter?!?! vars då?? det finns hål där M6 nog skulle gå in men där är det tomt, och på baksidan ser det ut som att skenorna är svetsade och sedan nedslipat.. bifogar några bilder på det...varning: stora bilder! Citera
Gäst February 14, 2005 Report February 14, 2005 Hej.Ja dessa skenor är nitade och finns intesom lös reservdel. Jag skall kolla om jag har dessa plasthjuldu frågar om. Annars så finns dom att köpa som reservdelarhos AB Sven Ullman i Uppsala eller hos RoladsMustangdelar. Du kan höra av dig till mig om du ändå vill fåtag på begagnade. :wink: Citera
Johan Olofsson February 14, 2005 Report February 14, 2005 ok då var det som jag trodde, jo jag har kollat med sven, han hadde dom inte men han hade haft för länge sedan.. ska höra med roland imorgon! Citera
Recommended Posts