Jump to content

Recommended Posts

Har monterat 2-krets och servo från VP-autoparts samt 4 kolvs ok fram på min 64,5

Men pedalen tar ju bara 1cm från golvet? 

Om jag justerar stången mellan pedal och servo så långt ut som går så kommer den upp en cm bara. Väldigt lång dödgång i pedalen.

Något tipps vad som kan gått fel?

Tacksam för svar från någon som vet! 

(redigerad)

Luft i systemet
Ford kan vara ett rent helvete att få ur luften om man har otur och supervanligt att det blir så

Huvudcylindern måste luftas i bänk först och har man otur kan det ta en jäkla tid.
Ett system jag hade fick jag inte ur luften trots rätt ordning så jag skaffade en "tryckpump" som pressade ut vätskan från reservoaren som det görs i fabriken...Då gick det.
 

 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Absolut ingen luft kvar. Kört med våran luftare på jobbet ”jobbar på bilfirma” luftat igenom 3l vätska. Pedalen är stum när jag håller den kvar.

distansen sitter där! 

Så fort jag rör pedalen syns det i behållaren att det händer grejor.

dock vad jag kan läsa mig till så måste man mäta spelet mellan klocka och cylinder men hu fan mäter man det?

kittet har ju fått ruskigt dåligt omdöme på cjs sida. Läste tyvärr inte detta innan.

Ändrade %s av %s (%s)

Ta bort klockan så ser du pinnen.
I service manualen står spelet.....Är det ett Kina system så bör det finnas med ett papperslapp med instruktioner 

Körde ni bromsluftning med tryck vid HV cylindern?
Det funkar inget vidare med sugande vi hjulcylindrarna eftersom bubblorna inte trycks ihop med den tekniken...snarare tvärtom 

Tyvärr är merparten av eftermarknads  Kina systemen rätt dåliga över lag.
Även original renoverade system.
Har själv en gång köpt ett eftermarknad kit från MP brakes och visserligen funkade det men mycket sämre än original.......Känns lite som man ska ha lite tur

Cougar Classics är en av få seriös jag idag vågar köpa av.
Här beskriver dom lite av det man kan råka ut för

 

 

 

Konstaterat att detta är ett skitsystem 😞 

Men nu efter en del forskande tror jag att jag löst det. 

Känns dock inte som helt rätt men det verkar fungera " svårt att provköra nu "

Ett av problemen är ju att det är en väldigt tidig 64a = inte samma pedal som en -65 och där med annan utväxling.

Så lösningen jag hittade på nätet var helt enkelt att skruva ut justeringen till cylindern så långt ut som på bilderna.

Detta gör att det alltid trycker lite på cylindern. Dock verkar det som enda sättet på detta system att få någon ordning på det.

Men nu tar bromsen lite över hälften vilket man verkar få leva med. När man inte fått rådet att köpa bättre grejor.

Sa dock till handlaren att jag ville ha bra grejor priset ÄR inte avgörande 😞 

Hoppas att detta kommer fungera nu.

Tack för alla idéer. 

bbck13_1.2230.jpg

0afc07e7-6bbf-5441-84e2-6e7376f08b9e.jpg

c7a553a4-3a33-50e8-a1b7-e5173d416560.jpg

2.jpg

(redigerad)

Det ser ju totalt knasigt ut!

Teorin är att toppen på pinnen inte ens får nudda botten på cylindern
Den ska ligga några 10-delar ifrån

Om den tar i eller puttar in cylindern så resulterar det i att för varje pumptag så går inte olja tillbaka till reservoaren på rätt sätt
Däremot kommer lite olja in i huvudcylindern för varje tag 
Till slut kommer bromsarna att nypa
Nu känns det bättre bara för det börjar komprimeras

Det fördelningsblocket som sitter på är bara skräp det slängde jag bort...Haft exakt lika.
Eliminerade det helt!
Istället satte jag ett Wilwood justerbar bromsvåg på bakre kretsen

Det är luft i systemet!

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Tycker ju själv det blir en knasig kompromiss !

ska ju vara ett spel på 0,7mm om jag fattat det rätt.

Men var tvungen att prova nått och hittade på nätet att dom gjort så.

 

Drog du frambromsen direkt till cylindern med ett T—stycke och en bromsvåg till bakbromsarna då?

fins det inte fasta sådana att sätta på den bakre kretsen så man slipper blocket?

Vart köpte du locket för att trycksätta ?

 

Ändrade %s av %s (%s)

Ja det är rör direkt från HV till frambromsar.....Inget som kan blandas då

Som jag skrev jag köpte en Willwood bromsvåg som enbart sitter på rören som går bak...Funkade klockrent

wil-260-8419_cp.jpg.f57fa3975fca78fc42833a8a994b5ef2.jpg

 

I Fords verkstads manual ska pinnen justeras så här enligt 1969

2142656987_ScreenShot02-22-20001.thumb.JPG.188371375dc25e6993c0e9e87fb45a5f.JPG983476791_ScreenShot02-22-20.JPG.3628845a0cf0aa85e667a909456a4522.JPG
Tyvärr har jag inte för 1965 men du kan ladda hem den digitalt för typ 250kr
Svinbra ha om du tänkt mecka mer 

https://www.forelpublishing.com/estore2/scripts/index.html#1965

 

 

 

(redigerad)

Per vart köpte du locket för at trycksätta? Maskin har vi på jobbet men behöver ju ett lock.

eller köpa ett vanligt lock och fixa i en nippel bara kanske ?

 

Jag hämtar alla böcker jag hittar där till bilen. Ska ju ha den tills den följer mig i graven 🙂

 

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Jag köpte Motives bromsluftar system.

men du kan ju köpa ett standard lock och svetsa på en tryckluft nippel.
Hittar du inget så har jag nog en sådan skräpandes.

Har ingen nytta av det eftersom jag köpt en HV från nyare Mustang som har plast reservoar med skruvlock

Fördelen med Motive är man behöver aldrig avbryta för fylla på vätska.
Behållaren rymmer ett par liter

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Vi har ju en behållare på typ 10liter på jobbet. beställer ett extra lock och fixar en övergång.

Tack igen......

Eller vill du sälja ditt system ??????

 

Men har ju aldrig grejat med sådant här innan. Per hur viste du hur mycket du skulle strypa bak eller kände du dig för på vägen ?

 

MVH Jerker

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Nej jag tar med mig systemet i graven det har reducerat mitt ordförråd på svordommar! 🙂
Önskar jag köpt det tidigare 
Detta är för klassiker men jag har för skruvkork som är enklare

https://www.summitracing.com/int/parts/mvp-0115

Man får känna sig fram med strypningen.....Bara testa med hårda inbromsningar
På min blev det nästan max strypning men tyvärr har jag stora 11" trummor bak som är för starka...Blir skivor snart så det blir enklare kontrollera

Ändrade %s av %s (%s)
  • 3 weeks later...

Tror jag ger upp nu!

Jag har trycksatt, sugit, pumpat, och kört med backventil. Inget hjälper.

Dock har jag kvar ventilen som följer med systemet. Tycker att va fan om dom säljer det så måste det gå att få det att fungera. 

 

Jag vet EXAKT hur du känner!  Men låt inte en plåthög knäcka dig!

Been there done that! 

Som jag skrev i början så har jag haft samma ventil och det var bara slänga trots den var flång ny.
Gick perfekt efter tog bort den!

Kan ju inte svära på att det är felet!
Men så mycket prylar jag bara skickat i soptunnan trots helt nytt så är jag skeptiskt mot allt "No Name" eftermarknads delar

Men jag har även slitit hår över original bromssystem....Kan vara ett helvete att lufta! 😞

En annan grej jag varit med om med helt nya "Taiwan" bromsslangar är att dom spricker i den armerade insidan men inte på yttre höljet!
Så när du trycker på bromsen så blir slangen som en ballong och när du släpper återgår den till normalt utseende...Riktigt lömskt!
Kolla över slangarna samtidigt när någon trycker på bromsen.

13 minuter sedan, Puttsnisse said:

Lyfta upp skiten igen då och dra om rören 😞

Borde fungera med denna då eller? Från Hansen Racing

ALL48025.jpg&Width=290&Crop=5

Ja om du tycker dig vara säker på du gjort rätt med alla åtgärder hittills.

Jag skulle köpt fabrikat Willwood.   Hansen, Dahlhems, Summit Racing......Har ingen åsikt om "Allstar"

En sak till........ har du kollat att bakre cylinder i huvudcylindern går tillbaka ordentligt?  Det ska gå få ner en ståltråd i hålet som matar in oljan i cylindern.
Gummi packningen som sitter runt cylindern har jag en gång sett inte gick tillbaka tillräckligt så oljan hade svårt komma in....Långskott men ibland är det de små problemen som sätter käppar i hjulet

 

Den här bromsvågen från MP hade jag och hade både isär och gjorde "reset" men nått var galet i toleranserna
Syns i denna video att lösningen är komplicerad och ändå simpel i sin design....Gillar inte de "enkla" oringarna

 

 

(redigerad)

Då har jag beställt en reduserare ( Ford Racing ) = lättast att få hem fort genom jobbet och alla nipplar mm 

Blir att bygga om nästa helg.

Frågan är om en sådan bromsvågsventil måste stå upp eller kan den ligga ner?

Tänkte om man kunde montera den på befintlig plåt under huvudcylindern. För att slippa massa prylar överallt i motorrummet.

Ändrade %s av %s (%s)
3 timmar sedan, Puttsnisse said:

Då har jag beställt en reduserare ( Ford Racing ) = lättast att få hem fort genom jobbet och alla nipplar mm 

Blir att bygga om nästa helg.

Frågan är om en sådan bromsvågsventil måste stå upp eller kan den ligga ner?

Tänkte om man kunde montera den på befintlig plåt under huvudcylindern. För att slippa massa prylar överallt i motorrummet.

Hur en står spelar ingen roll.

Jag monterade min nere vid växellådan

  • Thanks 1
  • 2 weeks later...

Då har man varit i garaget hela dagen och byggt om allt samt monterat bromsvåg. 

Pedalen tar fortfarande några centimeter från golvet. Var även ute och provkörde i det fina vädret. Bromsen är stum och bra men tar ända nere.

Börjar fundera på om den nya huvudcylindern är kass. Tyckte inte jag fick ner någon ståltråd i hålen där oljan ska åka ner.

Har snart slitit ut luftskruvarna...………...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...