Jump to content

Generator renovering eller...


Miximan

Recommended Posts

Har idag lämnat in min Generator ( Motorcraft), och laddningsrelä för "provkörning" Tanken var/är att renovera dem men de lät meddela att man inte renoverar, eller reparerar, generatorer längre...lönar sig inte. Billigare att byta ut.

Vill dock ha dem provade/testade innan beslut. Vill också veta hur mång amps generatorn ger.  Min fråga är allmän.... Var/är Motocraft ett original till Mustang,eller en standard generator som passar till vad som helst? 

Link to comment
Share on other sites

Autolite hette det först och på 70 talet ”brandade” Ford om det till Motorcraft

Motorcraft såklart kanonbra och perfekt till originalbilen men hör nog egentligen inte till din årsmodell även om utseendet är exakt
Sånt här kan original nördarna bäst men rätt så säker att Autolite är rätt original om man ska vara petig

De ger rätt lite Ampere det finns lite olika från 38A till 55A

Är bilen inte original så skulle inte jag heller lägga en spänn på renovering.
Du kan köpa en ny Motorcraft generator!

Eller vill du ha mer kräm en Bosch generator som ger minst 60A beroende på modell. Mycket bättre än Motorcraft men lite pyssel få dit
Då blir du av med det externa laddrelät dessutom!

Enklast köpa en ny renoverad på Hansen racing och då kan de heta Motorcraft/Delco/Remy

Skulle jag gissa så har din generator redan bytts ut en gång och det blev då Motorcraft

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var på firman ELHÅ på Erstagatan i Sthlm med min originalgenerator. Hade med mig alla nya delar utom diodbryggan men det skulle kosta runt 2-2500 kr att få jobbet gjort. Han hade en (kanske fler) original Fordgenerator på hyllan till "gamla dollarpriset" som jag fick ge 1900 för. 60 ah, sa han. De gamla var ju på lägre effekt, som Per sagt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

… och kan tillägga att 65/66 hade en alternator som var omärkt baktill, men att det från 67 står Autolite. Dessa tidiga har dessutom den gängade klacken undertill där man spänner remmen, helt rundad... på senare årsmdeller - tex 70, så är den kantig. vet ej exakt när detta började.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...