tompa756 April 6, 2020 Report April 6, 2020 (redigerad) Hej! Jag har sökt här på forumet, och det står mycket om vevhusventilation och hur det borde vara kopplat. Det jag undrar över är hur det ser ut på min (väldigt okunnig) är det en catchtank det är kopplat till? (längst ner till vänster i nedre bilden) Borde inte slangen från oljepåfyllningen gå till luftburken istället för att gå ihop med slangen från andra ventilkåpan? Den andra slangen från tanken borde gå till insuget? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund April 6, 2020 Report April 6, 2020 Nej det där är inget vidare. Catchtank kan man ha men motorn ser knappast ut behöva det Locket närmast kameran ska ha filtrerad luft från insugsrören. Andra änden på höger ventilkåpa skall kopplas in i förgasaren eller direkt i insuget Den änden måste ha en PCV ventil som reglerar mängden annars blir det knas Här ett exempel på annan motor....Där ser du slangen går från kåpa och in i botten på förgasaren..De brukar ha en PCV uttag! Citera
tompa756 April 6, 2020 Author Report April 6, 2020 Tack så mycket! Då var det som jag trodde ändå. Då är det bara att skita i catchtanken då. Ör visst måste det vara det som syns i bild? Citera
tompa756 April 6, 2020 Author Report April 6, 2020 41 minuter sedan, tompa756 said: Tack så mycket! Då var det som jag trodde ändå. Då är det bara att skita i catchtanken då. Ör visst måste det vara det som syns i bild? Jag såg nu också att det inte gick vidare från catchtanken till insuget, utan ner via ett rör någonstans under motorn. Kan det vara någon Olje retur eller vart tar den vägen tro? Citera
Per Berglund April 6, 2020 Report April 6, 2020 Riv bort catch tanken det är bara en "banrace" pryl! Catch tank annars väldigt bra eftersom den hindrar olja sugas in i motorn.....Men då ska man nog ha en betydligt fräschare motor än din. Lite oljedimma tror jag inte bilens motor mår sämra av i nuläget. Däremot kan det vara en bränsle fälla eller "vapor canister" som du ser......Jag ser en längst till vänster i din ena bild. Den behövs inte heller och kan ofta krångla För spara tid länkar jag till ett youtube klipp där en snubbe beskriver principen okej om än lite långt. En del onödig information om MAF sensor som endast gäller för insprutningsmotorer Men visar väldigt bra iden om själva PCV ventieln du måste ha Citera
tompa756 April 6, 2020 Author Report April 6, 2020 Ja du ska ha väldigt mycket tack för svaren! Men vad gäller skick så vet du väl inte hur det är förutom att den inte är snygg och ser sliten ut. Den har inte ens gått 500 mil efter renovering hos shelby i USA Citera
Per Berglund April 6, 2020 Report April 6, 2020 3 timmar sedan, tompa756 said: Ja du ska ha väldigt mycket tack för svaren! Men vad gäller skick så vet du väl inte hur det är förutom att den inte är snygg och ser sliten ut. Den har inte ens gått 500 mil efter renovering hos shelby i USA Ser inte ut som den sett en skruvmejsel på 30år! Tid dödar en motor inte miltal. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.