Jump to content

Vevhusventilation mustang 73


tompa756

Recommended Posts

(redigerad)

Hej! Jag har sökt här på forumet, och det står mycket om vevhusventilation och hur det borde vara kopplat. Det jag undrar över är hur det ser ut på min (väldigt okunnig)

är det en catchtank det är kopplat till? (längst ner till vänster i nedre bilden) Borde inte slangen från oljepåfyllningen gå till luftburken istället för att gå ihop med slangen från andra ventilkåpan? 

Den andra slangen från tanken borde gå till insuget? 

 

IMG_20200406_100244.jpg

IMG_20200406_100238.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Nej det där är inget vidare.

Catchtank kan man ha men motorn ser knappast ut behöva det

Locket närmast kameran ska ha filtrerad luft från insugsrören.

Andra änden på höger ventilkåpa skall kopplas in i förgasaren eller direkt i insuget
Den änden måste ha en PCV ventil som reglerar mängden annars blir det knas

1.thumb.jpg.93094a99369ae85ae766721247a3ad44.jpg

 

Här ett exempel på annan motor....Där ser du slangen går från kåpa och in i botten på förgasaren..De brukar ha en PCV uttag!

 

1951894538_Enginenewmisc27July2014005.thumb.jpg.265af07646c50a50c1c876c20bc141f6.jpg

Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, tompa756 said:

Tack så mycket! Då var det som jag trodde ändå. Då är det bara att skita i catchtanken då. Ör visst måste det vara det som syns i bild? 

Jag såg nu också att det inte gick vidare från catchtanken till insuget, utan ner via ett rör någonstans under motorn. Kan det vara någon Olje retur eller vart tar den vägen tro? 

Link to comment
Share on other sites

Riv bort catch tanken det är bara en "banrace" pryl!
Catch tank annars väldigt bra eftersom den hindrar olja sugas in i motorn.....Men då ska man nog ha en betydligt fräschare motor än din.
Lite oljedimma tror jag inte bilens motor mår sämra av i nuläget.

Däremot kan det vara en bränsle fälla eller "vapor canister" som du ser......Jag ser en längst till vänster i din ena bild.
Den behövs inte heller och kan ofta krångla
 

För spara tid länkar jag till ett youtube klipp där en snubbe beskriver principen okej om än lite långt.

En del onödig information om MAF sensor som endast gäller för insprutningsmotorer

Men visar väldigt bra iden om själva PCV ventieln du måste ha

 

Link to comment
Share on other sites

Ja du ska ha väldigt mycket tack för svaren!

Men vad gäller skick så vet du väl inte hur det är förutom att den inte är snygg och ser sliten ut. Den har inte ens gått 500 mil efter renovering hos shelby i USA

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, tompa756 said:

Ja du ska ha väldigt mycket tack för svaren!

Men vad gäller skick så vet du väl inte hur det är förutom att den inte är snygg och ser sliten ut. Den har inte ens gått 500 mil efter renovering hos shelby i USA

Ser inte ut som den sett en skruvmejsel på 30år! 🙂

Tid dödar en motor inte miltal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...