Simon Lundqvist April 30, 2020 Report April 30, 2020 Hejsan, har ett litet problem som jag inte blir klok på. Bromsarna fungerade fint för några veckor sen innan jag installerade min line lock, efter line locken så behöver jag pumpa brumsarna 3-4 gånger innan dom ens börjar ta, systemet är luftat och jag har säkert dragit igenom över 5 liter bromsvätska för att vara säker på att det inte är någon luft i systemet. Jag har trummor bak och skivor fram, oken tog jag inte bort så där kan inget problem ligga, allt är spänt och jag kan inte se några synliga läckage även om jag känner på alla igångar med fingrarna efter att systemet har tryck i sig. Jag kan av någon anledning pumpa upp tryck och håller jag kvar trycket genom att inte släppa upp pedalen så sjunker den inte alls, släpper jag den och väntar i 20 sekunder så går pedalen dock i botten.... Jag har självklart även testat att koppla bort line locken, sätta tillbaka röret som var där innan och luftat men det hjälper inte heller, samma problem där att jag kan pumpa upp tryck och hålla nere pedalen utan att den sjunker för att sedan ha att den går i botten ifall jag trycker ner den efter 20 sekunder igen.... Vad kan felet vara? Är det sådan otur att huvudbromscylindern har gått åt pipan? Vart kan man då hitta en 2 krets som är till skivor fram och trummor bak? Vill verkligen ut och köra nu men känns som att det bara uppstår nya problem när man väl fixat ett annat.... Lägger en bild på hur min bromscylinder ser ut. Citera
Per Berglund April 30, 2020 Report April 30, 2020 (redigerad) Först är det en huvudcylinder för servo men du har ingen så slaglängden kan vara för kort. Den cylindern hör inte alls dit egentligen utan något hemkört Gissningsvis är då även tryckpinnen som går in i HV i fel längd....Obelastad ska den knappt nudda cylindern i HV Sen är Fords bromssystem luftat under tryck från reservoaren.....Kan då vara ett helvete att försöka lufta med pedal......Nästan omöjligt ibland. Ingen ide du försöker suga från hjulcylindrarna utan det ska göras med övertryck Ska man göra det manuellt ska egentligen cylindern luftas på bänk man kan vara ett helvete ändå. Spontant känns det som om problemen har kommit med eftermarknads huvudcylindrar. Jag har luftat original cylindrar som gått hur bra som helst men sen har det bara blivit värre med eftermarknad Har själv blivit tokigt på Ford system så efter jag skaffade en tryckpump har det aldrig varit problem....Denna en ren fröjd! https://www.summitracing.com/int/parts/mvp-0252 Eftersom jag misstänker bilen haft trumbromsar så sitter det bergis fel fördelningsblock (strax under HV) Rätt fördelningsblock ska ha en bromsreducering till bakre krets....Din saknar kanske det Ändrade %s av %s (%s) Citera
Simon Lundqvist April 30, 2020 Author Report April 30, 2020 14 minutes ago, Per Berglund said: Först är det en huvudcylinder för servo men du har ingen så slaglängden kan vara för kort. Den cylindern hör inte alls dit egentligen utan något hemkört Gissningsvis är då även tryckpinnen som går in i HV i fel längd....Obelastad ska den knappt nudda cylindern i HV Sen är Fords bromssystem luftat under tryck från reservoaren.....Kan då vara ett helvete att försöka lufta med pedal......Nästan omöjligt ibland. Ingen ide du försöker suga från hjulcylindrarna utan det ska göras med övertryck Ska man göra det manuellt ska egentligen cylindern luftas på bänk man kan vara ett helvete ändå. Spontant känns det som om problemen har kommit med eftermarknads huvudcylindrar Jag har luftat original cylindrar som gått hur bra som helst men sen har det bara blivit värre med eftermarknad Har själv blivit tokigt på Ford system så efter jag skaffade en tryckpump har det aldrig varit problem....Denna en ren fröjd! https://www.summitracing.com/int/parts/mvp-0252 Eftersom jag misstänker bilen haft trumbromsar så sitter det bergis fel fördelningsblock (strax under HV) Rätt fördelningsblock ska ha en bromsreducering till bakre krets....Din saknar kanske det Tycker bara att det känns skumt att allt har fungerat fram tills jag tog bort ett rör och fick in lite luft, det kommer ju inte ut någon luft alls just nu så tycker ju ändå att allt ska fungera om det gjorde det innan jag tog bort 1 rör för att sätta dit ett nytt Jag har ju både luftat manuellt samt kört en bromsluftare med hjälp av tryckluft via luftningsnipplarna men det kanske inte heller hjälper? Så det första jag egentligen borde investera i är en sådan du länkade samt ett nytt fördelninsgblock fast det fungerade innan? Citera
Simon Lundqvist April 30, 2020 Author Report April 30, 2020 30 minutes ago, Per Berglund said: Eftersom jag misstänker bilen haft trumbromsar så sitter det bergis fel fördelningsblock (strax under HV) Rätt fördelningsblock ska ha en bromsreducering till bakre krets....Din saknar kanske det Så som mitt system är nu så har jag 1 rör från cylindern som går till ett fördelningsblock under cylindern som sedan splittar till höger och vänster sida fram, sen har jag 1 rör som går bak till bakaxeln som sedan splittras där bak via ett fördelningsblock. Det känns ju som sagt inte att det skulle vara något fel på fördelningsblocken när bilen har gått igenom besiktningar med perfekt bromsverkan utan snarare att det antingen är cylindern det är fel på eller att den inte luftas ordentligt, så man kanske borde investera i en sådan du länkade + rätt 2 krets cylinder? (Om du har lust så får du gärna länka den också från summit, du verkar ha mer koll än mig på vad som egentligen behövs så jag slipper problemen) Citera
Per Berglund April 30, 2020 Report April 30, 2020 16 minuter sedan, Krushy said: Så som mitt system är nu så har jag 1 rör från cylindern som går till ett fördelningsblock under cylindern som sedan splittar till höger och vänster sida fram, sen har jag 1 rör som går bak till bakaxeln som sedan splittras där bak via ett fördelningsblock. Det känns ju som sagt inte att det skulle vara något fel på fördelningsblocken när bilen har gått igenom besiktningar med perfekt bromsverkan utan snarare att det antingen är cylindern det är fel på eller att den inte luftas ordentligt, så man kanske borde investera i en sådan du länkade + rätt 2 krets cylinder? (Om du har lust så får du gärna länka den också från summit, du verkar ha mer koll än mig på vad som egentligen behövs så jag slipper problemen) Själva fördelningsblocket är säkert OK Efter blocket på 65-66 borde det sitta en reducering till bakre trummor typ sådan Men kan ju funka ändå det är ju inget original system i nuläget Citera
Per Berglund April 30, 2020 Report April 30, 2020 40 minuter sedan, Krushy said: Tycker bara att det känns skumt att allt har fungerat fram tills jag tog bort ett rör och fick in lite luft, det kommer ju inte ut någon luft alls just nu så tycker ju ändå att allt ska fungera om det gjorde det innan jag tog bort 1 rör för att sätta dit ett nytt Jag har ju både luftat manuellt samt kört en bromsluftare med hjälp av tryckluft via luftningsnipplarna men det kanske inte heller hjälper? Så det första jag egentligen borde investera i är en sådan du länkade samt ett nytt fördelninsgblock fast det fungerade innan? Japp så säger alla inkl. mig själv Som jag skrev ovan det funkar inte lufta från nipplarna...Tvärtom blir det nästen större luftbubblor. Du kan ju pröva gå igenom huvudcylindern det kan ju hända du trampat sönder tätningarna Fördelningsblocket beror på vilken modell....Är det ett senare årsmodell än 1967 så innehåller den ju en ventil som kan blockera ena kretsen. Den kan behöva nollställas isåfall...Sällan dom går sönder Börja så 1 Citera
Simon Lundqvist April 30, 2020 Author Report April 30, 2020 13 minutes ago, Per Berglund said: Japp så säger alla inkl. mig själv Som jag skrev ovan det funkar inte lufta från nipplarna...Tvärtom blir det nästen större luftbubblor. Du kan ju pröva gå igenom huvudcylindern det kan ju hända du trampat sönder tätningarna Fördelningsblocket beror på vilken modell....Är det ett senare årsmodell än 1967 så innehåller den ju en ventil som kan blockera ena kretsen. Den kan behöva nollställas isåfall...Sällan dom går sönder Börja så Tack för hjälpen, ska prova att plocka bort huvudcylindern imorgon och se ifall man kan lufta den på bänken utan dessa återcirkulerande grejerna å se ifall man får igång allt igen! Citera
Simon Lundqvist May 1, 2020 Author Report May 1, 2020 19 hours ago, Per Berglund said: Japp så säger alla inkl. mig själv Som jag skrev ovan det funkar inte lufta från nipplarna...Tvärtom blir det nästen större luftbubblor. Du kan ju pröva gå igenom huvudcylindern det kan ju hända du trampat sönder tätningarna Fördelningsblocket beror på vilken modell....Är det ett senare årsmodell än 1967 så innehåller den ju en ventil som kan blockera ena kretsen. Den kan behöva nollställas isåfall...Sällan dom går sönder Börja så så, jag började med att plocka bort cylindern och lufta den på bänken. Efter ca 15 minuters luftande så var det fortfarande luft i cylindern så jag började med att plocka isär den. Väl inne i cylindern så ser jag att förra ägaren haft mycket fukt i systemet för det är både rost i behållaren, i själva cylindrarna och packningarna är helt utslitna.... Får beställa hem en ny huvudcylinder nu då verkar det som Citera
Per Berglund May 2, 2020 Report May 2, 2020 (redigerad) On 2020-05-01 at 13:52, Krushy said: så, jag började med att plocka bort cylindern och lufta den på bänken. Efter ca 15 minuters luftande så var det fortfarande luft i cylindern så jag började med att plocka isär den. Väl inne i cylindern så ser jag att förra ägaren haft mycket fukt i systemet för det är både rost i behållaren, i själva cylindrarna och packningarna är helt utslitna.... Får beställa hem en ny huvudcylinder nu då verkar det som Ja så brukar det bli när man väl är där och skruvar. Gjutjärns cylindrarna känsliga och ofta bedrövlig kvalitet. Tips är att köpa en i aluminium för 5.0 maskinerna på 90-2000 talet Då är det aluminiumhus med plastbehållare. Både billigare och bättre Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.