Hampus cmc1125 February 4, 2005 Report February 4, 2005 Hepp!Var på besiktningen häromdagen. Det visade sig att CO2-nivån låg på 0,2 och gränsvärdet är 5,5!! Har jag fel för mig om jag tror att man får ut lite mer kräm om man höjer? Motorn gåt för övrigt kanonbra. Aldrig någon tvekan eller liknande. Men man vill ju alltid ha mer... Den suger i sig ca 1,3-1,5 liter milen i 110-120 km/h. Motorn är en 351W och skall enligt uppgift ligga på mellan 320-350 Hkr. Citera
Gäst February 4, 2005 Report February 4, 2005 Ja det låter ju bra för ekonomin iallafall.Lite tunt är det så några pollar till får du och du ökar på med soppan.12.5:1 i förhållande är idealiskt för effekt.Du ligger nog runt 14:1 nu.Själv monterar jag nu in en lambda sond i avgassystemet så jag kan övervaka detta bättre.Billigt på Summit med sond+mätare=700spännSvårt utan mätare eftersom du bara kan gå på hur stiften ser utSUM-G2986 A/F GAUGE ONLY BAR GRAPH $27.95 SUM-G2989 STANDARD O2 SENSOR $29.95 SUM-G2990 O2 SENSOR BUNG WELD-IN $4.99 Citera
sniffer May 2, 2005 Report May 2, 2005 Ja det låter ju bra för ekonomin iallafall.Lite tunt är det så några pollar till får du och du ökar på med soppan.12.5:1 i förhållande är idealiskt för effekt.Du ligger nog runt 14:1 nu.Själv monterar jag nu in en lambda sond i avgassystemet så jag kan övervaka detta bättre.Billigt på Summit med sond+mätare=700spännSvårt utan mätare eftersom du bara kan gå på hur stiften ser utSUM-G2986 A/F GAUGE ONLY BAR GRAPH $27.95 SUM-G2989 STANDARD O2 SENSOR $29.95 SUM-G2990 O2 SENSOR BUNG WELD-IN $4.99Hur går de med lambdamätare när man kör blytillsats? Fungerar den som den skall då ? Funderar lite då en sådan verkligen inte skulle skada att ha när man ställer in förgasare och så.Undrar även lite varför ventilerna på (orginal) toppen kräver blytillsats medans vissa toppar inte kräver de? Någon synlig skillnad på toppen? Eller va är skillnaden?Använder du blytillsats i din bil. Eller behöver inte dina eftermarknadstoppar de? Citera
Roger May 2, 2005 Report May 2, 2005 Om motorn går bra med en Co på 0,2 så låt det vara.Det enda som händer om du skruvar upp den är att den ger mer bränsle på tomgång,det blir ingen skildnad vid fullgas då det är huvudmunstyckerna som sköter bränsleflödet. Citera
sniffer May 2, 2005 Report May 2, 2005 Om motorn går bra med en Co på 0,2 så låt det vara.Det enda som händer om du skruvar upp den är att den ger mer bränsle på tomgång,det blir ingen skildnad vid fullgas då det är huvudmunstyckerna som sköter bränsleflödet.Nej inte så jag menade. Menade mera att man har nytta av den vid prov av andra förgasare och när man skall grejja med andra munstycken och så. Även så tycker jag de skulle va lite kul att ha mätaren just för att se att de rör sig lite och kanske eventuellt om man får konstig gång på bilden så man kanske kan komma snabbare underfull med att den tar tjuvluft, bränslebrist eller likande (on de nu är problemet). Citera
Roger May 3, 2005 Report May 3, 2005 Det var till Hampus jag skrev inlägget och inte till dej Sniffer. Citera
Husse May 12, 2005 Report May 12, 2005 Ja det låter ju bra för ekonomin iallafall.Lite tunt är det så några pollar till får du och du ökar på med soppan.12.5:1 i förhållande är idealiskt för effekt.Du ligger nog runt 14:1 nu.Själv monterar jag nu in en lambda sond i avgassystemet så jag kan övervaka detta bättre.Billigt på Summit med sond+mätare=700spännSvårt utan mätare eftersom du bara kan gå på hur stiften ser utSUM-G2986 A/F GAUGE ONLY BAR GRAPH $27.95 SUM-G2989 STANDARD O2 SENSOR $29.95 SUM-G2990 O2 SENSOR BUNG WELD-IN $4.99Hur går de med lambdamätare när man kör blytillsats? Fungerar den som den skall då ? Funderar lite då en sådan verkligen inte skulle skada att ha när man ställer in förgasare och så.Undrar även lite varför ventilerna på (orginal) toppen kräver blytillsats medans vissa toppar inte kräver de? Någon synlig skillnad på toppen? Eller va är skillnaden?Använder du blytillsats i din bil. Eller behöver inte dina eftermarknadstoppar de?Man ser skillnaden på topparna om man tar ur en ventil, en topp för blyfri bensin har infrästa ventilsäten av stål, ventilsätes vinkeln är alltså inte fräst direkt i gjutjärnet i toppen utan i en stålring som är infräst och inpressad i toppen.Det är godset i toppen som tar stryk av blyfri bensin och inte ventilen, därav den infrästa stålringen. Citera
sniffer May 13, 2005 Report May 13, 2005 Ja det låter ju bra för ekonomin iallafall.Lite tunt är det så några pollar till får du och du ökar på med soppan.12.5:1 i förhållande är idealiskt för effekt.Du ligger nog runt 14:1 nu.Själv monterar jag nu in en lambda sond i avgassystemet så jag kan övervaka detta bättre.Billigt på Summit med sond+mätare=700spännSvårt utan mätare eftersom du bara kan gå på hur stiften ser utSUM-G2986 A/F GAUGE ONLY BAR GRAPH $27.95 SUM-G2989 STANDARD O2 SENSOR $29.95 SUM-G2990 O2 SENSOR BUNG WELD-IN $4.99Hur går de med lambdamätare när man kör blytillsats? Fungerar den som den skall då ? Funderar lite då en sådan verkligen inte skulle skada att ha när man ställer in förgasare och så.Undrar även lite varför ventilerna på (orginal) toppen kräver blytillsats medans vissa toppar inte kräver de? Någon synlig skillnad på toppen? Eller va är skillnaden?Använder du blytillsats i din bil. Eller behöver inte dina eftermarknadstoppar de?Man ser skillnaden på topparna om man tar ur en ventil, en topp för blyfri bensin har infrästa ventilsäten av stål, ventilsätes vinkeln är alltså inte fräst direkt i gjutjärnet i toppen utan i en stålring som är infräst och inpressad i toppen.Det är godset i toppen som tar stryk av blyfri bensin och inte ventilen, därav den infrästa stålringen.Hur går de med blytillsats + lambda då? För blytillsats kan jag ju inte hoppa över direkt då jag har orginalgrejjerna i min motor :/ Citera
sniffer June 27, 2005 Report June 27, 2005 Ingen som har koll på dedära med om lambda sond går att köra med ihop med blytillsats? Blir de samma fenomen som blyad bensin då och alltså inte möjligt eller är de bara någon tillsats av något ämne som inte påverkar lambda utan bara smörjer ventilsäten? Har ju gåt ett tag nu sen jag ställde frågan och ännu inte fått något svar så tänkte att jag flyttar upp tråden lite för att kanske få ett svar av någon som vet. Vill ju ha lamda sond + mätare i bilen om möjligt.Hur mycket blir frakten på om man beställer de sakerna som Per B skrev för 700kr ?Och va är igentligen skillnaden på en bredbands och smalbandslamda?Hur blir värdena med E85 gämfört med Bensin? Stämmer detta tro?CNG 17.2LPG (Propan) 15.5Bensin 14.7 Diesel 14.6E85 9.9Etanol 9.0Metanol 6.4Nitromethane 1.7 Citera
429SCJ-R June 27, 2005 Report June 27, 2005 Om motorn går bra med en Co på 0,2 så låt det vara.Det enda som händer om du skruvar upp den är att den ger mer bränsle på tomgång,det blir ingen skildnad vid fullgas då det är huvudmunstyckerna som sköter bränsleflödet.Åker du holley så påverkar tomgångsskruvarna även bränsleblandningen på fullgas, dom är alltid inkopplade och väldigt avgörande även på fullgas.Kan nämna att på en 428 som vi körde på strippen så skiljde det 0.3sekunder mellan rätt eller felaktigt ställd tomgångsbränsleblandning. Citera
Roger June 27, 2005 Report June 27, 2005 Det var mer än jag viste att Hollyn även ger bränsle på tomgångskruvarna till fulgas.Konstigt att dom som bromsade min förra motor inte viste det och höjde tomgången istället för att gå upp ett steg på huvudmunstycken.När du åker 3 tiondelar fortare med höjd tomgångsblandning så kansk du skulle prova att sätt dit större munstycken då kanske du kunde åka ännu fortare.Men jag tror inte hampus får ur mer kräm genom att skruva ut skruvarna snarare att den går oroligare på tomgång. Citera
429SCJ-R June 27, 2005 Report June 27, 2005 Du behöver ju inte nödvändigtvis höja tomgången om du justerar upp blandningen, det är ju till en viss gräns möjligt att ställa ner gasspjället i kombination med ökad bränslemängd via tomgångsblandningen. Sedan så är det ju som så att det som gör att du får bränsle via tomgångskanalerna är vacuumet i insuget. Så beroenede på hur stor förgasare du har i förhållande till flödet i din motor så kommer den att suga till sig bränsle från tomgångskanalerna olika långt upp i varvtalsregistren. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.