Jump to content

Är det ok att endast byta ut ett däck fram ?


Kapten Telge

Recommended Posts

(redigerad)

Har orginal däcken som gått ca.1000 mil på min Musse.Bilen är nyss servad och mönsterdjupet fram är 6 mm på båda däck. Höger fram har en skada på utsidan, som jag skrivit om i en annan tråd

Är det ok att byta ut endast det skadade däcket,eller måste jag byta bägge fram ? Avser att köpa ett nytt däck av samma fabrikat

Tacksam för svar

 

edit,egentligen är inte tanken att Jag skall stå för kostnaden. Jag vill endast veta om det går bra 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Hej på er. Tycker frågan är adekvat. Ingen vill svara... Vad har jag missat ?  Talat med först en däckfirma i Västerås,dom vet inte. Sen Hedins i Västerås (som säljer) Mussar dom tror att man behöver byta bägge fram. Kom igen .. var frågan så svår 🙂  Kommer från Subarus där det är ,om det är fel på 1 däck måste man byta alla fyra 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Måste byta och måste byta, det är ju inte precis som att bilen kommer falla sönder i molekyler ifall du bara byter 1 däck fram, tumreglen jag har fått höra är dock att man byter dom i par för att man ska ha samma fabrikat på vänster och högersidan. Kör du som en vanlig Svensson så ser jag inget problem med att bara byta 1 däck fram, är det bara samma fabrikat/variant av däcket så ska det inte vara några problem alls.

Link to comment
Share on other sites

Hur gamla är däcken? Bytte bak på min pga de var slitna (har suttit på sen bilen var ny). Var då mycket bra mönster fram såg jag och räknade bara med två däck.
Däckfirman ansåg att mönsterdjupet skulle räcka minst två säsonger till, men vid närmare kontroll var det väldigt mycket torrsprickor som tom jag fattar att det ska man inte belasta vid roligare körning. Blev fyra nya däck.

Vet inte om bilen även känner av att rullkretsen blir fel om ett däck är slitet mot ett helt nytt, om det larmar då?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Richy said:

Hur gamla är däcken? Bytte bak på min pga de var slitna (har suttit på sen bilen var ny). Var då mycket bra mönster fram såg jag och räknade bara med två däck.
Däckfirman ansåg att mönsterdjupet skulle räcka minst två säsonger till, men vid närmare kontroll var det väldigt mycket torrsprickor som tom jag fattar att det ska man inte belasta vid roligare körning. Blev fyra nya däck.

Vet inte om bilen även känner av att rullkretsen blir fel om ett däck är slitet mot ett helt nytt, om det larmar då?

Bilen är från 2016. Nu gått strax över 1000 mil. Får ingen hjälp nånstans.Ps. skrev några meningar till ,men raderade. Återkommer i ärendet  

Link to comment
Share on other sites

Tjäna.

Ska nog vara så att däcken på samma axel ska vara lika i slitage och mönster.

Det vill säga att du inte ska byta ett däck om du inte sätter dit ett likadant i slitage och mönster.

Det bästa är att byta bägge.

Men kolla även dom andra efter torrsprickor och andra skador.

Har du en skada på ett bakdäck och byter till ett nytt på ena sidan kan jag tänka mig att det påverkar diffen

på ett negativt sätt. Kanske inte mycket men ändå.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...