Jump to content

Bromsservo pysande/sugande ljud


Recommended Posts

Monterade eftermarknadskit för ca 6 år sedan med Borgesson skivbromsar fram samt bromsservo. Nu har servon börjat låta med ett sugande läte ändå tills jag trampar på bromspedalen. Då tystnar lätet. Misstänker trasigt membran. Vet någon om detta membran går att byta, och var man beställer ett nytt sådant ?

Nästa fråga - vacummet hämtas från Holly Sniper EFI, och där har följande fenomen uppkommit :
- När man gasar på så lägger sig inte varvet med en gång utan "hänger kvar" innan det går ner. Har prövat med returfjäder (som på förgasartiden" men det gav ingen skillnad.
- Jag tycker det hackar till lite vid 5.200-5.500 rpm där det tidigare matade på med full effekt till 6.000 rpm
Kan detta ha någon koppling till det trasiga membranet i bromsservo så att detta pysande påverkar värdena till EFI ?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Det jag hört om bromsservo är att livstiden är inte mycket längre än du upplevt.
Speciellt på entusiastbilar som inte används så ofta och eftermarknads membran som inte har samma fina kvalitet som OEM
Fråga leverantören om det går byta....Oftast så billiga att man köper ny burk

Sniper är bäst du ställer frågan till Stefan på Facebook.....Om det är han du köpt av såklart!
Visst kan det påverka min erfarenhet på Sniper som jag tidigare kört med är att det är oerhört känsligt på alla möjliga sätt tyvärr.

Att det hackar till är inte vakuum utan troligen något elektriskt eller störning.......Kan vara riktigt bökigt hitta felkällan.
Sniper har ju en inspelningsfunktion som du isåfall bör använda när det händer.
Den filen kan du sedan skicka till Stefan så ser han direkt vad som händer.

Att den inte återgår till korrekt tomgång låter däremot mer kopplat till servo problemet

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack Per-
Kunniga råd som alltid-

Enligt VP Autoparts säljs det inte lösa membran, och ny servoklocka kostar 4.300kr- 
Frågan är om man är sugen eller om man blir blåst.... 🙂 
Dock inget ont över VP Autoparts som är min hovleverantör.

Hälsningar

Claes H

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Sebring said:

Tack Per-
Kunniga råd som alltid-

Enligt VP Autoparts säljs det inte lösa membran, och ny servoklocka kostar 4.300kr- 
Frågan är om man är sugen eller om man blir blåst.... 🙂 
Dock inget ont över VP Autoparts som är min hovleverantör.

Hälsningar

Claes H

Hovleverantör eller ej så har jag märkt att dom inte har riktigt koll ännu på vad som funkar eller inte.
Som många andra köper dom hem de produkter som kan säljas...D.v.s nästan aldrig premium fabrikat
Just bromsservo är väldigt ojämt inte bara från dom utan från de flesta.
Du blir inte "blåst" utan får som du upplevt en kort livstid eller dålig funktion på vissa saker.
Det har jag själv erfarigt flera gånger och har svårt ta lärdom av själv.

Just bromsservo har jag köpt direkt av experterna på West Coast Cougar Classic
De verkar ha den detaljkunskap som behövs och lägger ner den extra energin för att det ska bli RÄTT.
Borgesson är en gigant och de gör en massa system som i stort är bra men jag gissar det oftast blir lite väl "universal one size fits all"
Den här videon från WCCC gav mig många aha upplevelser och man märker att de kan detta

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...