Jump to content

Glappa leder


Grants

Recommended Posts

Kan bara inte fatta hur man kan konstruera något så jäää...

Finns det flera än jag som har problem och tycker den övre leden i framvagnen inte har gjorts någon större pannskrynkling åt?

Jag tror det heter övre bärarms-led och den är bultad i karossen.

Har just fixat vänstra sidan med rengöring, lack av innerskärm + div delar, och med nya bussningar. Nu har jag gått på den andra sidan.

Gängorna i leden är som ägg, beror förstås lite på tidigare ägares smörjintervaller. Den glappar ganska bra i sitt fäste. Vägegenskaperna blir väl därefter också.

Är intresserad om ni har gjort någon annan lösning, berätta gärna.

Funderar själv på att cadda upp den i Solid Edge för att sedan omkonstruera, lite problem är det ju med plats.

Vet någon var man kan få tag på leden här i Sverige till ett vettigt pris?

Jag har precis fått hem delar från USA och hade inte tänkt att beställa något mera för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Hansen Racing, Norrlands Custom etc, alla har slitdelar till våra Mustanger, ofta ochså så billigt att det inte lönar sig att ta hem från USA.

Vad gäller ombyggnad - titta på firmorna i USA - det finns ett antal lösningar för att ersätta den gamla framvagnen - kostar bara flis.

NPD, Mustangs Unlimited, California Mustangs, CJ Ponyparts etc etc

Kolla vår LÄNK sida - de flesta finns där.

Kolla vår TEKNIK sida - finns många renoverings tips / beskrivningar där.

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker först med Hansen.

Tycker att det är märkligt att hela fjäderfästet ska förflytta sig i sidled vid fjädring.

Jag är ganska ny ägare till Mustang och känner inte till dess mystik.

Tack för det Göran!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kul formulering för en mystisk bil är det sanneligen.

Min bil är krockad höger fram och det övre länkarms fästet är ersatt med ett stort plattjärn.

Ja se dessa jänkare det är ju funktionellt men det vinner inte någon skönhets tävlig, så glapp är nog mitt minsta problem.

Har inte kört bilen än någon längre sträcka, den kanske kissar som en hund med ena bakbenet.

Link to comment
Share on other sites

Hej Göran, jag är inte riktigt med på vad du menar med att "fjäderfästet" rör sig i sidled vid fjädring, det som ändrar sig markant vid fjädring är Hjulvinkel (Camber) detta beror på att övre länkarmen är så mycket kortare än den undre. Men hade man inte kompromissat på det här sättet och använt en lika lång övre länkarm som den undre hade fästet hamnat så långt in att V8 hade varit omöjligt.......jag föredrar att hjulen vickar lite när det är guppigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej Göran, jag är inte riktigt med på vad du menar med att "fjäderfästet" rör sig i sidled vid fjädring, det som ändrar sig markant vid fjädring är Hjulvinkel (Camber) detta beror på att övre länkarmen är så mycket kortare än den undre. Men hade man inte kompromissat på det här sättet och använt en lika lång övre länkarm som den undre hade fästet hamnat så långt in att V8 hade varit omöjligt.......jag föredrar att hjulen vickar lite när det är guppigt.

Ska försöka förklara mig bättre, den övre länkarmslagring har höger-gäng (grov stigning) på båda sidor, vid fjädring så förflyttas länkarmen längsled och det är då caster-vinkeln som ändrar sig. Jag har nu sett att det finns nya lösningar som jag tror mera på, NPD är en av dom som har kitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...