Jump to content

Bilen dog efter jag justerade kupefläkten


Darkis

Recommended Posts

(redigerad)

Hej igen

Detta hände igår, vi var på crusing i Enköping där vi självklart krypkörde emellanåt och tog rökpauser och köpte glass o kaffe var borta 3timmar , sen bestämte vi oss att det var dax att åka hem till Västerås och kolla läget där innan hemgång.

Väl i Västerås så tog vi en runda nere i Cityringen och jag justerade kupefläkten, vid det här laget har jag använt AC och vanlig fläkt flitigt , DÅ BANG så dog bilen och det kom upp en splashmedd i infotanment att P läge inte var i läge och det skorra till så in helvete i 3sec som det var diffen eller i växellådan mekanism som skrek ex kuggdrev som låg på innan jag fick stopp på bilen...

jag sa till sambon VAD FAN VAD DET DÄR FÖR NÅT halvhögt och mäniskorna som gick hörde och oxså oljudet från drivlinan, men efter jag fick stopp på bilen och la väljaren i P läge och starta om bilen så rullar han på som inget att hade hänt, vevade ner fönsterrutorna och lyssnade efter missljud men hörde absolut ingetting.

Vad fan var det som hände har någon som helt en liten gnutta information eller spekulation vad det kan vara, och det där kuggoljudet kan det ha skada nåt?

Har SYNC2 och det finns en uppdatering som FORD vägrar uppdatera så länge bilen fungerar.😧 kan detta vara ett sådant fel som har med mjukvaran ?

bilen har gått nu 7600mil snart! SERVICE är alltid gjorda och är en automat,

 

tacksamt för svar! 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svårt att avgöra på ett ljud man inte har hört vad det var som hände.

Tur att bilen klarade sig så att den inte "died with a wery expensive noice".

En massa funktioner i bilen styrs av digital programvara. Exempelvis när man cruizar och det är varmt och ACn är på så orkar inte ACn göra jobbet på 500 rpm på motorn och då skickar ACn en signal till motorstyrningen att höja varvet på motorn till 1000 rpm så ACn orkar göra jobbet (och då går det för fort för att cruiza med manuell låda).

Troligen kan diverse programvara interagerat på ett sätt som fick programvaran att krascha och då blandades växellådan in på ett mindre bra sätt.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
13 minuter sedan, Prime Mover said:

Svårt att avgöra på ett ljud man inte har hört vad det var som hände.

Tur att bilen klarade sig så att den inte "died with a wery expensive noice".

En massa funktioner i bilen styrs av digital programvara. Exempelvis när man cruizar och det är varmt och ACn är på så orkar inte ACn göra jobbet på 500 rpm på motorn och då skickar ACn en signal till motorstyrningen att höja varvet på motorn till 1000 rpm så ACn orkar göra jobbet (och då går det för fort för att cruiza med manuell låda).

Troligen kan diverse programvara interagerat på ett sätt som fick programvaran att krascha och då blandades växellådan in på ett mindre bra sätt.

Jaha det var ju osmart sätt , har aldrig vart med om sånt på någon annan bil. Ja oljudet lät som kuggar hoppades över typ ”rassel” kuggar som tvingades på något sätt fast ”driven” låg som växel .får hoppas att den inte tog skada , den går som vanligt annars

och vi har ju vart på andra crusing ochr inte hsr hänt , märkligt mådte vara ödet

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det låter som om det kunde vara ett "digitalt haveri" i programvaran och lådans styrning drabbades och försökte kanske lägga in två växlar samtidigt. Kolla med någon som är hemma på växellådan och programvaran och hör vad de säger. Om du ska serva bilen snart och byta olja på växellådan så be att de kollar magnetpluggar och filter efter spånor och eventuellt så kan de se på oljan om det är onormalt med partiklar i oljan. (På mer avancerade maskiner (och racerbilar) så tar man regelbundet oljeprover och letar efter olika metallpartiklar. Finns det exempelvis onormala mängder lagermetaller så stoppas maskinen omedelbart.)

Link to comment
Share on other sites

På äldre bilar (före 2005) så har man vajer mellan växelspak till lådan.

Försöker man lägga i P med bilen rullande så skorrar det tills bilen stannat och mekaniska armen i lådan för P hamnat i låst läge.

Även 6R80 har denna funktion, bild på det nedan.

Är det vajer mellan växelspak och låda på 2016? 

Om inte så kan det vara att läget för P automatiskt har lagts i vid lådan.

 

image.thumb.png.71f7deb0a565cfc2f52f901f13edb8a2.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...