Jump to content

Renovera toppar eller köpa nya aluminium?


Glottis

Recommended Posts

Hej

Har en Mustang II från 75 med en 302 som skulle behöva fixa topparna på, topparna är inte original från -75 utan gissningsvis slutet på 60 talet. Har hört mig för med en lokal firma som vill ha 9' för att renovera dom befintliga topparna, "allt nytt i dom och blyfritt"
Jag har även kikat på aluminiumtopppar från ANAB

http://www.anabint.se/Produkter_Bildelar_toppar_%26_tilbehor___Toppar_SBF.html

Men jag bli lite osäker på dom då det är 2.02tums ventiler på dem, och jag misstänker att det kan bli problem med mina originalkolvar.
Någon som kör med dessa toppar med originalkolvar?

Någon som har några andra bra förslag? är det bara "pengar i sjön" att renovera dom befintliga? 
Blir det någon större skillnad med moderna alu-toppar? 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag har testat Kinesium toppar och jag kommer inte köpa dom igen.
Kan tyvärr inte lägga upp de filmer/bilder jag har p.g.a uppgörelse

Annars inga problem med 2,02" ventiler då din motor är en "smog" motor och har stora utrymmen för ventiler.
ANAB topparna är egentligen för stora för din motor utan du skulle ha 1.90" med 170cc annars är det risk för det blir dålig förbränning låga varv.
Edelbrock E-street är optimalt och bra pris 
Man behöver dessutom inte oroa sig modifiera dom!!

Jag skulle renovera topparna särskilt om de är från slutet 60-tal....Bra tryck i dom men man behöver slipa upp avgaskanalerna lite.

9000kr låter väldigt billigt om allt ingår??
Isåfall återanvänds samtliga ventiler och fjädrar?   Kanske inte heller planar topparna?

Ford toppar bör man alltid plana av då det särskilt på 302" som har så små toppbultar och vill gärna skjuta packning.
Toppbultar måste du ändå byta så passa på med ARP så blir det lite bättre "kläm"

Skillnaden är ingen alls om du inte byter till matchande kamaxel samtidigt

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...