Jump to content

Recommended Posts

Hej

Tack Lars för den fina skissen, finns det lösa reservdelar att köpa ?

Hur lätt är det att byta packboxarna ? Har aldrig varit och jobbat i bakaxeln, men det löser sig troligtvis nu när jag har en spränskiss !

Hälsningar

Johan :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Det är busenkelt jag bytte en förra veckan.

Pris från Hansen Racing: 150kr

Inte 1 timme i arbete.

Skruva bara av den stora muttern längst bak och dra bort yoken

Packboxen (nr 4676 på bilden) slår du bara bort med skruvmejsel och hammare.

Nästan knepigare att slå in den nya eftersom du måste fixa ett rör i rätt dimension som du slår in den med.

Sen är det bara montera in muttern igen med rätt moment!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Plockade ner bakaxel ikväll, har köpt ny packbox hos Hansen.

Men jag har problem att lista ut hur min packbox på diameter på 75 mm

skall passa.

Det verkar sitte en packbox på 85 mm på min axel. Försöker lista ut hur det hänger ihop.

Sitter det en annan packbox bakom denna 85 mm skydd ???

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Nej det är bara den.

Det du mäter på bilden är enbart kragen på själva packboxen

Kragen är säkert 10mm större än den del av packboxen som ska slås in i gjutjärnshuset

Mät invändigt på första försänkningen innanför kragen så ser du om det verkar stämma

Link to comment
Share on other sites

Här är det våld som räknas! :lol:

Du kan exempelvist knacka ihop packboxen med don och hammare så att den blir mindre än hålet och då kan du sen lätt vrida ur den.

På enklaste sätt måste du iallafall deformera den så den lossnar från sitt säte.

Ingen idé att försöka få bort den i ett helt stycke.

Link to comment
Share on other sites

Tog bort min packbox med lite "våld" inga större problem. Men, säg den som får vara glad länge, Inte en chans att min Packbox på 67,5 mm innerdiamter passade den var till en 8 " axel. Nej det skulle vara en 76.5 mm som är till en 9 " axel.

Så ny vet jag iallafall att det är en 9 " axel som sitter på bilen. Även om installationen av packbox får vänta ett par dagar.

/Joha

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog också ta till släggan och göra samma operation :cry:. Då bilen stått uppställd under vintern på pallbockar så har det bildats en relativt stor pöl under bakaxeln..... Jag har en 9" så det är väl 76.5 mm som gäller...suck...(som om man inte hade nog med jobb)...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

:!: Tänkte bara nämna det att de är "knäckhylsa" ( 4662 ) i Ford 9" axlarna ( mellan pinjonglagrerna alltså ). Och om jag minns rätt så lossar man den stora muttern ( vid pinjongen ) så släpper man ju på förspänningen. Och eftersom knäckhylsan inte går att "backa" så måste man dra tid en ny. En sniklösning som f ö anv på verkstäder med är att slå körnslag eller på annat sätt märka upp pinjongaxelns ände och jämte på muttern och sen dra ihopa allt till PRECIS EXAKT samma läge och framför allt inte för mycke och sen backa. Annars blir hela pinjongförspänningen fel o de kan i sin tur leda till dyra följdfel.

En liten passus , men så har jag för mig att det hänger ihop.

I all välmening:

Har man lossat och inte märkit upp är det nog på vinst o förlust att återmontera och chansa på momentdragningen

mvh Powder

Link to comment
Share on other sites

Dom där knäckhylsorna kräver en del kraft kan jag säga. Har själv gjort det. Ett rör på en och en halv meter behövs. Skulle knappast göra det under bilen. Momentet är viktigt så ta ur hela klumpen och sätt den i ett rejält skruvstäd sen drar du ihop den till du får ett lätt motstånd när du rullar pinionen. Men som sagt dra INTE för mycket för det går inta att lossa den igenutan då är de bara att sätta i en ny hylsa.

Lycka till

Stig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...