Jump to content

Eget skivbromssystem 66a


Recommended Posts

Tjenar! Då var servo konverteringen nästan klar! Jag är så stolt över min far :D !! Och jag bara måste dela med mig!

Han har fått tillverkat custom nav, med dubbla bultmönster!! 4 1/2" och 4 1/4". Till det gör han specialbultar ur rostfrittstål.

Skivorna är ventilerade volvo 240 skivor, bromsoken är volvo 240 4-kolvs ok som vi har renoverat. (Målningen har jar själv gjort :wink: och jag är jä*let stolt)

Servon kom från en Ford Escort hgv med en egentillv. adapter och allt passar som smort. Hålet i torpedvägger är 52mm i dia., plaströret på servons baksida (där armen finns) är 50mm i dia. Kan det bli bättre?! :lol:

.. nu har jag glömt bort vad jag skulle säga mer..... hmmm... ja!. Jag kommer väl på det...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, Volvo bromsar. Är de inget bra? I och med att vi inte kör under vintern, och det blir väl knappast några längre turer under sommaren ändå, så kärvar väl inte oken. Men det finns ju 4ggr större chans att något kärvar i och med att det är 4 kolvar. Men men..

Visst finns ritningar! Intresserad? :wink: Vad jag vet så passar det till 64-66 bultmönster i torpedväggen. Vet inte hur det är med 67 och fram... borde vara samma eller mycket likt tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm, det visar sig att vi gjorde ett litet fel i våra beräkningar. När vi hade svarvat ut 10 nya hjulbultar visar det sig att de var för korta... :( Hmmm mindre bra, så kan vi ju inte ha det. Pappa letade upp en ny rostfritt axel, så gjorde vi allt igen... :?

Men nu ska de nog fan vara långa nock!

Kan kanske lägga in en bild när de blir gängade och färdiga...

Jag har fått medelande från någon medlem som vill ha en ritning på nav eller liknande, men jag ger inte ut några ritningar. Inte nu i alla fall. Inte innan vi testat och sett att det verkligen fungerar. Men visst tackar jag för intresset!! :D

"I'll keep you posted"..

Niklas

Link to comment
Share on other sites

Jaha då var det mesta ganska färdigt. Gjorde vå första ORDENTLIGA montering här om dagen, med det riktiga navet, skiva, ok med fästning och fälg. Fast glädjen blev kortvarig. Visar sig att oket sticker minst 9mm för långt ut jämfört med fälgen, och resultatet blev ett ok utan färg på sina ställen :cry: ...snyft!

Har jag lärt mig något av det här? JA! Måla ALDRIG något innan allt passar som det ska.. :wink:

Hur ska man då lösa det här problemet med fälgen då? Jo det enklaste (och den enda jag kan tänka på UTAN att göra om allting) är att göra en spacer. Vi fick fatt i ett antal aluminium skivor a' 3mm tjocka, så vi får lägga på tills dess att oken går fria. För se hur detta går.

Ha det... tills nästa gång!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jaha, säsongen nalkas... och äntligen försvann snön. Nu känns det att våren är på G. Tog några bilder igår på bygget. När det gäller "fästplattan" till oken så ska vi nog göra en ny, något modifierad. Bromsrören hade vi delade meningar om jag och farsan, så vi sa att vi gör varsin lösning och väljer den bättre. Just denna är min lösning... men om jag vet farsan så har han en bättre..som alltid annars :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

jahapp! Då fick man äntligen ner Mussen på hjulen igen. Men innan dess stötte man givetvis på problem. Servon som vi har kom från en

escort=4-burksmotor. Upptäckte att när bilen INTE var igång kändes bromspedalen bra. Man kände motstånd och allt, MEN när motorn var igång fanns näst intill inget motstånd och det räckte att man tryckte lite nätt så nyp oken direkt men lite däckskrik som resultat (även om det var kul ;) ) men så kan det ju inte vara. Snackade med någon som gjort liknande konverteringar och han påstod att det gällde vaccum. Jag köper den iden men tänkte fråga er också. Servon är trots allt gjord för en 4a's vaccum så i teorin så suger 8an minst 2X vaccum :?: Är det rätt????

Förslag att fixa detta var att ha en kulventil mellan servon och insuget eller slumpa slangen helt, och plugga i bägge ändarna (insug och servo).

Andra förslag??

Sak lägga in lite bilder sen :-- . Visar det sig att det fungerar så kan vi EVENTUELLT göra fler om någon är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hmmm... det var länge sedan jag sa ngt på detta inlägget :shock:

Liten uppdate: Tog in bilen på besiktningen då SBP i Ystad hade öppethus och de gick igen utan problem. De blev även lite imponerade över bygget vilket var kul.

Men (bom bom!) problemet med att bromsverkan försvinner utan logisk förklaring finns kvar. Något som är lite skrämmande eftersom det kan vara bra den ena dagen men uselt den andra. Skumt. Vi har alltid haft blickarna mot behållaren och trott att den är boven i det hela eftersom den "lutar" vilket man kan se på bilderna ovan.

SÅ, vi åkte till malmöskroten.... igen för att se om vi kunde hitta något skoj. Farsan hittade en rund behållare från en Shitsubishi någonting som skulle kanske fungera (bilder kommer).. medans jag fastnade under en manglad BWM huv (tänka sig! jag som hatar BMW... :shock: )

Men till mitt försvar, det var den ända bilen som fanns med V8 i :roll: tänkte mest ta delar som skulle kanske komma till användning i vor EFI projekt såsom fuel rails, spridare mm mm... men chi fck jag. Motorn satt närmare förarsätet än där den skulle varit så det var inte lätt.

Men nu ska vi montera in den nya behållaren och se om det blir bättre.

Ha det

Leijon

Link to comment
Share on other sites

Hej

Grymt bygge!

Måste säga verkligen snyggt, vilken farsa du har då! Honom kan du vara stolt över! Du och han kommer ju att kunna bygga nästan vad som helst till den om ni har dom här kunskaperna! Du kanske ska föreslå din pappa att svarva en egen kompressor till den ;) Hade ju varit riktigt grymt att vissa upp på en träff :D

Volvo oken är väll inget fel på 4 kolvs måste ju bromsa av bara den när allt fungerar! Gamla Volvosarna som hade dom bromsarna och var i bra skick hade ju kanon bromsar vad jag minns av dom.

Fundera på en sak har ni inte funderat på att bygga som på Volvona med dubbla lednigar till varje hjul och sedan kopla dom till båda kretsarna så att ifall en krets går så fungerar ju den andra då. Istället för en t-kopling vid oket.

Var den helt okörbar med Escort servot? Eller gick det att bromsa jätte försiktigt utan att den nöp? Hur löste ni det?

Håll tråden varm här vill se fortsättningen på det här :D

Säger än en gång, Grymt bygge, skulle vilja ha tillgång till såna maskiner så man kunde stå och svarva ut egna bitar :D

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Som sagt vilken farsa du har, önskar att min var lika entusiastisk.

När jag rullade av min 66:a så fnyste bara farsan och gick in i huset igen.

Det kan bero på att han har sett X antal projekt som aldrig blivit något av men denna gången fick han smätt på snoken HAHA.

Fan delarna ser ju fabriks gjorda ut, det är ju inte mer än att man känner sej lite och jag skulle vilja säga mycket avis.

Men men jag får väll kana runt med mina trummor.

En bara bild underifrån på hela framvagnen hade suttit som en smäck.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...